‌لایحه قانونی راجع به اجازه انتقال و یا استخدام جهت تأمین کادر قضایی و اداری مورد نیاز وزارت دادگستری

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۳/۰۳

‌مصوب ۱۳۵۹/۳/۳


‌ماده واحده:
‌به وزارت دادگستری اجازه داده می‌شود که مبادرت به انتقال یا استخدام هزار نفر کارمند قضایی و هزار و پانصد نفر کارمند دفتری از محل اعتبارات‌ مصوب مورد عمل هر سال به شرح زیر بنماید:

1 – از دارندگان لیسانس قضایی یا الهیات که در کادر اداری دادگستری و یا سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشغول انجام وظیفه می‌باشند. در‌ صورتی که این تعداد کافی نباشند مابه‌التفاوت از بین دارندگان مدارک فوق‌الذکر انتخاب می‌گردند.

2 – از طریق اعاده به خدمت قضات مستعفی و بازنشسته دادگستری و وکلا دادگستری تا پایان اسفند ماه 1359 و این اعاده به خدمت توسط‌ شورای سرپرستی یا شورای عالی قضایی به عمل خواهد آمد.

3 – از بین دارندگان تحصیلات علوم اسلامی طبق آیین‌نامه‌ای که از طرف وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه‌ اجرایی‌ استخدام دارندگان تحصیلات علوم اسلامی جهت مشاغل قضایی در دادگستری]

4 – کارمندان دفتری نیز بدواً از طریق انتقال کارکنان سایر دستگاه‌های اجرایی و در صورت عدم تکافو مابه‌التفاوت از طریق آزمایش استخدام‌ خواهند شد.

‌تبصره 1 – صلاحیت علمی و قضایی افرادی که به موجب بندهای 1 و 2 و 3 این ماده واحده به عضویت کادر قضایی در می‌آیند بایستی به تأیید‌ شورای سرپرستی یا شورای عالی قضایی برسد.

‌تبصره 2 – کلیه امور مربوط به این ماده واحده بر طبق آیین‌نامه که به تصویب شورای عالی قضایی خواهد رسید به عمل خواهد آمد و قبل از‌ تشکیل شورای عالی قضایی آیین‌نامه مزبور به تصویب شورای سرپرستی خواهد رسید.

‌تبصره 3 – از تاریخ اجرای این ماده واحده، آن قسمت از لایحه قانونی اعاده به خدمت قضات و کارمندان بازنشسته مصوب ۱۳۵۸/۶/۲۸ که مغایر با‌ این لایحه قانونی باشد، الغاء می‌شود.