‌لایحه قانونی تشکیل پلیس قضایی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۰۵

‌مصوب ۱۳۵۹/۴/۵


ماده ۱-[اصلاحی ۱۳۶۱/۲/۱۴]
پلیس قضایی به منظور انجام وظایف مندرج در این قانون تشکیل می‌شود.

[‌ماده 1 – پلیس قضایی از افسران و افراد انتظامی و کارگزاران قضایی (‌مأمورین ابلاغ و اجرای احکام کیفری و مدنی) به منظور انجام وظایف مندرج‌ در این قانون تشکیل می‌شود.]

‌تبصره 1 – پلیس قضایی از بین افسران و افراد پلیس و ژاندارمری و سایر ضابطین یا کارکنان دادگستری یا افراد دیگری که صلاحیت لازم را داشته‌ باشند انتخاب یا استخدام خواهند شد.
ترتیب انتخاب و استخدام و میزان حقوق و ترفیعات به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که وزارت دادگستری تهیه‌ خواهد کرد و به تصویب هیأت دولت یا شورای انقلاب می‌رساند.

[آیین‌نامه‌ طرز انتخاب و استخدام پلیس قضایی]

‌تبصره 2 – کسانی که به صورت مأموریت در اختیار پلیس قضایی گذارده می‌شوند تابع مقررات استخدامی سازمان خود هستند لکن در مورد ترفیع‌ آنها باید نظر موافق دادستان عمومی مراکز استان در حوزه هر استان جلب شود.


ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۶۱/۲/۱۴]
پلیس قضایی از طریق وزارت کشور در اختیار قوه قضائیه خواهد بود. وزارت کشور مکلف است نیروی‌ مورد نیاز قوه قضائیه را در حدود این قانون در اختیار دادگستری قرار دهد.

[‌ماده 2 – پلیس قضایی هر شهرستان وابسته به شهربانی محل بوده و مکلف است دستورات مقامات قضایی را اجرا کنند.]


‌ماده 3 – وظایف افسران و پلیس قضایی همان است که در فصل اول و دوم از باب اول قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین دیگر برای مأمورین‌ شهربانی و ژاندارمری یا سایر مأمورینی که به موجب قوانین خاص ضابط دادگستری شناخته شده مقرر گردیده است.
‌وظایف کارگزاران قضایی نیز عبارت خواهد بود از تکالیفی که به موجب قوانین خاص برای مأمورین ابلاغ و اجرا مقرر است.

‌تبصره 1 – در هر نقطه که پلیس قضایی تشکیل شود شورای عالی قضایی مراتب را به دادسرای محل اعلام می‌کند و وظایف مربوط به ضابطین‌ دادگستری و مأموران ابلاغ و اجراء بر عهده پلیس قضایی است.

‌تبصره 2 – مادام که به وظایف ضابطین دادگستری و مأمورین ابلاغ و اجراء نیاز است، افراد مذکور کماکان وظایف خود را به نحوی که در قوانین‌ مقرر است انجام خواهند داد.


‌ماده 4 – افسران و افراد پلیس قضایی در قرارگاه‌ها یا کلانتری‌ها و یا مراکز دادسرا مستقر می‌شوند به محض اطلاع از وقوع جرم طبق مقررات مندرج‌ در فصل دوم از باب اول قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین اقدام و گزارش را به دادسرای محل تسلیم خواهند نمود.‌


ماده 5 – پلیس قضایی می‌توان برای انجام وظایف خود از قوای انتظامی استمداد کند و قوای انتظامی مکلفند تقاضای آنان را فوراً به موقع اجرا‌گذارند.


‌ماده 6 – در صورت عدم حضور افسران یا افراد پلیس قضایی در محل وقوع بزه وظائف آنان را مأمورین انتظامی حاضر در محل به ترتیبی که برای‌ ضابطین دادگستری مقرر است انجام خواهند داد.


‌ماده 7 – به کلیه جرائم مأمورین مذکور در این قانون طبق قواعد کلی در دادگاه‌های دادگستری رسیدگی خواهد شد.


‌ماده 8 – به تخلفات اداری افسران و افراد پلیس قضایی به موجب آیین‌نامه‌ای که از طرف وزارت دادگستری تهیه خواهد شد رسیدگی می‌شود.


‌ماده 9 – اعتبار لازم برای استخدام افراد جدید در پلیس قضایی و هزینه‌های دیگر باید به وسیله سازمان برنامه و بودجه تأمین شود.