‌قانون حل و فصل جامع و قطعی کلیه مسائل و دعاوی در حال تعلیق بین ایران و عراق

تاریخ انتشار: ۱۳۵۵/۰۴/۲۳

‌مصوب ۱۳۵۵/۳/۲۵


‌ماده واحده – صورتجلسه در مورد حل و فصل جامع و قطعی کلیه مسائل و دعاوی در حال تعلیق بین ایران و عراق که در تاریخ 26 دسامبر 1975 (5 دی ماه 2534 شاهنشاهی) در بغداد به امضاء رسیده تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می‌شود.

‌قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن صورتجلسه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه 2535.3.19 در جلسه روز سه‌شنبه‌ بیست و پنجم خرداد ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید
‌رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی



‌صورتجلسه

‌وزیران امور خارجه ایران و عراق – با توجه به روح توافق 6 مارس 1975 الجزیره – که بالاخص جامع و قطعی کلیه مسائل در حال تعلیق بین دو کشور را‌ به منظور تحکیم مناسبات دوستی و اتفاق برادرانه موجود بین ایران و عراق مقرر می‌دارد،
‌توافق نمودند – که فهرست قطعی مسائل و دعاوی متقابل در حال تعلیق را طی مدتی که از 20 مارس 1976 تجاوز نخواهد کرد – تنظیم نمایند. این‌ فهرست حاوی کلیه نکات مورد اختلاف ناشی از اجرای ماده 4 پروتکل راجع به علامتگذاری مجدد مرز زمینی بین ایران و عراق که در تاریخ 13 ژوئن 1975 در بغداد امضاء شده و نیز کلیه دعاوی دیگر خواهد بود.
‌وزیران حل و فصل مسائل و دعاوی فوق‌الذکر را به نحوی معمول خواهند داشت که هیچ منبع اخلاقی بین ایران و عراق باقی نماند.
‌دو وزیر امور خارجه همچنین توافق نمودند که قبل از مبادله اسناد تصویب عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق مورخ 13‌ ژوئن 1975 – یک سند نهایی مبنی بر پایان قطعی کلیه دعاوی موجود فیمابین امضاء نمایند.

‌بغداد 26 دسامبر 1975
‌وزیر امور خارجه ایران – وزیر امور خارجه عراق
‌عباسعلی خلعتبری – سعدون حمادی


‌صورتجلسه فوق منضم به قانون حل و فصل جامع و قطعی کلیه مسائل و دعاوی در حال تعلیق بین ایران و عراق می‌باشد.

‌رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی