‌لایحه قانونی مربوط به ایجاد مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۳/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۳/۱۴

‌وزارت کشاورزی و عمرانی روستایی موظف است به تدریج در هر یک از دهستانهای کشور واحدی به نام مرکز خدمات کشاورزی و روستایی و‌ عشایری بر اساس این ماده واحده و آیین‌نامه‌های اجرایی آن ایجاد نماید.
‌هدف و منظور از تشکیل مرکز خدمات کشاورزی و روستایی و عشایری دهستان عبارت است از: توسعه فعالیتهای کشاورزی، روستایی، عشایری و‌ارائه و عرضه خدمات فنی، اعتباری، زیربنایی، رفاهی، آموزشی و تحقیقی و ترویجی و تهیه و تجهیز و توزیع وسائل و لوازم و نهادهای کشاورزی و‌ تسهیلات خدمات بازرگانی و سایر فعالیتهای مرتبط با امور مذکور، با توجه به نیازهایی که از طریق شوراها اعلام می‌شود و با جلب همکاری و مشارکت‌مستمر مردم.

‌تبصره 1 – حوزه عمل مرکز خدمات کشاورزی و روستایی و عشایری (‌دهستان) است که با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی، سنتی، قومی و‌ بر اساس عرف محل مشخص می‌باشد.
مرکز عرضه خدمات ده یا قصبه‌ای است که عرفاً به صورت کانون ارتباطات و مبادلات دهستان درآمده باشد.
‌در موارد استثنایی که به علت وسعت و شرایط طبیعی دهستان، یک مرکز خدمات به تنهایی نتواند جوابگوی نیازهای آن دهستان باشد، وزارت‌ کشاورزی و عمران روستایی می‌تواند مراکز خدمات دیگری با حوزه عمل خاص برای دهات معین، ایجاد نماید.

‌تبصره 2 – مرکز خدمات کشاورزی و روستایی و عشایری در هر دهستان از نظر اجرایی به صورت مستقل اداره خواهد شد و تعداد و ترکیب‌ پرسنل آن در هر مورد با توجه به شرایط منطقه و حجم فعالیت مرکز تعیین و به وسیله وزارت کشاورزی و عمران روستایی و سایر وزارتخانه‌های ذیربط‌ تأمین خواهد گردید. منابع مالی و اعتبارات مربوط به این مراکز همه‌ساله در بودجه عمومی کشور منظور خواهد شد.

‌تبصره 3 – به لحاظ ضرورت رعایت هماهنگی در ارائه خدمات به روستاییان و عشایر، وزارتخانه‌های نیرو راه و ترابری، آموزش و پرورش، بهداری‌ و بهزیستی و سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط دولتی مکلفند در مناطقی که این مراکز خدمات تشکیل می‌شود فعالیتها و برنامه‌های مربوط به‌ روستاییان را با همکاری این مراکز برنامه‌ریزی و به مرحله اجراء درآورند.

‌تبصره 4 – ترتیب همکاری شوراهای ده و دهستان، تعاونی‌های سنتی، نهادهای انقلابی، بانک کشاورزی و واحدهای اجرایی وزارت کشاورزی و‌ عمران روستایی مستقر در خارج از حوزه دهستان با مرکز خدمات و همچنین نحوه ارتباط مراکز خدمات دهستان با یکدیگر و با مراکز خدمات‌شهرستان در آیین‌نامه اجرایی این قانون معین خواهد شد.

‌تبصره 5 – آیین‌نامه اجرایی این قانون به وسیله وزارت کشاورزی و عمران روستایی و سازمان برنامه و بودجه مشترکاً تهیه و به تصویب هیأت‌وزیران خواهد رسید.

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری]

‌تبصره 6 – وزارت کشاورزی و عمران روستایی موظف است سازمان و تشکیلات جدید خود را در جهت اجرای این ماده واحده تنظیم نموده و‌ پس از تصویب مراجع قانونی به تدریج به مرحله اجراء بگذارد.