‌آیین‌نامه تأسیس مؤسسات خبری و نمایندگی خبرگزاریهای خارجی در ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۰۵/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۵/۲۲

52554 – 1358.05.22


هیأت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 58.5.20 بنا به پیشنهاد شماره 3823.52.517 مورخ 58.5.2 وزارت ارشاد ملی‌ به استناد بند ط ماده 1 و ماده 6 قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی مصوب تیر ماه 1353 (‌وزارت ارشاد ملی) آیین‌نامه تأسیس مؤسسات‌ خبری و نمایندگی خبرگزاریهای خارجی در ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – کلیه نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی از قبیل نویسندگان مطبوعاتی و خبرنگاران سیاسی، اجتماعی و عکاس خارجی‌ که بخواهند به نحوی در ایران اقامت و فعالیت نمایند موظفند تقاضای خود را با ذکر مشخصات کامل و دو قطعه عکس و نوع وابستگی به رسانه‌ مربوط، دو ماه قبل از ورود به ایران به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوط تسلیم نمایند.


ماده 2 – سفارت جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی و تحقیق درباره صلاحیت متقاضی و سوابق مؤسسه مربوط حداکثر ظرف 10 روز‌ درخواست متقاضی را ضمن اعلام نظریه مستقیماً به اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی ارسال خواهد کرد. نظر اداره کل مطبوعات خارجی‌مبنی بر رد یا قبول اقامت و فعالیت مؤسسه خبری یا خبرگزاری پس از رسیدگی و تحقیق در زمینه سوابق فرد یا رسانه مورد نظر به طریق مقتضی و‌بدون اتلاف وقت به سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد.


‌ماده 3 – نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزارهای خارجی که فعالیت آنان به طریق فوق مجاز شناخته شده بایستی به اداره کل مطبوعات خارجی‌ وزارت ارشاد ملی مراجعه و کارت شناسی متضمن اجازه اشتغال به فعالیت خود را دریافت نمایند.


‌ماده 4 – هر گاه نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی قصد اقامت در ایران نداشته و مسافرت آنان فقط برای دیدار و فعالیت کوتاه‌مدت (‌کمتر از 15 روز) باشد می‌توانند در بدو ورود مستقیماً به اداره کل مطبوعات خارجی “‌اداره توجیه خبرنگاران”‌مراجعه و با تسلیم تقاضا و دو‌ قطعه عکس و دریافت کارت شناسایی فعالیت نمایند.

‌تبصره: تمدید اجازه فعالیت و اقامت نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزارهای خارجی موکول به اجازه و تصویب وزارت ارشاد ملی است که در‌ این صورت پس از بررسیهای لازم مراتب جهت تمدید ویزا به اداره اقامت اتباع خارجی اعلام و طبق ماده 3 این آیین‌نامه به صدور کارت شناسایی اقدام‌ خواهد شد.


‌ماده 5 – کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مکلفند از پذیرفتن نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزارهای خارجی فاقد کارت شناسایی (‌موضوع‌ ماده 3) برای انجام مصاحبه‌ها و در اختیار گذاشتن هر گونه خبری خودداری نمایند و در مورد نمایندگانی که کارت شناسایی دارند بایستی مصاحبه با‌ حضور نمایندگان وزارتخانه و یا مؤسسه مربوط که قبلاً به اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی معرفی شده‌اند و یا راهنمایان وزارت ارشاد‌ملی انجام شود.


‌ماده 6 – مدت اعتبار کارت شناسایی نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی که طبق مفاد این آیین‌نامه در ایران فعالیت می‌نمایند از‌ تاریخ صدور سه ماه تعیین می‌شود و تمدید آن بلامانع است.


‌ماده 7 – نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزارهای خارجی که به ایران سفر می‌کنند موظفند در هنگام مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران‌ جهت اخذ ویزای ورود و یا اداره کل مطبوعات خارجی فرم تقاضا را تکمیل و با قید قسم متعهد شوند که جز به راستی و حقیقت مطلبی را ننوشته و از‌ جعل اخبار و شایعه پراکنی و ایجاد نفاق و بدگمانی خودداری نمایند و ملزم شوند که در صورت تخلف علاوه بر ابطال کارت شناسایی آنان و دفتر‌ نمایندگی مربوط در مراجع ایران و بین‌المللی تحت تعقیب قرار گیرند.


‌ماده 8 – نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی مکلفند اطلاعات صحیح در اختیار مؤسسه خود قرار دهند و در نقل قول مقامات‌ رسمی رعایت امانت را نموده و از تحریف مطالب بپرهیزند و به هنگام شرکت در مراسم کارت شناسایی خود را همراه داشته باشند.


‌ماده 9 – هر گاه در رسانه‌های خارجی مطلبی خلاف واقع و یا تحریف شده درباره ایران درج شود و یا مطالبی بر خلاف قانون مطبوعات و سایر‌ مقررات موضوعه کشور انتشار یابد نماینده مؤسسه یا رسانه مورد نظر (‌مقیم یا گزارشگر) احضار و برای بار اول به نامبرده تذکر داده می‌شود و در‌ صورت تکرار و ادامه این رویه کارت شناسایی او لغو و به اجازه اقامت وی خاتمه داده شده و از ادامه کار نامبرده جلوگیری به عمل خواهد آمد.


‌ماده 10 – نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزارهای خارجی و خانواده آنها در مدت اقامت خود در ایران حق استخدام در مؤسسات دولتی و‌ خصوصی را نداشته و در صورت تخلف کارت شناسایی و اقامت آنان لغو خواهد شد.


‌ماده 11 – [اصلاحی ۱۳۵۸/۷/۷]
مسئولیت مطالبی که در رسانه‌های گروهی خارجی به صورت دروغ و تحریف شده و مغرضانه علیه انقلاب اسلامی و دولت و ملت ایران‌ درج شود مستقیماً به عهده نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی است و طبق مقررات مربوط قابل تعقیب می‌باشند.


‌ماده 12 – مراجع ذیصلاح انتظامی جمهوری اسلامی ایران حسب اعلام وزارت ارشاد ملی از ادامه فعالیت نمایندگان مؤسسات خبری و‌ خبرگزاریهای خارجی فاقد کارت شناسایی و کسانی که از مقررات این آیین‌نامه تخلف نمایند جلوگیری خواهند کرد.


‌ماده 13 – به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری و همفکری بیشتر و تبادل نظر پیرامون بهبود روابط خبری در سطح بین‌المللی و ایجاد تسهیلات‌ لازم برای نمایندگان مؤسسات خبری و خبرگزاریهای خارجی مقیم ایران همه ماهه جلسه‌ای با شرکت نمایندگان اداره اقامت اتباع خارجه شهربانی‌ جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه و سازمان خبرگزاری پارس در وزارت ارشاد ملی تشکیل خواهد گردید.


‌ماده 14 – این آیین‌نامه در 14 ماده و 1 تبصره از تاریخ تصویب قابل اجرا بوده و کلیه مقررات مغایر با آن ملغی است.

‌اصل تصویب‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.