آیین‌نامه تجلیل از مستخدمین کشوری در موقع آسیب دیدگی یا تلف شدن هنگام کار و طرز مساعدت به بازماندگان آنان

تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۵/۲۳

424/9844 – ۱۳۳۷/۵/۲۳


هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۷/۵/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 5714 – 23 /4 /37 وزارت دارائی آیین‌نامه تجلیل مستخدمین کشوری که در موقع انجام وظیفه و بسبب آن تلف و یا کشته میشوند و طرز مساعدت به بازماندگان آنها را بشرح زیر تصویب نمود:
کلیه وزارتخانه ها و ادارات و بنگاههای مستقل دولتی مکلفند مفاد مندرج در این آیین‌نامه را درباره مستخدمینی که فوت آنان طبق قوانین موضوعه در راه انجام وظیفه و بسبب آن تشخیص میگردد اجراء نمایند.

1- دفتری بنام (دفتر یادبود) تهیه و خلاصه مشتمل بر سن و مدت خدمت و خدمات برجسته‌ای که در دوران اشتغال انجام داده و مشاغل مهمی که بعهده داشته و جریان حادثه‌ای که در اثر آن تلف و یا کشته شده است در صفحه خاصی که عکس او در بالای آن ملحق شده است ثبت نموده و بامضای وزیر و یا رئیس اداره و یا بنگاه مستقل برسانند.


2- مجلس ترحیم در حدود شئونات اداری از طرف وزارتخانه و یا اداره و یا بنگاه مستقل تشکیل گردد.


3- در صورت تقاضای ورثه معادل یک برج حقوق ثابت و کمک و مزایای دریافتی بعنوان هزینه کفن و دفن به وراث پرداخت شود.


4- احکام ترفیع و یا اضافاتی که قبل از فوت صادر و مجری نشده با پرداخت تفاوت مقرری ماه اول بصندوق بازنشستگی مأخذ حقوق وظیفه ورثه قرار داده شود.


5- حقوق تمام مدت مرخصی های استحقاقی مستخدم احدی که … اجازه میدهد بوراث پرداخت شود.


6- هرگاه همردیفان مشمول این آیین‌نامه از مزایائی از قبیل زمین یا خانه و همچنین از فروشگاههای دولتی و نظائر آن استفاده نمایند ورثه مستخدمین مورد بحث نیز مادام که حقوق وظیفه دریافت میدارند بهره مند خواهند شد.


7- بهر یک از فرزندان مستخدمین مشمول این آیین‌نامه برابر جدول زیر مبلغی تحصیل بحوزه قانونی ماهیانه بعنوان کمک خرج تحصیلی پرداخت گردد:
برای مدت تحصیل در دبستان ماهیانه – 200 ریال
برای مدت تحصیل در دبیرستان ماهیانه – 400 ریال
برای مدت تحصیل در دانشکده ماهیانه – 600 ریال
برای مدت تحصیل دکتری ماهیانه – 1000 ریال


8- فرزندان مشمولین این آیین‌نامه برای استخدام در سازمانهای دولتی با احراز شرایط لازم بر دیگران حق تقدم دارند.


9- اعتبارات مربوط باجرای این آیین‌نامه و مجوز پرداخت را وزارتخانه ها و بنگاهها و ادارات مستقل در بودجه مربوطه منظور خواهند نمود.

نخست وزیر