‌لایحه قانونی تشکیل سازمان حج و زیارت وابسته به وزارت ارشاد ملی و انتزاع کلیه امور مربوط به حج و زیارت از سازمان اوقاف به‌ سازمان مذکور

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۰۹/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۲/۲۰

[به موجب ماده ۱۸ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه، نسخ ضمنی شده است.]

‌ماده ۱- از تاریخ تصویب این لایحه قانونی، سازمانی به نام “‌سازمان حج و زیارت” وابسته به وزارت ارشاد ملی تشکیل می‌شود و کلیه امور مربوط‌ به حج و زیارت که به موجب قانون اوقاف مصوب ۱۳۵۴ و سایر آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به عهده سازمان اوقاف محول گردیده از سازمان مذکور‌ منتزع و به سازمان حج و زیارت واگذار می‌شود.


‌ماده ۲- ارکان اصلی سازمان عبارت است از:
‌الف: شورای عالی حج و زیارت
ب: شورای مدیریت
ج: هیأت بازرسان (‌حسابرسان)

‌تبصره 1 – عضویت در شورای عالی حج و زیارت افتخاری است و ریاست شورای عالی با وزیر ارشاد ملی است.

‌تبصره 2 – رییس و شورای مدیریت از بین اعضاء انتخاب و به موجب حکم وزیر ارشاد ملی منصوب می‌شود.

‌تبصره 3 – هیأت بازرسان “‌حسابرسان” به پیشنهاد شورای عالی حج و زیارت و تصویب وزیر ارشاد ملی تعیین می‌شوند.


‌ماده ۳- نحوه انتخاب، حدود وظایف و اختیارات ارکان اصلی سازمان به موجب آیین‌نامه‌ای که از طرف وزیر ارشاد ملی پیشنهاد و به تصویب‌ هیأت وزیران خواهد رسید تعیین خواهد گردید.

[‌آیین‌نامه نحوه انتخاب و حدود وظائف و اختیارات ارکان اصلی سازمان حج و زیارت]


‌ماده 4 – وجوهی که بنا به تصویب شورای عالی حج و زیارت از زائران دریافت می‌شود در حساب مخصوصی متمرکز و هزینه‌های زائران در ایام‌ حج و زیارت و هزینه‌های خدمات رفاهی و جنبی از این محل تأدیه و مازاد احتمالی آن بنا به پیشنهاد وزیر ارشاد ملی و تصویب نخست وزیر به‌ مصرف امور خیریه و تبلیغات اسلامی خواهد رسید.

‌تبصره 1 – مانده حساب وجوهی که به استناد مفاد تبصره 56 قانون بودجه اصلاحی 1353 و قانون بودجه سال 1354 کل کشور دریافت شده‌است پس از تأدیه باقیمانده مطالبات مدیران گروه به حساب سازمان حج و زیارت موضوع این قانون منتقل می‌شود و سازمان حج و زیارت در وصول‌ مطالبات و تأدیه مانده دیون و تعهدات مالی قائم‌مقام سازمان اوقاف می‌باشد.

‌تبصره 2 – وجوهی که به طور علی‌الحساب برای حج سال آینده از زائران دریافت شده است عیناً به سازمان حج و زیارت منتقل و به حساب‌ مخصوص واریز خواهد شد.


‌ماده 5 – از تاریخ تصویب این لایحه قانونی، کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی است.
هدف و وظایف و سازمان تفصیلی سازمان حج و زیارت پس‌ از تصویب وزیر ارشاد ملی به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید و سازمان حج و زیارت طبق سازمان مصوب نسبت به انتقال و‌ جایگزینی کارکنان مورد احتیاج با اعتبارات مربوط اقدام خواهد کرد.


‌ماده 6 – آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون و دستورالعملهای مربوط از طرف سازمان تهیه و پس از تصویب شورای عالی حج و زیارت و تأیید وزیر‌ ارشاد ملی به مورد اجرا گذارده خواهد شد.