‌لایحه قانونی راجع به انتخاب سه نفر از قضات کشور برای عضویت در شورای عالی قضایی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۲/۰۹

‌مصوب ۱۳۵۹/۲/۹


‌در اجرای اصل یکصد و پنجاه و هشتم قانون اساسی نحوه انتخاب سه نفر از قضات کشور برای عضویت در شورای عالی قضایی به شرح زیر تعیین‌ می‌شود:


‌ماده 1 – شرایط انتخاب‌کنندگان:
۱-۱- [اصلاحی ۱۳۶۱/۱۱/۲۴]
قضات شاغل در دادگستری جمهوری اسلامی ایران

[۱-۱: قضات شاغل دادسراها و دادگاه‌های وزارت دادگستری که در تاریخ رأی‌گیری لااقل سه سال تمام سابقه کار قضایی داشته باشند.]

2 – 1: قضات شرع دادگاه‌های انقلاب.


ماده 2 – شرایط انتخاب‌شوندگان:

1 – 2: سابقه کار قضایی در وزارت دادگستری یا دادگاه‌ها یا دادسراهای انقلاب:

2 – 2: اجتهاد در فقه به طوری که بتواند در حد یک فقیه صاحب فتوا احکام فقهی را از کتاب و سنت و ادله دیگر استنباط کند. خواه در کسوت‌ روحانیت باشد، خواه نباشد.

3 – 2: عدالت و تقوای دینی که نشانه آن التزام عملی به انجام واجبات و پرهیز از محرمات اسلامی است.

4 – 2: تعهد نسبت به انقلاب اسلامی ایران.‌


ماده 3 – شورای سرپرستی وزارت دادگستری به تشکیل هیأت نظارتی به شرح زیر اقدام می‌کند:
‌یک نفر نماینده رهبر.
‌یک نفر نماینده شورای سرپرستی وزارت دادگستری
‌یک نفر نماینده دیوان عالی کشور به انتخاب هیأت عمومی.

2 – 3: هیأت نظارت مزبور طی اعلامیه‌ای که در رادیو و تلویزیون و حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود از همه قضات دادگستری و‌ دادسراها و دادگاه‌های انقلاب دعوت می‌کند تا اسامی کسانی را که واجد شرائط رأی طبق ماده یک برای انتخاب شایسته می‌دانند به وسیله تلگرام یا‌ نامه سفارشی برای دبیرخانه این هیأت بفرستند.

3 – 3: پس از پایان وقت اداری هفتمین روز از تاریخ اعلام اسامی کلیه نامزدهایی که به طریق بالا خودشان را کاندید کرده‌اند یا دیگران آنها را کاندید‌ نموده‌اند با ذکر خصوصیات در یک صورت تنظیم و به وسیله هیأت نظارت در اختیار امام امت گذارده می‌شود.

4 – 3: امام پس از تحقیق درباره این نامزدها از میان آنها کسانی را که واجد عدالت و اجتهاد می‌شناسند به هیأت نظارت معرفی می‌کنند.

5 – 3: هیأت نظارت ظرف سه روز کتباً از این افراد درباره قبول نامزدی در این انتخابات می‌پرسد.

6 – 3: اسامی کسانی که عدالت و اجتهاد آنها از طرف رهبری تأیید شده و تا پایان وقت اداری روز سوم آمادگی خود را برای نامزدی انتخابات‌ مزبور کتباً به اطلاع هیأت نظارت رسانده باشند، روی کارتهای انتخاباتی چاپ می‌شود و به نام هر یک از قضات انتخاب‌کننده یک کارت صادر و برای او‌ ارسال می‌گردد.

7 – 3: پس از آن که کارتهای انتخابات در اختیار همه قضات انتخاب‌کننده قرار گرفت، بلافاصله روز نوشتن و ارسال آراء از طریق رادیو و تلویزیون‌ و دو روزنامه کثیرالانتشار به اطلاع همه می‌رسد.

8 – 3: انتخاب‌کنندگان نام قضات مورد انتخاب خود را در قسمت مخصوص که جدا می‌شود می‌نویسند و پس از امضاء در پاکت لاک و مهر شده‌ مستقیماً یا با پست سفارشی برای هیأت نظارت می‌فرستند.

9 – 3: امضای رأی‌دهنده باید به وسیله عالیترین مقام قضایی محل خدمت او گواهی شود.‌
در صورتی که رأی دهنده مایل نباشد موقع گواهی کسی از رأی او مطلع شود، می‌تواند ورقه را قبل از نوشتن اسامی امضاء کند و به گواهی برساند.

10 – 3 – [اصلاحی ۱۳۶۱/۱۱/۲۴]
حداکثر مهلت برای رساندن آراء به هیأت نظارت ۱۴ روز است و هیأت نظارت موظف است پس از پایان وقت اداری هفتمین روز بعد‌ از رأی‌گیری به قرائت و استخراج آراء رسیده بپردازد و حائزین اکثریت را کتباً به شورای سرپرستی وزارت دادگستری اعلام و اسامی آنها را برای اطلاع‌ عموم منتشر کند.
به آرایی که پس از پایان وقت اداری روز چهاردهم برسد ترتیب اثر داده نمی‌شود.