‌لایحه قانونی راجع به فروش فرشهای دستگاه‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۰/۲۹

‌مصوب ۱۳۵۸/۱۰/۲۹


‌ماده واحده: وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این‌ قانون کلیه فرشها موجود در داخل کشور را اعم از قالی قالیچه و کناره در اختیار شرکت سهامی فرش ایران بگذارند تا شرکت مزبور نسبت به فروش آنها‌ زیر نظر هیأتی مرکب از کارشناسان آن شرکت و وزارت فرهنگ و آموزش عالی و نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی طبق مقررات اقدام نموده و‌ وجوه حاصله از فروش را پس از کسر 5% بابت حق عاملیت، به حساب 100 برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واریز نماید. شرکتها و سازمانهای دولتی‌ که شمول مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است نیز مشمول این قانون می‌باشند.

‌تبصره 1 – فرشهایی که بنا به تشخیص کارشناسان شرکت سهامی فرش ایران و وزارت فرهنگ و آموزش عالی منحصر به فرد و یا دارای ارزش‌ هنری ویژه بوده و یا نشان دهنده هنر ملی در زمانهای مختلف باشد از شمول این قانون مستثنی است و باید برای حفظ و نگهداری به موزه فرش ایران‌ واگذار شود. فرشهای متعلق به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی که به موزه فرش ایران تحویل داده می‌شود جزء اموال دولتی و فرشهای متعلق به‌شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت جزء دارایی شرکتها و مؤسسات نامبرده خواهد بود و تا زمانی که مجوز لازم برای واگذاری قطعی‌ فرشهای مذکور از مراجع مربوط تحصیل نشده به عنوان امانت در موزه قالی ایران نگاهداری خواهد شد.

‌تبصره 2 – خرید هر نوع فرش و موکت توسط وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت برای جایگزین‌کردن فرشهایی که در اجرای این قانون فروخته و یا به موزه فرش ایران واگذار می‌شود ممنوع می‌باشد.

‌تبصره 3 – وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در اجرای این قانون نظارت نماید و وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و‌ مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند پس از تحویل فرشهای خود به شرکت سهامی فرش ایران مراتب را به وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌اداره‌ کل اموال دولتی) اعلام دارند.