‌آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 6 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه سال 1366 مجلس شورای اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۳/۰۱

شماره 118444ت112 – 1368.02.24


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.2.13 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 30.4.13227.39331 مورخ 1367.12.14 وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت‌ مسکن و شهرسازی، آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 6 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه سال 1366 مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب‌ نمودند:

‌ماده 1 – واحدهای مسکونی که طبق ضوابط مشروحه ذیل با تنظیم سند رسمی برای سکونت به اجاره واگذار می‌شود در مدت اجاره از پرداخت مالیات موضوع‌ فصل او قانون مالیاتهای مستقیم (‌مالیات سالانه املاک) معاف می‌باشد.
‌الف – حداکثر مبلغ اجاره‌بهای ماهانه واحد مسکونی نباید از 2.5% ارزش معاملاتی ملک در سال تنظیم اجاره‌نامه تجاوز کند.
ب – وجهی به هر عنوان از مستأجر دریافت نشده باشد.

‌تبصره 1 – در صورتی که ملک مشتمل بر چند واحد بوده لکن سند تفکیکی نداشته باشد ارزش معاملاتی ملک به نسبت مساحت زیربنای اختصاصی هر واحد‌ تقسیم از ملاک عمل قرار می‌گیرد.

‌تبصره 2 – در صورتی که کف واحد مسکونی پایین‌تر از کف حیاط یا محوطه اصلی باشد (‌زیرزمین) از مبلغ اجاره ماهانه مذکور در این ماده 15% کسر می‌شود.


‌ماده 2 – در صورتی که واحد مسکونی دارای وسائل و تسهیلات زیر باشد حداکثر تا مبالغ مندرج در این ماده به اجاره‌بها افزوده می‌شود.
‌الف – تلفن مستقل 5000. ریال در ماده (‌در صورتی که تلفن مشترک باشد مبلغ مذکور به نسبت تعداد مشترکین تقسیم می‌شود).
ب – کولر 1500 ریال در ماده
ج – استفاده از شبکه گاز شهری 5000. ریال در ماه
‌د – پارکینگ اعم از مسقف یا غیر آن 2550. ریال در ماه
ه – حق استفاده از حیاط یا محوطه مشترک 2500 ریال در ماه
‌و – حمام و آب گرم و تأسیسات شوفاژ 4000 ریال در ماه.

تبصره – چنانچه برای وسائل و تسهیلات فوق در دفترچه ارزش معاملاتی به منظور محاسبه ارزش اعیان تعیین بها شده باشد مبلغ مربوط به آن وسائل و‌ تسهیلات به اجاره‌بها اضافه نخواهد شد.


ماده 3 – در مواردی که اطاقهای یک واحد مسکونی به دو یا چند مستأجر اجاره داده می‌شود اجاره‌ بهای متعلقه به هر یک از مستأجرین عبارت خواهد بود از‌تقسیم اجاره‌بهای کل واحد مسکونی به نسبت سطح زیربنای اختصاصی مورد استفاده مستأجر.

‌تبصره – چنانچه از تسهیلات و وسائل مندرج در ماده 2 فقط بعضی از مستأجرین استفاده نمایند در این صورت مبلغ مربوط به تسهیلات و وسائل مزبور فقط به‌ اجاره‌بهای مستأجر یا مستأجرین منتفع اضافه می‌شود.


ماده 4 – واحدهای سکونی که قبل از تعیین ارزش معاملاتی موضوع ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 66 به اجاره واگذار شده است در صورتی که‌ اجاره‌بهای ماهانه آنها از نصابهای مقرر در این آیین‌نامه به اخذ ارزش معاملاتی موضوع قانون مذکور بیشتر نباشد مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر