‌لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد آیین‌نامه استخدامی بیمه مرکزی ایران و الحاق مواد و تبصره‌هایی به آن [‌مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۱]

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۹/۲۱

‌مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۱

شماره ۶۸۳ – ۱۳۵۸/۱۰/۶


1 – ماده 17 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌کسانی که به استخدام بیمه مرکزی ایران در می‌آیند به استناد شغلی که برای آن استخدام می‌شوند در پایه یک گروه مربوط وارد خدمت می‌گردند و در‌ صورتی که این قبیل مستخدمین دارای سابقه خدمت دولتی باشند به ازاء هر دو سال سابقه خدمت دولتی آنان یک پایه در گروه شغل مورد تصدی به‌ آنان اعطاء می‌شود، مدت خدمت زیر پرچم و خدمات اجتماعی زنان جزو سابقه خدمت دولتی محسوب می‌شود. حکم این ماده شامل کلیه‌ مستخدمینی که طبق این مقررات به استخدام شرکت درآمده‌اند نیز می‌باشد.

‌تبصره – مدت خدمت مستخدمین بیمه مرکزی ایران در مدارس غیر دولتی مشمول فرمان آموزش رایگان با رعایت ضوابطی که در آیین‌نامه اجرایی‌ قانون تعیین تکلیف وضع استخدامی کارکنان مدارس مذکور مصوب 19 مرداد ماه 1356 پیش‌بینی شده است از لحاظ پایه و بازنشستگی جزو سابقه‌ خدمت آنان محسوب می‌شود.


2 – تبصره 2 ماده 19 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌مستخدمینی که ارتقاء گروه یافته یا می‌یابند در پایه‌ای از گروه جدید قرار خواهند گرفت که در گروه قبلی دارا بوده‌اند در مواردی که پایه قبلی مستخدم در‌ گروه جدید وجود نداشته باشد آخرین پایه گروه جدید به آنان اعطاء می‌شود.


3 – ماده 20 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌در صورت ضرورت و با رضایت مستخدم ثابت می‌توان شغلی در گروه پایین‌تر به او ارجاع کرد در این صورت مستخدم در پایه‌ای از گروه جدید قرار‌ خواهد گرفت که در گروه قبلی دارا بوده است و تفاوت حقوق پایه گروه قبلی با پایه گروه جدید را دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق آمادگی به‌ خدمت و حقوق بازنشستگی و وظیفه او مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و در غیر این صورت مستخدم آماده به خدمت خواهد شد.
‌هر نوع افزایش حقوق ناشی از ترفیع پایه اینگونه مستخدمین بابت تفاوتهای مذکور در فوق محسوب خواهد شد.
‌ارتقاء گروه مجدد مستخدمی که به ترتیب فوق در گروه پایین‌تر منصوب می‌شود تا بالاترین گروهی که قبلاً دارا بوده است بدون گذراندن امتحان مقرر در‌ بند ج ماده 19 با داشتن سایر شرایط مجاز است و در این صورت در پایه‌ای از گروه بالاتر قرار می‌گیرد که در گروه پایین‌تر دارا بوده است و تفاوت حاصل‌ از ارتقاء گروه او بابت تفاوت حقوق مذکور در فوق محسوب خواهد شد.


4 – در ماده 24 عبارتهای " با تأیید شورای حقوق و دستمزد" و " و تأیید شورای حقوق و دستمزد" حذف می‌شود.


5 – تبصره‌ای به شرح زیر به عنوان تبصره 3 به ماده 28 الحاق می‌شود:
‌تبصره – مدت مرخصی بدون حقوق مستخدم برای ادامه تحصیلات عالی و تخصصی در رشته‌های مورد نیاز بیمه مرکزی ایران مشروط به این که منجر‌ به أخذ مدرک تحصیلی شود از لحاظ بازنشستگی و وظیفه با پرداخت کسور مربوط جزو و سابقه خدمت مستخدم محسوب می‌شود.

6 – در ماده 31 عبارت "‌پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور" حذف می‌شود.


7 – ماده 39 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌کلیه سوابق خدمت قبلی مستخدمین موضوع بند الف ماده 32 از نظر بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب و مشمول مقررات تبصره‌های 1 و 2 ماده 58‌ قانون استخدام کشوری خواهد بود.


8 – در ماده 53 عبارت "‌مگر در مورد تدریس با" به عبارت "‌مگر این که" تغییر و عبارت "‌را تحصیل کرده باشند" به بعد از بیمه مرکزی ایران اضافه‌ می‌شود.


9 – ماده 6 به شرح زیر اصلاح و بندهای الف و ب آن حذف می‌شود:
‌بیمه مرکزی ایران مکلف است گروه و پایه مستخدمین ثابت خود را که در تاریخ تصویب آیین‌نامه استخدامی بیمه مرکزی ایران در خدمت داشته است‌ پس از اجرای ماده 12 این آیین‌نامه به استناد شغل مورد تصدی با احتساب کلیه سنوات خدمت دولتی به ازاء هر دو سال یک پایه تعیین کند.


10 – عبارت "‌بندهای الف و ب" در تبصره 1 ماده 60 حذف می‌شود.


11 – تبصره ذیل تحت عنوان تبصره 2 به ماده 60 الحاق گردد:
‌تبصره – سوابق خدمت مستخدمین شرکتها و مؤسسات خصوصی که با اجازه قانون به شرکت دولتی تبدیل شده یا می‌شوند در اجرای این ماده و سایر‌ مواد این آیین‌نامه قابل احتساب می‌باشد.


12 – شرح زیر به عنوان ماده 62 به آیین‌نامه استخدامی بیمه مرکزی ایران الحاق می‌شود:
‌ماده 62 – بیمه مرکزی ایران مکلف است بر اساس مشاغل مستمر مصوب خود مستخدمین پیمانی و همچنین کارکنانی را که برای انجام خدمت تمام‌وقت در مقابل دستمزد به کار گمارده شده‌اند و در تاریخ تصویب این اصلاحیه در خدمت دارد بنا به درخواست آنان با حفظ سابقه خدمت دولتی به‌ استخدام ثابت در آورد.
‌گروه شغلی آنان بر اساسی طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایه آنان به ازاء هر دو سال سابقه خدمت دولتی یک پایه تعیین خواهد شد.


13 – آثار مالی مترتب بر این اصلاحیه از 1357.7.1 قابل پرداخت می‌باشد.