شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۲/۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۶۱۶۱.۴۵.۱۰۳۱ مورخ ۱۳۵۸.۷.۱۸ وزارت ارشاد ملی به استناد ماده ۶ قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی (سابق) آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده ۱ – منظور از کانونهای آگهی و تبلیغاتی در این آییننامه سازمانهایی هستند که کار آنها تنظیم، تهیه مشاوره و اجرای برنامههای تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوط میباشد. این سازمانها باید برای انجام دادن خدمات مورد نظر دارای تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر برای قسمتهای مختلف خود باشند. محل کانونهای آگهی و تبلیغاتی باید تنها به امور مذکور در این ماده اختصاص یابد.
ماده ۲ – مأموران صلاحیتدار وزارت ارشاد ملی میتوانند در تمام مواقع چگونگی فعالیت و دفاتر کانونهای آگهی و تبلیغاتی را بررسی نمایند.
ماده ۳ – هر شخصی حقیقی و یا حقوقی وقتی میتواند به فعالیتهای موضوع ماده یک این آییننامه بپردازد که از وزارت ارشاد ملی پروانه بگیرد و مدیر مسئولی که حائز شرایط مندرج در این آییننامه باشد به وزارت ارشاد ملی معرفی نماید.
تبصره – اشخاص حقیقی و مدیر عامل در مورد (اشخاص حقوقی) باید فاقد پیشینه مؤثر کیفری باشند و مشهور به فاسد اخلاقی نباشند.
ماده ۴ – مدیر مسئول باید دارای شرایط زیر باشند:
1 – تابعیت ایران
2 – اهلیت قانونی
۳ – نداشتن سوء شهرت و سابقه مؤثر کیفری
۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۸/۹/۱]
دارا بودن دیپلم کامل متوسطه و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار مؤثر در امور تبلیغات با تأیید کمیته سازمانهای تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس.
۵ – عدم اشتغال در وزاتخانههای یا مؤسسات یا شرکتهای دولتی و یا شهرداریها.
تبصره – یک نفر نمیتواند مدیریت مسئول بیش از یک سازمان تبلیغاتی را عهدهدار باشد.
ماده ۵ – کانونهای آگهی و تبلیغاتی نباید از نظر اداری و تصمیمگیری وابسته به وسائل ارتباط جمعی و یا آگهیدهندگان باشند.
ماده ۶ – رسانههای همگانی مجاز نیستند به مشتریان خود به طور مستقیم تخفیفی به عنوان کارمزد آژانس بدهند و باید نرخ مصوب آگهی را دریافت نمایند. تخفیف مخصوص سازمانهای تبلیغات فقط به سازمانهایی تعلق میگیرد که از وزارت ارشاد ملی و اتحادیه سازمانهای تبلیغات پروانه داشته باشند.
ماده ۷ – وزارت ارشاد ملی میتواند کسانی را که در تاریخ تصویب این آییننامه دارای پروانه وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق هستند و استمرار فعالیت و صلاحیت فنی آنها طبق بند ۴ ماده ۴ مورد تأیید باشد بدون توجه به مدرک تحصیلی به عنوان مدیر مسئول بپذیرد.
ماده ۸ – اجازه تأسیس کانونهای آگهی و تبلیغاتی و شعب و نمایندگی در یک یا چند حوزه معینی با توجه به امکانات و لزوم این امر با گرفتن نظر مشورتی اتحادیه سازمانهای تبلیغات به عهده کمیته سازمانهای تبلیغات میباشد.
تبصره – تغییر محل و واگذاری کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا هر گونه تغییری در مدیران سازمانهای مذکور باید قبلاً به وزارت ارشاد ملی اعلام گردد.
ماده ۹ – در صورت فوت دارنده پروانه کانون هر گاه میان وراث شخص واجد شرایط درخواست پروانه کند با موافقت سایر وراث قانونی حداکثرظرف سه ماه از تاریخ موافقت وراث پروانه به نام او صادر خواهد شد. وراث هم چنین میتوانند با توافق و اجازه کمیته سازمانهای تبلیغات پروانه را بهاشخاص حقیقی یا حقوقی صاحب صلاحیت منتقل کنند.
ماده ۱۰ – به منظور صدور پروانه تأسیس کانونها و مؤسسات تبلیغاتی و رسیدگی به شکایات مربوط به آنها یا لغو پروانه و برکناری یا تعلیق مدیران مسئول و تعطیل موقت یا دائم کانونهای آگهی و تبلیغاتی کمیتهای به نام کمیته سازمانهای تبلیغات در وزارت ارشاد ملی به ریاست معاون مربوط و مرکب از مدیر کل یا نماینده او و یک نفر دیگر به انتخاب وزیر ارشاد ملی و نماینده تامالاختیار اتحادیه سازمانهای تبلیغات و در استانها این کمیته متشکل از معاون استاندار و یا نماینده او، مدیر کل ارشاد ملی و کارشناس مربوطه تشکیل میگردد.
وظایف کمیته به شرح زیر است:
الف – رسیدگی و تصمیمگیری در مورد درخواستهای صدور پروانه تأسیس کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا گشایش شعبه یا نمایندگی.
ب – رسیدگی و تصمیم در مورد شکایاتی که از کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا مشتریان آنها میرسد. چنانچه متقاضی از تصمیم متخذه در استان شاکی باشد میتواند مراتب را جهت رسیدگی به کمیته مرکزی اعلام نماید.
پ – صدور اخطار کتبی یا تعطیل تا سه ماه یا لغو پروانه کانونهای آگهی و تبلیغات بر حسب درجه تخلف.
تبصره – انتقال پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی با رعایت مفاد این آییننامه و با تصویب کمیته مجاز است به شرط آن که انتقال گیرنده و یا انتقالگیرندگان اعم از حقیقی یا حقوقی شرایط لازم مندرج در این آییننامه را داشته باشند.
ماده ۱۱ – در مواردی که پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی یا شعبه یا نمایندگی آن به عللی تعلیق گردد کانون یا شعبه یا نمایندگی آن موظف است از تاریخ ابلاغ تعلیق از انجام و قبول تعهدات تازه خودداری کند.
ماده ۱۲ – سازمانهای تبلیغاتی و مؤسسات انتشاردهنده آگهی در تنظیم آگهیهای تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات زیر میباشند.
الف – آگهیهای تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد.
ب – استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور در آگهیهایی کههدف آنها ارائه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه میباشد ممنوع است.
پ – آگهیهای تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بیارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.
ت – در آگهیهای تبلیغاتی ادعاهای غیر قابل اثبات و مطالب گمراهکننده نباید گنجانده شود.
ث – آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهینآمیز باشد.
ج – در آگهیهای تبلیغاتی نمیتوان از قول منابع علمی ادعاهایی به عمل آورد که از طرف منابع موثق علمی تأیید نشده باشد.
چ – تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجارتی در کودکستانها، دبستانها، دبیرستانها ممنوع است.
ح – تحقیر و استهزاء دیگران تلویحاً و یا تصریحاً در آگهیهای تبلیغاتی ممنوع است.
خ – تبلیغاتی که مروج فاسد یا مخالف ادیان رسمی و بر خلاف عفت عمومی باشد ممنوع است.
د – تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است.
ماده ۱۳ – آگهیهای مربوط به خواص مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی طبق مقررات مربوط مستلزم گرفتن اجازه قبلی از وزارت بهداری و بهزیستی است.
تبصره – تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع است مگر بر طبق ماده ۵ قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴.
ماده ۱۴ – برای نمایش هر گونه فیلم و اسلاید تبلیغات باید قبلاً از وزارت ارشاد ملی پروانه نمایش کسب شود.
ماده ۱۵ – آگهیهای تبلیغاتی که از طریق رسانههای همگانی (رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه مجله، سالنامه ویزیتوری و مانند آن) پخش و انتشار مییابد تابع مقررات مندرج در این آییننامه میباشد.
ماده ۱۶ – هر گاه مدیر مسئول از رعایت مقررات مندرج در این آییننامه تخلف نماید برکنار و صاحب کانون آگهی تبلیغاتی موظف خواهد بود در مدت یک ماه مدیر مسئول دیگری را طبق ماده ۴ معرفی کند. در غیر این صورت کانون برای مدتی که از سوی کمیته سازمانهای تبلیغات تعیین میشود تعطیل میگردد.
ماده ۱۷ – کانونهای آگهی و تبلیغاتی مکلفند کلیه دستورالعملهایی را که در آینده در مورد تبلیغات از طرف وزارت ارشاد ملی در حدود اختیارات قانونی آن تهیه و ابلاغ میگردد دقیقاً رعایت نمایند.
ماده ۱۸ – از تاریخ انتشار این آییننامه در روزنامه رسمی هیچ مؤسسهای نمیتواند خارج از مقررات این آییننامه تحت عنوان کانون آگهی و تبلیغاتی و مانند آن فعالیت نماید و کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که با یکی از عناوین مذکور در حال فعالیت میباشند موظفند ظرف سه ماه خود را با شرایط آییننامه تطبیق داده و امتیاز جدید دریافت کنند در غیر این صورت سازمان برای مدتی که از سوی کمیته سازمانهای تبلیغاتی تعیین میگردد تعطیل میشود.
ماده ۱۹ – در صورتی که دارندگان امتیاز پس از صدور پروانه جدید فعالیت رسمی خود را ظرف ۶ ماه آغاز و مراتب را به وزارت ارشاد ملی اعلام نکنند یا بعد از شروع فعالیت مجدداً به مدت یک سال از ادامه کار خودداری و فعالیتی نداشته باشند پروانه آنان ملغی تلقی و از کار آنان جلوگیری خواهد شد.
ماده ۲۰ – مراجع انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند به تقاضای وزارت ارشاد ملی از ادامه کار این قبیل مؤسسات و همچنین کانونهای آگهی و تبلیغاتی فاقد پروانه یا متخلف جلوگیری کنند.
ماده ۲۱ – از تاریخ تصویب این آییننامه، کلیه مقررات مغایر ملغی است.