مقررات ورود اتومبیل وانت به کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۱/۲۵

شماره 1096 – ۱۳۵۹/۱/۲۵


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 58.12.25 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب نمودند:

‌ماده 1 – ورود اتومبیل وانت به کشور تنها در موارد زیر مجاز می‌باشد:
‌الف – وانت روباز مشروط بر این که اطاق راننده و اطاق بار به صورت دو محفظه جداگانه باشد.
ب – وانت مسقف – مشروط بر این که اولاً اطاق بار و اطاق راننده کاملاً به صورت دو محفظه مجزی بوده و اطاق بار دارای سقفی از فرز یا مصالحی از‌نوع مواد غیر فلزی سخت باشد (‌در صورت یکسره بودن اطاق بار و اطاق راننده باید به وسیله دیواره‌ای از یکدیگر جدا و به صورت دو محفظه کاملاً‌ مجزی ساخته شده باشد و هر گونه میله یا توری و حفاظهایی از این قبیل که به عنوان دیواره به کار رفته باشد دلیل مجزی بودن نیست) و ثانیاً طرفین‌ اطاق بار بدون شیشه بوده و جاسازی برای نصب شیشه نداشته باشد همچنین سمت چپ اطاق بار فاقد درب تخلیه و بارگیری باشد.


‌ماده 2 – هر وسیله نقلیه موتوری از نوع اتومبیلهای مذکور که شرایط و مشخصات فوق را نداشته باشد جزو اتومبیلهای سواری استیشن محسوب و‌ تابع مقررات مربوط به آن خواهد بود.


‌ماده 3 – صدور پروانه ساخت برای وانتهای تولیدی داخل کشور اعم از روباز و مسقف نیز مشروط بر احراز شرایط مذکور در ماده 1 فوق می‌باشد.


‌ماده 4 – نصب پلاک عمومی (‌کرایه) روی وانتهای مسقف ممنوع می‌باشد.


‌ماده 5 – نماینده اداره کل مالیاتهای غیر مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی در تهران و نمایندگان ادارات امور اقتصادی و دارایی در شهرستانها در امر‌ ترخیص و انتهای وارداتی نظارت خواهند داشت.


‌ماده 6 – وانتهایی که قبل از تصویب این قانون از گمرک با انجام تشریفات کامل گمرکی اظهار و مرخص شده است و هنوز شماره‌گذاری نگردیده مشمول‌ مقررات فوق نخواهد بود.


‌ماده 7 – وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، بازرگانی و اداره راهنمایی مأمور اجرای این مقررات می‌باشند.