‌آیین‌نامه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی [مصوب ۱۳۵۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۱۲/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۲/۰۴

[به موجب ماده ۴ ‌آیین‌نامه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی، مصوب ۱۳۷۰، لغو شده است.]


‌هیأت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۲/۴ بنا به پیشنهاد شماره 6161.45.1031 مورخ 1358.7.18 وزارت ارشاد‌ ملی و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای بند 10 ماده 68 قانون محاسبات عمومی مصوب دی ماه سال 1349 و به استناد ماده 6 قانون‌ تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی (‌سابق) آیین‌نامه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی را به شرح زیر تصویب نمودند.


‌ماده 1 – به منظور تعرفه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی در دی ماه هر سال هیأتی مرکب از افراد زیر در وزارت ارشاد ملی تشکیل می‌شود:
‌الف – نماینده وزارت ارشاد ملی که ریاست هیأت را به عهده خواهد داشت.
ب – نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی
پ – نماینده اتحادیه چاپخانه‌داران مرکز
ت – نماینده مرکز بررسی قیمتهای وزارت بازرگانی
ث – نماینده وزارت کار و امور اجتماعی
ج – یک نفر کارشناس امور مطبوعاتی به انتخاب وزارت ارشاد ملی
چ – یک نفر حسابرس به انتخاب وزارت امور اقتصادی و دارایی

‌تبصره – هیأت تنظیم تعرفه مطبوعات دولتی می‌تواند در صورت لزوم برای مشورت از کارشناسان ذیربط برای حضور در جلسات هیأت دعوت به‌ عمل آورد.


‌ماده 2 – هیأت تنظیم تعرفه برای تعیین نرخ و تنظیم تعرفه مطبوعات دولتی به ترتیب زیر عمل خواهد کرد.
‌برای چاپخانه‌هایی که دارای سه دستگاه ماشین مسطح دو ورقی اتوماتیک و دو دستگاه ماشین چاپ نیم ورقی اتوماتیک و دارای شعبه فرم‌بندی و یک‌ دستگاه ماشین برش اتوماتیک و شعبه حروفچینی باشند و همچنین برای چاپخانه‌هایی که دارای یک دستگاه ماشین چاپ افست چهار یا سه ورقی و‌ یک دستگاه ماشین اتوماتیک افست دو ورقی و یک دستگاه ماشین اتوماتیک افست 1.5 یا یک ورقی و دارای شعبه لیتوگرافی و یک دستگاه ماشین‌برش اتوماتیک می‌باشند (‌چاپخانه‌های مذکور در ردیف چاپخانه متوسطه می‌باشد).
‌هیأت با توجه به میزان متوسط دستمزد کار، بهای مواد اولیه مورد لزوم – استهلاک، کرایه محل، سود ویژه – ایام مرخصی، ایام تعطیلات رسمی، بیمه‌ کارگران و سایر عوامل مؤثر در بهای تمام شده و سود عادله تعرفه ثابت مطبوعات دولتی و با در نظر گرفتن عرف فنی و اداری چاپخانه مربوط نرخ را‌ تعیین و تعرفه را که شامل واحد بهای چاپ (‌مسطح و افست) و صحافی در چاپخانه‌های دولتی و خصوصی برای مرکز و شهرستانها برای مدت یک‌ سال خواهد بود بر اساس آن تنظیم می‌نماید.

‌تبصره 2 – مأخذ محاسبه دستمزد کارگران چاپخانه‌ها در رشته‌های مختلف (‌اعم از چاپ و صحافی و کارگران شعبه فرم‌بندی، و حروفچینی،‌ لیتوگرافی) بر اساس میانگین لیست بیمه‌های اجتماعی کارگران در سه چاپخانه دولتی و سه چاپخانه بخش خصوصی خواهد بود به استثنای حداقل‌ دستمزد که از طرف وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود.


‌ماده 3 – تعرفه مطبوعات دولتی پس از تصویب وزارت ارشاد ملی چاپ و به وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و همچنین چاپخانه‌های‌ دولتی و خصوصی ابلاغ خواهد شد و از اول فروردین ماه سال بعد تا آخر اسفندماه همان سال مبنای احتساب و پرداخت هزینه چاپ و صحافی خواهد‌ بود.

‌تبصره – تعرفه مزبور شامل تمام مطبوعات اعم از اوراق، دفاتر، کتاب، مجله روزنامه، پوستر، اوراق پیوسته، سالنما و غیره به استثنای اوراق بهادار‌ و کنترله و مطبوعات موضوع ماده 5 اساسنامه شرکت چاپخانه دولتی خواهد بود.


‌ماده 4 – برای تقسیم مطبوعات سازمانهای دولتی مشمول بند 10 ماده 68 قانون محاسبات عمومی مصوب 1349.10.15 بین چاپخانه‌های مرکز‌ کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی در وزارت ارشاد ملی به شرح زیر تشکیل می‌شود:
‌نماینده وزارت ارشاد ملی
‌نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی
‌یک نفر کارشناس مطبوعاتی به انتخاب وزارت ارشاد ملی
‌ریاست کمیسیون با نماینده وزارت ارشاد ملی می‌باشد.

تبصره 1 – در شهرستانهایی که بیش از یک چاپخانه وجود دارد کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی در اداره ارشاد ملی محل برای سفارشات‌ مطبوعاتی که مشخصات آنها در دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ذکر خواهد شد مرکب از افراد زیر تشکیل خواهد شد.
‌الف – مدیر کل یا رییس اداره ارشاد ملی که ریاست کمیسیون را خواهد داشت.
ب – نماینده فرمانداری
پ – نماینده اداره امور اقتصادی و دارایی

تبصره 2 – در شهرستانهایی که اداره ارشاد ملی وجود ندارد امر تقسیم مطبوعات به عهده کمیسیونی با شرکت فرماندار و عضویت یکی از اعضای‌ فرمانداری به انتخاب فرماندار و نماینده اداره امور اقتصادی و دارایی محل خواهد بود.
‌ریاست کمیسیون با فرماندار بوده و سوابق در فرمانداری نگاهداری خواهد شد.

‌تبصره 3 – در کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی مرکز و شهرستانها یک نفر نماینده از طرف اتحادیه چاپخانه‌ها حضور خواهد داشت که مورد‌ مشورت و همکاری اعضای کمیسیون قرار گیرد و در شهرستانهایی که اتحادیه وجود ندار کمیسیون می‌تواند برای انجام امر نماینده منتخب اکثریت‌ چاپخانه‌ها سهمیه‌بگیر را دعوت نماید.

‌تبصره 4 – تصمیمات کمیسیون تقسیم کار مرکز و شهرستانها به اکثریت آراء معتبر است.


‌ماده 5 – کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی مرکز و شهرستانها سفارشات مطبوعات دولتی (‌اعم از مسطح یا افست) را بر اساس سهمیه‌ای که با‌ توجه به ماشین‌آلات چاپ و صحافی و وسائل فرم‌بندی و حروفچین و شعبه لیتوگرافی و شرایط انجام کار و سابقه طبق دستورالعمل اجرایی این‌آیین‌نامه تعیین می‌شود بین چاپخانه‌های واجد شرایط تقسیم می‌نماید.

‌تبصره 1 – در محاسبه سهمیه تقسیم کار مطبوعات دولتی اجرت ساخت کلیشه و گراور و خطاطی و نقاشی و فیلم و زینک و مونتاژ و بهای کاغذ و‌مقوا و سایر موادی که در دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ذکر خواهد شد منظور نمی‌شود.

‌تبصره 2 – چاپخانه‌های واجد شرایط چاپخانه‌هایی هستند که وضع آنها به تشخیص کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی با ضوابطی که در‌ دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه در مورد حداقل مدت تحصیل پروانه تأسیس از وزارت ارشاد ملی و تعداد مشخصات ماشین‌آلات چاپ و صحافی و‌ وسائل فرم‌بندی و حروفچینی و تعداد کارگران فنی تعیین می‌شود منطبق باشد.


‌ماده 6 – وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی موظفند کلیه سفارشات مطبوعاتی خود را به کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی ارسال‌ دارند.

‌تبصره 1 – وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی که دارای چاپخانه اختصاصی هستند موظفند فقط کارهای مطبوعاتی خود را وسیله‌ چاپخانه مزبور تا حد ظرفیت آن انجام دهند و مازاد آن را به کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی ارسال دارند.

‌تبصره 2 – واگذاری کارهای مطبوعات وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی به چاپخانه وزارتخانه‌ها یا مؤسسات یا شرکتهای دولتی دیگر‌ مستقیماً ممنوع است.
‌چاپ و صحافی مطبوعات مندرج در ماده 5 اساسنامه شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران مشمول حکم این تبصره نمی‌باشد.

‌تبصره 3 – وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی به هیچ وجه مجاز به دادن سفارش مستقیم به چاپخانه‌های بخش خصوصی و دولتی‌ نیستند و ذیحسابهای این مؤسسات باید دقیقاً رعایت این امر را بنمایند.


‌ماده 7 – شهربانی جمهوری اسلامی می‌تواند کارهای مطبوعاتی خود را مستقیماً به چاپخانه بنگاه صنایع و تعاون زندانیان ارجاع نماید.


‌ماده 8 – سفارشات مطبوعات هلیوگراور، رتاتیو و اوراق پیوسته بدون توجه به سهمیه از طریق کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی بین‌ چاپخانه‌های صلاحیتدار تقسیم خواهد شد.


‌ماده 9 – برای چاپخانه‌های واجد شرایط در صورتی سهمیه تعیین می‌شود که در مرکز برای هر سهم بیست هزار ریال و در شهرستانها به مبلغی که‌ کمیسیون تقسیم کار محل تعیین می‌کند (‌که در هر صورت برای هر سهم کمتر از پنج هزار ریال نخواهد بود) قبلاً به عنوان سپرده حسن انجام کار‌ پرداخت نماید موارد رد یا ضبط سپرده مزبور در دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه تعیین و چاپخانه‌های دارای سهمیه قبلاً اعلام خواهد شد.


‌ماده 10 – اختلاف مربوط به تطبیق موارد دستمزد چاپ و صحافی با تعرفه مطبوعاتی و همچنین میزان کاغذ یا مقوای مصرفی در کمیسیون تقسیم‌ کار مطبوعاتی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و بر طبق نظر کمیسیون اقدام خواهد شد.


ماده 11 – وزارت دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند کارهای مطبوعاتی خود را مستقیماً به سازمان روزنامه رسمی کشور‌ جمهوری اسلامی ایران ارجاع نمایند.


‌ماده 12 – موارد قطع سهمیه چاپخانه‌های سهمیه‌بگیر به شرحی است که در دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه پیش‌بینی خواهد شد.


‌ماده 13 – کمیسیون تقسیم کار مرکز و شهرستانها به هیچ وجه حق تأیید سفارشات مطبوعات دولتی که به طور مستقیم ارجاع شده ندارد.


‌ماده 14 – دستورالعمل‌های اجرایی این آیین‌نامه از طرف وزارت ارشاد ملی تهیه و پس از موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی به موقع اجرا‌گذارده خواهد شد.


‌ماده 15 – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه مقررات مغایر ملغی است.