‌لایحه قانونی تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌ها و فعالیتهای جهاد سازندگی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۵/۲۱

‌مصوب ۱۳۵۸/۵/۲۱


‌ماده یک – به دولت اجازه داده می‌شود معادل مبلغ پنج میلیارد ریال از محل اعتبار موضوع ردیف 503014 منظور شده در قسمت چهارم قانون‌ بودجه سال 1358 کل کشور به منظور ادامه اجرای طرح جهاد سازندگی تخصیص دهد که با توجه به تبصره‌های این ماده به مصرف برسد.

‌تبصره یک – سهم هر استان از محل اعتبار مذکور بر اساس لایحه قانونی تخصیص مبلغی به صورت تنخواه‌گردان برای اجرای طرح جهاد سازندگی‌ مصوب جلسه 58.2.27 شورای انقلاب اسلامی ایران، معادل دویست میلیون ریال است که به صورت یک قلم توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ به ذیحسابی طرح‌های عمرانی هر استان حواله می‌شود.

‌تبصره دو – هر مبلغی که از تنخواه‌گردان مذکور در هر استان تا وصول حواله وجه فوق به مصرف رسیده از محل اعتبار موضوع این قانون به‌ حسابهای طرح خاص ناحیه‌ای راه‌های روستایی و یا نیاز ضروری روستاهای مربوط مسترد و واریز می‌گردد.

‌تبصره سه – دویست میلیون ریال باقیمانده از محل اعتبار موضوع این ماده در اختیار دفتر مرکزی طرح جهاد سازندگی قرار می‌گیرد که بنا به‌ تشخیص شورای مندرج در پایان تبصره چهار همین ماده و به منظور تسهیل اجرای طرح و کمک به اعتبار استانها به مصرف برسد.

‌تبصره چهار – اعتبار سهمیه استانها موضوع بند یک فوق برای هزینه‌های طرحها و فعالیتهای جهاد سازندگی بنا به تشخیص و تصمیم شورای جهاد‌ سازندگی هر استان تخصیص می‌یابد.
‌مادامی که اساسنامه شورای جهاد سازندگی رسماً به تصویب نرسیده باشد و شورای مذکور بر طبق اساسنامه مذکور تشکیل نگردیده باشد هیأت اجرایی‌ جهاد سازندگی مرکب از استاندار، نماینده معاون نخست‌وزیر در امور همکاری، و نماینده امام تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد. نماینده معاون‌ نخست‌وزیر در امور همکاری برای هر استان به وسیله شورایی مرکب از نماینده امام در مرکز، معاون وزارت کشور در امور انقلاب و معاون نخست‌وزیر‌ در امور همکاری یا نمایندگان آنها تعیین می‌شود.


‌ماده دو – از تاریخ تصویب این لایحه قانونی اعتبار مندرج در ردیف 503018 منظور شده در قسمت چهارم قانون بودجه سال 1358 کل کشور‌ تحت عنوان "‌هزینه‌های ضرور عمرانی و عملیات اضطراری در روستاها" به ترتیبی که در پیوست شماره سه قانون ماده واحده اجازه پرداخت اعتبارات‌ خاص ناحیه‌ای، راه‌های روستایی و نیازهای ضروری روستاها در سال 1358، میان استانها تقسیم شده است در اختیار شورای جهاد سازندگی هر استان‌قرار می‌گیرد که طبق ضوابط این قانون و آیین‌نامه موضوع ماده چهار آن و ضوابط زیر به مصرف برسد.

‌تبصره یک – در مصرف این اعتبار تکمیل عملیاتی که در سالهای گذشته در روستاها آغاز شده و ناتمام مانده اولویت دارد.

‌تبصره دو – عملیات جدید از محل این اعتبار با کسب نظر و مشارکت روستاییان و تصویب جهاد سازندگی هر استان تعیین می‌شود.


‌ماده سه – وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است بلافاصله بعد از تصویب این قانون اعتبارات موضوع آن را در اختیار ذیحسابی طرح‌های‌ عمرانی استانها قرار دهد به نحوی که در اجرای عملیات موضوع آن وقفه‌ای روی ندهد.


‌ماده چهار – مصرف اعتبارات موضوع مواد 1 و 2 این قانون از شمول قانون محاسبات عمومی و آیین‌نامه‌های مربوط به آن مستثنی و تابع‌ آیین‌نامه‌ای است که از طرف معاونت امور همکاری تنظیم و پس از تصویب شورای مذکور در پایان تبصره چهار ماده یک به استانها ابلاغ خواهد شد.


‌ماده پنج – از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه اجرایی تبصره 2 ماده واحده اجازه پرداخت اعتبارات طرح‌های خاص ناحیه‌ای و نیازهای ضروری‌ روستاها در سال 1358 ملغی، همچنین قسمت اخیر مفاد ماده واحده لایحه قانونی تخصیص مبلغی به صورت تنخواه‌گردان برای اجرای طرح جهاد‌سازندگی از لحاظ امضاء اسناد هزینه طرح اصلاح می‌گردد.


‌ماده شش – دولت موظف است در پایان سال جاری گزارش چگونگی عملکرد طرح جهاد سازندگی را تهیه و برای اطلاع عموم منتشر نماید.


ماده هفت – کمیته برنامه‌ریزی استان می‌تواند هر یک از طرح‌های خاص ناحیه‌ای و راه‌های روستایی را برای اجراء به شورای جهاد سازندگی استان‌ ارجاع کند، تا شورا در صورت موافقت، با استفاده از اعتبار طرح ارجاع شده آن را به روش طرح‌های جهاد سازندگی اجرا نماید.


‌ماده هشت – سازمان جهاد سازندگی موظف است از طریق ایجاد کارهای دستی و اشتغالات فوری دیگر در روستاها و شهرها طی یک برنامه‌ ضربتی ترتیبی دهد که افراد و خانواده‌های نیازمند از این طریق زندگی خود را تأمین کنند. هزینه‌های لازم برای اجرای این ماده باید از اعتبار مالی‌ سازمان جهاد که در این لایحه آمده پرداخت گردد.