‌آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۹ لایحه قانونی نحوه واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۰۹/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۹/۲۸

‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 58.9.28 بنا به پیشنهاد شماره 310.1317 مورخ 58.9.24 وزارت کشاورزی و عمران‌ روستایی آیین‌نامه اجرایی ماده 19 قانون نحوه واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 – صاحبان اراضی ساحلی که در آنها اقدامات عمرانی انجام نیافته است مکلفند از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک نسبت به تفکیک و تعیین‌ حدود اراضی مورد مالکیت خود اقدام نمایند.

‌ماده 2 – ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند در موقع تفکیک اراضی ساحلی متعلق به اشخاص به منظور حفظ منافع دولت در اراضی مستحدث و‌ ساحلی و منابع ملی شده و اراضی مشمول مقررات اصلاحات ارضی قوانین مربوط به اراضی مستحدث و ساحلی – ملی‌شدن جنگلها و مراتع کشور‌ و اصلاحات ارضی را مورد توجه قرار دهند.

‌ماده 3 – ضابطه عمران و بهره‌برداری متناسب از اراضی انتقال یافته به اشخاص در مورد انواع زراعت باغبانی دامداری و دامپروری و پرورش طیور‌ و آب زیان و ساختمانی و غیره موکول به تشخیص کمیسیون مندرج در ماده 12 قانون خواهد بود. کمیسیون باید تشخیص دهد که پیشرفت عملیات‌ انجام یافته در جهت عمران و بهره‌برداری طوری است که تا قبل از پایان سه سال و در شرایط عادی نتایج مطلوب متناسب با وضع زمین تأمین خواهد‌ شد.