قانون مربوط به اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت اسناد و املاک

تاریخ تصویب: ۱۳۳۷/۱۲/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۱۲/۲۷

ماده 1 – تبصره ذیل به ماده 15 قانون ثبت اضافه میشود:
‌-تبصره – از تاریخ اجرای این قانون تحدید حدود املاکی که یک یا چند حد آن اراضی موات یا شارع یا مرتع عمومی و یا جنگل عمومی باشند باید‌ بوسیله انتشار آگهی تحدیدی انجام شود – عدم حضور نماینده ادارات و بنگاههای مربوطه مانع انجام تحدید حدود نخواهد بود.


ماده 2 – تبصره ذیل بعنوان تبصره 5 به ماده 34 قانون ثبت اضافه می‌شود:
‌-تبصره – با انجام عمل مزایده و تنظیم و امضای صورتمجلس مزایده عملیات اجرائی پایان یافته محسوب و پس از انقضاء مدت دو ماه سند انتقال ‌صادر میشود مگر اینکه بدهکار ظرف مدت مزبور کلیه بدهی خود و اجور و خسارات را بپردازد.


ماده 3 – عبارت زیر به ذیل تبصره 2 ماده 34 مکرر اضافه میشود.‌
و در این مورد بهر حال بایستی موعد مقرر در سند در معامله منقضی شده باشد و برای مزایده مال بر طبق مقررات ماده 34 با رعایت سه ماه مذکور‌ در ماده مزبور اقدام خواهد شد


ماده 4 – آگهی‌های نوبتی مذکور در ماده 11 قانون ثبت اسناد و املاک از تاریخ اجرای این قانون فقط در دو نوبت بفاصله سی روز منتشر خواهد‌ شد.
‌مامور انتشار آگهی‌ها پس از انتشار و الصاق آگهی باید گواهی انتشار از کدخدای محل یا ژاندارمری یا پاسبان اخذ و تسلیم اداره ثبت نماید و در این‌ موارد کدخدا و سایر مامورین دولتی باید بمامورین ثبت مساعدت نموده و گواهی لازم را بمامور ثبت بدهند.


ماده 5 – وزارت دادگستری مجاز است بمنظور کارآموزی و ترتیب کارمندان فنی ثبت و حسابدار و بایگان و نقشه‌بردار جهت تکمیل تشکیلات‌ و پیشرفت امور ثبت آموزشگاه مخصوصی برای سه دوره یکساله در مرکز تاسیس نماید.
‌داوطلبان این آموزشگاه حتی‌المقدور با حق تقدم از بین کارمندان و خدمت گزاران وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی یا بنگاههائی که با سرمایه‌ دولت اداره میشوند اعم از اینکه خدمت آنها رسمی یا دونپایه یا قراردادی باشد و همچنین دفتریاران از طریق مسابقه انتخاب خواهند شد و پس از‌ پذیرفته شدن در امتحان نهائی آموزشگاه چنانچه قبلا پایه نداشته باشند با پایه دو و اگر دارای پایه بوده با یک پایه بالاتر بخدمت قبول میشوند.
‌داوطلبان غیر مستخدم دولت باید حداقل دارای گواهینامه متوسط کامل باشند و داوطلبان مستخدم دولت حداقل باید دارای مدرک رسمی تحصیلی ‌سه‌ساله اول متوسطه و از لحاظ سن حداکثر سی سال باشند – سایر شرایط قبول داوطلب و مواد مسابقه و برنامه دروس و ترتیب تعیین معلمین و‌ساعات دروس و طرز امتحانات طبق آئین‌نامه وزارت دادگستری خواهد بود.

تبصره – ترتیب ترفیع در پایه‌ها برای این مستخدمین تابع مقررات قانون استخدام کشوری میباشد.
پایه آنها اعم از پایه اعطائی یا پایه ترفیعی وقتی‌تثبیت میشود که لااقل چهار سال خارج از مرکز بتعیین اداره کل ثبت انجام وظیفه نمایند. در نقاط بد آب و هوا بمنظور فوق دو سال توقف کافی است.


ماده 6 – وزارت دادگستری مامور اجرای این قانون میباشد.


قانون فوق که مشتمل بر شش ماده و سه تبصره است پس از تصویب مجلس سنا در جلسه یکشنبه سوم اسفند ماه یکهزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید
رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت

قانون بالا در جلسه 1337.11.25 به تصویب مجلس سنا رسیده است.