‌لایحه قانونی اصلاح آیین‌نامه پرداخت حق صف به درجه‌داران کادر ثابت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۸/۲۹

مصوب 1358.8.29


‌آیین‌نامه پرداخت حق صف به درجه‌داران کادر ثابت نیروی زمینی مصوب دی ماه 1352 (‌موضوع قانون اجازه پرداخت مزایای ویژه به افسران و‌ درجه‌داران ارتش مصوب مرداد ماه 1352) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌آیین‌نامه اصلاح آیین‌نامه پرداخت حق صف به درجه‌داران و افراد کادر ثابت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

‌ماده 1 – به درجه‌داران و افراد کادر ثابت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در مشاغل خاص رزمی به طور سازمانی منصوب شده و‌ عملاً در همان مشاغل مشغول خدمت باشند با رعایت مقررات این آیین‌نامه مزایایی به عنوان حق صف پرداخت می‌گردد.

‌تبصره – درجه‌داران و افراد مشمول مقررات این آیین‌نامه که به علت محدودیت محل سازمانی یا مقتضیات خدمتی موقتاً انتصاب آنان در مشاغل‌ خاص رزمی مقدور نبوده ولی عملاً در این قبیل مشاغل انجام وظیفه می‌نمایند پرداخت حق صف به آنان تا رفع محدودیت با رعایت مقررات بلامانع‌ است.


‌ماده 2 – مبالغ حق صف ماهانه مربوط به مشاغل خاص رزمی مشمول این آیین‌نامه با توجه به دشواری خدمت در مشاغل مزبور و طبقه‌بندی آنها و‌ درجات نظامی درجه‌داران و افراد به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:
———————————————————————
‌درجات نظامی مشاغل خاص مشاغل خاص مشاغل خاص
رزمی طبقه 1 رزمی طبقه 2 رزمی طبقه 3
———————————————————————
‌سرباز، سربازیکم
‌و سرجوخه 1400 ریال 1300 ریال 1000 ریال
‌گروهبان سوم و
‌گروهبان دوم 5000 ریال 4000 ریال 1500 ریال
‌گروهبان یکم و
‌استوار دوم 5500 ریال 4500 ریال 1750 ریال
‌استوار یکم به بالا 6000 ریال 5000 ریال 2000 ریال
———————————————————————

‌ماده 3 – مشاغل خاص رزمی مشمول این آیین‌نامه و طبقه‌بندی آنها و تغییرات بعدی در این موارد با هماهنگی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران تعیین و پس از تصویب در فرمان همگانی ارتش جمهوری اسلامی ایران درج می‌گردد.


‌ماده 4 – حق صف درجه‌داران و افراد در مدت انتظار خدمت و بدونکاری پرداخت نمی‌شود.


‌ماده 5 – صدور اخطار کتبی از طرف فرمانده گردان مستقل یا تیپ یا مقامات هم‌تراز مبنی بر بی‌انضباطی یا سهل‌انگاری درجه‌داران و افراد در امور‌ محوله و همچنین بی‌مبالاتی در حفظ شرایط تخصصی و جسمی لازم برای انجام کار مربوط موجب قطع تا پنجاه درصد حق صف حداکثر تا مدت‌ شش ماه و صدور ابلاغ کتبی در موارد مزبور از طرف مقامات بالاتر موجب قطع تا پنجاه درصد حق صف حداکثر برای مدت یک سال می‌گردد ضمناً در‌صورت از دست دادن شرایط تخصصی و مهارت فرماندهی (‌رده تیپ به بالا و مقامات هم‌تراز) می‌توانند پرداخت حق صف مربوط را قطع و آنان را با‌رعایت ضوابط در سایر مشاغل تخصصی منصوب نمایند.


‌ماده 6 – پرداخت حق صف در موارد زیر قطع نمی‌شود.
‌الف – در صورت اعزام درجه‌داران و افراد برای طی دوره یا کارآموزی در تخصص مربوط (‌داخل یا خارج از کشور) و نیز طی دوره زبان در موارد‌ لزوم.
ب – در مورد درجه‌داران و افراد مربی و کمک مربی مراکز فرهنگی و آموزشی در صورتی که رشته تخصصی خو را تدریس نمایند.


ماده 7 – پرداخت و قطع حق صف در تمام موارد طبق دستور تیپ مستقل لشگر و سازمانهای هم‌تراز بالاتر می‌باشد.


‌ماده 8 – پرداخت حق صف به درجه‌داران و افراد کادر ثابت در سایر نیروها و سازمانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران که در مشاغل مشابه مشغول‌ خدمت هستند با رعایت مقررات این آیین‌نامه از طرف نیروها و سازمانهای مزبور مجاز است.


‌ماده 9 – به درجه‌داران و افرادی که از حق فنی استفاده می‌نمایند حق صف تعلق نمی‌گیرد.


‌ماده 10 – پرداخت حق صف موضوع این آیین‌نامه و فوق‌العاده سختی خدمت چتربازی پرسنل چتربازی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران و فوق‌العاده سختی خدمت استادان و مربیان سازمانی دوره آموزشی تیز یلان با رعایت مقررات مربوط و این آیین‌نامه بلامانع است.


‌ماده 11 – شاغلین مشاغل تخصصی غیر مشمول این آیین‌نامه که برابر ملاحظات جداول سازمانی تصدی شغل دومی نیز برای آنان بلامانع می‌باشد‌ می‌توانند از حق صف شغل دوم با رعایت مقررات این آیین‌نامه برخوردار شوند.


‌ماده 12 – در مورد درجه‌داران و افرادی که وضع آنان از جمیع جهات با مقررات ماده 1 این آیین‌نامه منطبق بوده ولی وسیله انجام خدمت به آنها‌ تحویل نشده باشد، حق صف مربوط به شغل تخصصی آنان با رعایت مقررات این آیین‌نامه موقتاً قابل پرداخت می‌باشد.


‌ماده 13 – چنانچه سازمانی منحل گردد به درجه‌داران و افراد سازمان مزبور که طبق مقررات این آیین‌نامه از حق صف استفاده می‌کرده‌اند تا انتصاب‌ مجدد می‌توان حداکثر به مدت سه ماه حق صف قبلی را پرداخت نمود.


‌ماده 14 – در مواقع تجدید سازمان ملاک پرداخت و قطع حق صف درجه‌داران و افراد تاریخ ابلاغ جداول سازمانی مصوبه جدید به یگان (‌تیپ‌ مستقل و لشگر) و سازمان همطراز آن خواهد بود.


ماده 15 – پرداخت حق صف در مواردی که بیماری به علت قیود خدمتی سبب انجام وظیفه باشد حداکثر مدت یک سال ادامه می‌یابد و در غیر این‌ صورت تا زمانی که بیمار برابر مقررات قانون استخدام نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران منتصب نگردیده است حداکثر چهار ماه قابل‌ پرداخت خواهد بود.


‌ماده 16 – تا تاریخ تأمین اعتبار پرداخت فوق‌العاده‌های مذکور در این آیین‌نامه، آیین‌نامه سابق کماکان اجرا خواهد بود.