لایحه قانونی سازمان مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی [مصوب ۱۳۳۷]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۲/۱۶

[به موجب ماده ۲۱ ‌قانون تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، مصوب ۱۳۵۳/۴/۹ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۳۷/۱۲/۱۶


ماده 1 – مؤسسه رازی حصارک و شعبات آن در شهرستانها بمنظور تهیه مایه‌ها و سرم‌ها و سایر مواد مفید از نظر زیست‌شناسی و برای تشخیص ‌بیماریها و مطالعات علمی مربوط بمبارزه با بیماریهای واگیر دام زیر نظر وزارتکشاورزی بوسیله یک شورای عالی مرکب از اشخاص زیر و یک نفر‌ رئیس کل اداره خواهد شد
1 – وزیر کشاورزی
2 – معاون وزارتکشاورزی
3 – معاون وزارت دارائی
4 – معاون وزارت بهداری
5 – سرپرست یا رئیس اداره کل دامپزشکی
6 – رئیس بنگاه پاستور ایران
7 – رئیس دانشکده دامپزشکی
8 – رئیس اداره امور دواب ارتش
9 – سه نفر دیگر از اشخاص ذیصلاحیت که بتوسط اعضای فوق‌الذکر (‌برای سه سال انتخاب خواهند شد) و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
‌رئیس کل مؤسسه رازی در جلسات شورا بدون حق رأی شرکت خواهد داشت.

تبصره – امور مهمه فنی و رئوس مسائل مالی و اداری مؤسسه رازی با تصویب شورایعالی انجام میگیرد و شورا در تهیه و تدوین بودجه‌ مؤسسه و اجرای آن نظارت خواهد کرد. وزیر کشاورزی و در غیاب وزیر کشاورزی معاون وزارت کشاورزی عهده‌دار ریاست شورایعالی خواهد بود.

تبصره 2 – رئیس کل مؤسسه رازی با پیشنهاد شورای عالی و تصویب وزیر کشاورزی از بین دکتران دامپزشک متخصص در فنون میکرب‌ شناسی و‌ سرم و واکسن‌سازی انتخاب میشود.


ماده 2 – بودجه مؤسسه رازی و شعبات آن در حدود اعتباری که در بودجه کل کشور منظور میگردد تنظیم و بعد از تصویب شورایعالی بوسیله‌ وزارت کشاورزی به وزارت دارائی ارسال و بعد از موافقت وزارت دارائی بموقع اجرا گذاشته خواهد شد وزارت دارائی موظف است اعتبار مصوب‌ منظور در بودجه کل کشور را به اقساط چهارگانه در اختیار مؤسسه بگذارد مؤسسه میتواند در نقل و انتقال اعتبارات منظور در بودجه جزء که بطریق‌ بالا تصویب میشود با موافقت شورایعالی از ماده‌ای بماده دیگر نقل و انتقال دهد.

تبصره – در آمد حاصله از پلمب کردن پوست طبق تعرفه قانون متمم بودجه سال 1332 برای خرید سیم و سرب و لوازم آزمایشگاههای دامپزشکی ‌اختصاص دارد کماکان علاوه بر اعتبار مندرج در ماده فوق در اختیار مؤسسه رازی گذارده شده و مازاد درآمد مزبور پس از خرید سیم و سرب و لوازم ‌مربوطه بمصرف توسعه و تکمیل مؤسسه رازی و شعبات آن خواهد رسید


ماده 3 – مؤسسه رازی کلیه سرم‌ها و واکسنهای مورد احتیاج وزارت کشاورزی را تهیه و برای توزیع و مصرف مجانی بین کشاورزان و دامداران در‌ اختیار وزارت کشاورزی میگذارد. بعلاوه مؤسسه رازی مجاز است داروهای شیمیائی ضد بیماریهای انگلی دام و همچنین واکسن و سرم‌های مورد‌ نیاز سازمانهای بهداشتی و ملی و دولتی را ساخته و به بهای تمام شده و سود عادلانه‌ ای که به تصویب شورایعالی خواهد رسید بفروش برساند و‌وجوه حاصله از این بابت را پس از وضع هزینه ساختن موادی که بفروش میرسد بمصرف توسعه و تکمیل مؤسسه رازی برساند.

تبصره 1 – مؤسسه رازی در هر مورد میتواند با اجازه و تصویب شورای عالی مایحتاج خود را مستقیم و بدون رعایت اصول مناقصه بکمترین ‌قیمت ممکنه خریداری نماید.

تبصره 2 – وجوه حاصله از صرفه‌جوئی هر سال بسال بعد منتقل و مخصوص توسعه مؤسسه رازی خواهد بود.


ماده 4 – نظر به وضع خاصی که سازمان مؤسسه رازی و شعب آن دارد و نوع کار آن با ساعت کار اداری مطابقت نمیکند شورایعالی آئین‌نامه ‌مخصوصی جهت هزینه‌های عمومی مؤسسه و پرداخت فوق‌العاده مخصوص بنام فوق‌العاده مؤسسه رازی برای هر طبقه از کارکنان مؤسسه وضع و‌ تصویب خواهد نمود و این فوق‌ العاده از بودجه پرسنلی و درآمدهای مؤسسه قابل پرداخت میباشد.


ماده 5 – رئیس حسابداری مؤسسه رازی از طرف وزارت دارائی با موافقت وزارت کشاورزی تعیین خواهد شد.

تبصره – رئیس حسابداری زیر نظر مستقیم رئیس کل بنگاه رازی انجام وظیفه خواهد نمود.


ماده 6 – برای تکمیل اعضاء فنی و رفع نیازمندی از کارشناسان خارجی مؤسسه میتواند از بین کارمندان فنی که حداقل شش سال در مؤسسه رازی ‌سابقه خدمت داشته باشند هر سال یک تا سه نفر را بنا بر پیشنهاد شورایعالی و تصویب هیأت دولت برای تکمیل تحصیلات به خارجه اعزام دارد.
‌حقوق و مزایا و فوق‌العاده قانونی این قبیل مأمورین در مدت تحصیل به ارز قابل پرداخت میباشد.


ماده 7 – وزارت دارائی و وزارت کشاورزی مأمور اجرای این قانون میباشند.


قانون فوق که مشتمل بر هفت ماده و پنج تبصره است در جلسه روز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه یک هزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس‌ شورای ملی رسید.
نایب رییس مجلس شورای ملی – عماد تربتی

لایحه فوق مشتمل بر هفت ماده و شش تبصره در جلسه روز شنبه 16 اسفند ماه هزار و سیصد و سی و هفت شمسی به تصویب مجلس سنا رسیده است.
رئیس مجلس سنا. محسن صدر