لایحه قانونی اصلاح برخی از مواد لایحه قانونی انتخابات مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۱۲

مصوب ۱۳۵۹/۴/۱۲


به منظور تجدید انتخابات در حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات آنها به عللی متوقف و یا باطل اعلام گردیده تغییرات ذیل در لایحه قانونی انتخابات مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران مصوب 58.11.17 انجام میشود:

1 – تبصره ذیل ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل اصلاح میگردد:
تبصره – ملاک محاسبه سن رأی‌دهندگان روز اخذ رأی دور اول انتخابات (انتخابات میان دوره‌ای) خواهد بود. بنا بر این افرادی که تا تاریخ فوق به سن 16 سال تمام نرسیده باشند هر چند که در فاصله زمانی بین دوره اول و دوم به سن قانونی برسند حق شرکت در دوره دوم انتخابات را نخواهند داشت.


2 – تبصره زیر به عنوان تبصره 1 به ماده 9 قانون انتخابات مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران اضافه میگردد.
تبصره 1 – ملاک محاسبه سن انتخاب شوندگان زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان وسیله هیأت اجرایی خواهد بود.
بنا بر این افرادی که تا زمان رسیدگی به صلاحیت به سن 25 سال تمام نرسیده و یا از 75 سال بیشتر داشته باشند فاقد صلاحیت قانونی بوده و نمیتوانند خود را نامزد نمایندگی مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران نمایند.


3 – تبصره زیر به ماده 15 قانون انتخابات مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران اضافه میگردد:
تبصره – در صورتی که اعضای هیأت اجرایی در تصمیم‌گیری خود رعایت بینظری و بیطرفی را ننمایند فرماندار و یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه موظف است بر اساس دستور و نظر وزارت کشور نسبت به تعویض هر یک از اعضاء اداری یا معتمد هیأت اجرایی و یا به طور کلی تشکیل مجدد هیأت اجرایی اقدام نماید.


4 – ماده 14 قانون انتخابات مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر اصلاح میگردد:
ماده 14 – داوطلبان نمایندگی مجلس شوری ملی باید ظرف 7 روز از تاریخ اعلام وزارت کشور (مدت قبول برگ اعلام داوطلبی) با مراجعه به فرمانداری یا بخشداری معرفینامه و پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی را دریافت و پرسشنامه مزبور را در حضور فرماندار یا بخشدار (یا سرپرست فرمانداری یا بخشداری) تکمیل و متعاقباً معرفینامه را با امضاء 20 نفر از معتمدین حوزه انتخابیه که آنان را معرفی نموده باشند به فرمانداری یا بخشداری اعاده و آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام نمایند.
زمان مراجعه به فرمانداری یا بخشداری قبلاً به وسیله وزارت کشور از طریق رسانههای گروهی (رادیو – تلویزیون) به آگاهی عموم خواهد رسید و فرمانداران بخشداران مکلفند مراتب را به وسائل مقتضی به اطلاع کلیه اهالی حوزه انتخابیه برسانند.