‌لایحه قانونی راجع به حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی و نحوه تقسیم آن

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۳/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۳/۰۳

[به موجب ماده ۲ قانون اصلاح پاره‌ای از مواد قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفترداران و دفتریاران مصوب ۱۳۷۱/۰۳/۰۳ لغو شده است.]


‌ماده واحده: به منظور کمک به کارکنان دفاتر اسناد رسمی در سطح کشور مقرر می‌دارد:
‌از اول فروردین ماه سال 1358 صدی پانزده از حق‌التحریر دریافتی از اسناد تنظیمی توسط سردفتر هر دفترخانه به حساب 2376 کانون سردفتران و‌ دفتریاران در بانک ملی ایران واریز شود.
1 – از اول فروردین ماه سال 1359 از حق‌التحریر اسناد تنظیمی هر دفترخانه که جمع حق‌التحریر آن در ماه از چهار صد هزار ریال تجاوز نکند‌ صدی پانزده آن به عنوان مزایا متعلق به کارکنان دفاتر است که هشتاد درصد آن قابل پرداخت به کارکنان دفاتر اسناد رسمی و بیست درصد آن به حساب‌ کانون سردفتران و دفتریاران قابل واریز است.
2 – از چهارصد هزار ریال تا پانصد هزار ریال نسبت به مازاد از چهارصد هزار ریال صدی بیست و پنج آن متعلق به کارکنان دفاتر است که شصت‌ درصد آن قابل پرداخت به کارکنان و چهل درصد آن به حساب کانون قابل واریز است.
3 – از پانصد هزار ریال تا ششصد هزار ریال نسبت به مازاد از پانصد هزار ریال صدی چهل آن متعلق به کارکنان است که پنجاه درصد آن قابل‌ پرداخت به کارکنان و پنجاه درصد آن به حساب کانون قابل واریز است.
4 – از ششصد هزار ریال تا هفتصد هزار ریال نسبت به مازاد از ششصد هزار ریال پنجاه درصد آن متعلق به کارکنان است که چهل درصد آن قابل‌ پرداخت به کارکنان و شصت درصد آن به حساب کانون قابل واریز است.
5 – از هفتصد هزار ریال تا هشتصد هزار ریال نسبت به مازاد از هفتصد هزار ریال صدی هفتاد و پنج آن متعلق به کارکنان است که سی درصد آن‌ قابل پرداخت به کارکنان و هفتاد درصد آن به حساب کانون قابل واریز است.
6 – از هشتصد هزار ریال تا یک میلیون ریال نسبت به مازاد هشتصد هزار ریال صدی نود آن متعلق به کارکنان است که بیست درصد آن قابل‌ پرداخت به کارکنان و هشتاد درصد آن به حساب کانون قابل واریز است.
7 – از یک میلیون ریال به بالا نود و پنج درصد آن متعلق به کارکنان است که ده درصد آن قابل پرداخت به کارکنان و نود درصد آن به حساب کانون‌ قابل واریز است.
‌درصدهای متعلق به کارکنان دفاتر باید از طرف سردفتران هر دفترخانه همه‌ماهه به حساب شماره 2376 بانک ملی ایران یا هر حساب دیگر با تعیین‌ کانون واریز و پرداخت گردد.
‌کانون سردفتران مکلف است همه‌ماهه کلیه وجوه قابل پرداخت به کارکنان را که ارقام و ضرایب آن فوقاً روشن است از کل دریافتی محاسبه کرده به‌نسبت متعادلی و با توجه به سابقه خدمت کارمندان به عنوان مزایا میان آنان تقسیم و پرداخت نماید و بقیه وجوه موجوده در حساب کانون (‌که در این‌ قانون درصد قابل واریز ذکر شده است) جهت تأمین بیمه و بازنشستگی کارکنان دفاتر اسناد در سطح کشور جمع‌آوری می‌گردد که پس از تهیه آیین‌نامه‌ استخدامی کارکنان دفاتر اسناد رسمی موضوع بند 7 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 بر اساس مقرراتی که وضع خواهد شد به‌مصرف بیمه و بازنشستگی و امور رفاهی کارکنان دفاتر اسناد رسمی خواهد رسید و سردفتر از بابت بیمه کارمندان دفترخانه وجهی نخواهد پرداخت.

‌تبصره 1 – به منظور تسهیل امور و پرداخت مزایا به کارکنان دفاتر خارج از مراکز، کانون می‌تواند در هر شهرستان حساب ویژه‌ای افتتاح کرده و امر‌ پرداخت مزایا را با نظارت لازم به یکی یا چند نفر از آقایان سردفتران واگذار نماید.

‌تبصره 2 – کلیه سران دفاتر اسناد رسمی کشور موظفند ظرف یک ماه از این تاریخ صورت و مشخصات کارکنان خود را که در اول فروردین ماه سال1358 به کار اشتغال داشته‌اند با ذکر سابقه خدمت آنان به کانون سردفتران تهران ارسال دارند.

‌تبصره 3 – به سردفترانی که تا کنون درصدهای مذکور در فوق را کلاً یا جزئاً به حساب 2367 واریز نکرده‌اند از این تاریخ حداکثر سه ماه مهلت داده‌ می‌شود که نسبت به تصفیه و واریز بدهی خود به شرح فوق اقدام نمایند.

‌تبصره 4 – تخلف از این مقررات موجب مجازات مصرح در ماده 38 قانون دفاتر اسناد رسمی از درجه سه به بالا خواهد بود.

‌تبصره 5 – مادام که هیأت مدیره جدید برای کانون سردفتران و دفتریاران انتخاب نشده است یا زمانی که کانون به هر جهتی فاقد هیأت مدیره است،‌ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند امور محوله به کانون را انجام دهد.

‌تبصره 6 – سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور مأمور اجرای این قانون می‌باشد.