‌لایحه قانونی به محمولات سیاسی و لوازم شخصی متعلق به نمایندگان سیاسی ایرانی و خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۳/۲۸

[به موجب بند پ ماده ۱۶۵ قانون امور گمرکی، مصوب ۱۳۹۰/۸/۲۲ لغو شده است.]


‌مصوب ۱۳۵۹/۳/۲۸

‌ماده واحده
1 – محمولات سیاسی و لوازم شخصی متعلق به دیپلماتهای ایرانی و خارجی (‌نماینده سیاسی کلاً به دارنده پاسپورت سیاسی اطلاق می‌شود) که‌ به ایران وارد و یا از ایران خارج می‌شوند مشمول مقررات ایرانی و بین‌المللی مربوط به مصونیت دیپلماتیک بوده و ارگانهای دولتی و نهادهای انقلابی‌ به هیچوجه حق باز کردن و بازدید محمولات و اجناس متعلق به نمایندگان سیاسی را بدون اجازه کتبی وزارت خارجه ندارند.

2 – در صورتی که مقامات گمرکی و یا سایر مقامات دولتی و نهادهای انقلابی نسبت به محموله‌های سیاسی و با حجم فوق‌العاده و لوازم شخص‌ نماینده و یا نمایندگی سیاسی مظنون باشند موظفند مراتب را فوراً به وزارت امور خارجه اعلام و همزمان، محمولاتی را که مورد سوء ظن واقع شده به‌ نماینده وزارت خارجه که در ساختمان دولت در فرودگاه مستقر خواهد بود ارجاع دارند. و در صورت غیبت نماینده وزارت خارجه، محموله و یا‌اجناس مذکور را بلافاصله به وزارت امور خارجه ارسال دارند و یا وزارت خارجه بلافاصله نماینده‌ای گسیل دهد که زیر نظر نماینده وزارت خارجه در‌ صورتی نماینده سیاسی ایرانی باشد و یا به اتفاق نماینده دولت مربوطه در صورتی که نماینده سیاسی عضو کشور دیگری باشد مفتوح شده و مورد‌بررسی قرار گیرد.

3 – نمایندگان سیاسی می‌توانند بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی یک دستگاه اتومبیل شخصی خود را به ایران وارد و یا از‌ ایران خارج نمایند.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۶۳/۱۱/۲۸]
معافیت این بند شامل نمایندگان سیاسی ایرانی نخواهد بود.

4 – مأمورین گمرک و سایر مقامات دولتی و نهادهای انقلابی موظفند در نهایت ادب و متانت با نمایندگان سیاسی رفتار و کلیه تسهیلات لازم را در‌ موارد مذکور در فوق در اسرع وقت فراهم آورند تا هیچ گونه مشکلی برای ایاب و ذهاب نمایندگان سیاسی ایرانی و خارجی فراهم نشود.

5 – متخلفین از اجرای مقررات فوق به حبس تأدیبی از 3 ماه تا 6 ماه محکوم خواهند شد.