‌قانون واگذاری وظایف اداره نظام وظیفه به وزارت کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۴۳/۱۰/۱۷

‌ماده 1 – از تاریخ اول مهر ماه 1342 رسیدگی به وضع کلیه مشمولین خدمت نظام وظیفه (‌اعم از مشمولین عادی و مشمولین فارغ‌التحصیل دیپلمه‌ و بالاتر) و اعزام مشمولین بلامانع به مراکز آموزشی نیروهای مسلح شاهنشاهی با وزارت کشور می‌باشد.


‌ماده 2 – کلیه افسران و کارمندان فعلی اداره نظام وظیفه عمومی و مناطق و حوزه‌ها حداکثر تا پایان سال 1343 به وزارت کشور مأمور خواهند شد و‌ سازمانهای مذکور از لحاظ انجام وظائف مربوط به امور نظام وظیفه تابع وزارت کشور خواهند بود.


‌ماده 3 – اعتبارات سازمانهای مزبور در سال 1342 به وسیله وزارت جنگ و از سال 1343 به بعد به وسیله وزارت کشور تأمین خواهد شد مگر‌ حقوق و مزایای افسران و کارمندان مأمور که در هر حال از اعتبارات وزارت جنگ پرداخت خواهد شد.


‌ماده 4 – وزارت جنگ تا پایان سال 1343 همه گونه همکاری به منظور انجام امور سربازگیری از طریق فراهم نمودن تسهیلات لازم از قبیل مأمور‌ نمودن پزشک افسر و درجه‌دار و سرباز و خودرو به حوزه‌ها و مناطق کماکان معمول خواهد داشت لیکن در سال 1343 پرداخت هزینه همکاریها و‌ تسهیلات مذکور به عهده وزارت کشور خواهد بود.


‌ماده 5 – وزارت کشور در سالهای 1342 و 1343 کارمندان لازم را برای اداره نظام وظیفه به تدریج تهیه و به جای افسران و کارمندان مأمور از‌ نیروهای مسلح شاهنشاهی که در اختیار وزارت کشور می‌باشد گمارده و به مأموریت افسران و کارمندان مأمور خاتمه خواهد داد.


‌ماده 6 – وزارتین کشور و جنگ مأمور اجرای این قانون می‌باشند و آیین‌نامه اجرای این قانون را تدوین و با تصویب هر دو وزارتخانه به موقع اجراء‌ گذارده خواهد شد.


‌قانون فوق مشتمل بر شش ماده که به موجب ماده واحده مصوبه بیستم آذر ماه یک هزار و سیصد و چهل و دو تقدیم شده و در تاریخ چهارشنبه دوم‌ دی ماه یک هزار و سیصد و چهل و سه به تصویب مجلس سنا رسیده بود در جلسه روز پنجشنبه هفدهم دی ماه یک هزار و سیصد و چهل و سه به‌ تصویب مجلس شورای ملی رسید.

‌نایب رییس مجلس شورای ملی – دکتر حسین خطیبی