تصویبنامه راجع به نحوه ماموریت کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه

تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۸/۲۵

692/18554- ۱۳۳۷/۸/۲۵


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۷/۸/۲۴ بنا به پیشنهاد شماره … وزارت امور خارجه مواد ذیل را برای تکمیل اساسنامه مصوبه ۱۳۳۴/۱۲/۳ وزارت امور خارجه تصویب و ابلاغ مینماید.


ماده 1- از این تاریخ کلیه کارمندان سیاسی وزارت امورخارجه که دوبار به مأموریت دائم در اروپا و امریکا رفته باشند باستثناء سفراء و وزراء مختار بایستی مأموریت بعدی را به کشورهای آسیا – افریقا یا روسیه شوروی اعزام گردند. این قبیل مأمورین را وقتی میتوان به کشورهای اروپا و یا امریکا اعزام داشت که لااقل مدت سه سال تمام در کشورهای آسیا- افریقا و یا روسیه شوروی مأموریت داشته باشند.
وزارت امور خارجه نمیتواند بدون تصویب هیئت وزیران این ترتیب را تغییر دهد.


ماده 2- مدت مأموریت کارمندان سیاسی وزارت امورخارجه در مناطق بد آب و هوا سه سال است ولی با موافقت و تقاضای مأمور وزارت امورخارجه میتواند مأموریت کارمند مزبور را یک سال تمدید کند.

تبصره 1- کشورهای بد آب و هوا فعلاً عبارتند از عربستان سعودی – عراق- هندوستان- پاکستان- اندونزی- و وزارت خارجه میتواند بعداً نقاط دیگری از ممالک بد آب و هوا بر این فهرست اضافه نماید.

تبصره 2- بمأمورینی که سه سال تمام در کشورهای بد آب و هوای فوق الذکر خدمت نمایند برای ترفیع بمقام بالاتر یک سال ارشدیت داده خواهد شد.


ماده 3- مأمورینی که سه سال تمام در کشورهای افریقا و آسیا و روسیه شوروی خدمت کرده باشند پس از یک سال خدمت در مرکز وزارت امور خارجه ممکن است به مأموریت دیگر اعزام شوند.


ماده 4- منظور از مدت توقف در مرکز مندرج در ماده 63 اساسنامه وزارت امور خارجه مصوب ۱۳۳۴/۱۲/۳ خدمت در مرکز وزارت امور خارجه است و بایستی نصف مدتی را که در خارج بوده اند در مرکز وزارت امور خارجه انجام وظیفه نمایند.

نخست وزیر