لایحه قانونی اصلاح قانون تأسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) [۱۳۵۹]

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۱۵

مصوب ۱۳۵۹/۴/۱۵

[‌توقف طرح متروی تهران و عملیات شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، مصوب ۱۳۶۰/۱۲/۱۲]

[‌لغو تصویب‌نامه مربوط به توقف طرح متروی تهران و اجازه اقدام نسبت به اجرای طرح مزبور توسط شرکت راه‌آهن شهری تهران‌ و حومه]

[انتزاع شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (‌مترو) از وزارت کشور و واگذاری آن به شهرداری تهران]



ماده 1 – به دولت اجازه داده میشود به منظور احداث راه آهن شهری و تأسیسات مربوط و بهره‌برداری از آن شرکتی به نام راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تأسیس نماید.
شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات این قانون و اساسنامه مربوط اداره میشود.

تبصره 1 – شرکت میتواند به منظور اجرای طرح راه آهن شهری تهران و حومه و تأمین نیازمندیهای خود از زیر اراضی و املاک محدوده قانونی شهر و حومه بدون هیچگونه پرداختی استفاده نماید و در مواردی که برای انجام امور فنی و اجرایی ورود به منازل و محلهای کسب و اماکن عمومی ضروری تشخیص داده شود با اخطار کتبی 48 ساعته به محلهای مزبور وارد و در صورت ممانعت با حضور دادستان شهرستان نسبت به اجرای مواد فوق اقدام نماید.
در صورتی که بر اثر عملیات اجرایی مترو خسارتی به مستحدثات اشخاص وارد شود میزان خسارت وارده (طبق ماده 50 قانون برنامه و بودجه کشور مصوب اسفند ماه 1351) قابل پرداخت میباشد.

تبصره 2 – مقررات مواد 9 و 10 و 13 قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب تیر ماه 1349 و همچنین قانون کیفر بزههای مربوط به راه آهن مصوب سال 1320 و ملحقات آن در مورد راه آهن شهری تهران و حومه اجراء خواهد شد. وظایف و اختیارات وزارت راه و راه آهن دولتی ایران در قانون کیفر بزه‌های مربوط به راه آهن در این مورد به عهده راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خواهد بود.

تبصره 3 – آن قسمت از تصمیمات مجمع عمومی گذشته که بدون حضور عضو سوم با دو رأی موافق تصویب و به مرحله اجراء درآمده است مشروط بر آن که به تصویب مجمع عمومی مندرج در اساسنامه مربوط برسد معتبر است.


ماده 2 – به منظور تأمین هماهنگی در امور اجرایی احداث راه آهن شهری (مترو) شورایی به نام شورای هماهنگی مرکب از هفت نفر به شرح زیر تشکیل میگردد:
1 – شهردار تهران یا قائم مقام شهردار.
2 – معاون سازمان برنامه و بودجه
3 – مدیر عامل سازمان آب تهران
4 – مدیر عامل شرکت برق منطقهای تهران.
5 – مدیر عامل شرکت مخابرات
6 – مدیر عامل شرکت گاز.
7 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت راه آهن شهری (مترو).

همچنین مسئولان سایر سازمانهایی که به تشخیص شهردار تهران حضور آنها در جلسات شورای هماهنگی لازم است.
وظائف شورای هماهنگی عبارت است از ایجاد هماهنگی در کارهای اجرایی راه آهن شهری که با تأسیسات یا طرح‌های سازمانهای مختلف ارتباط حاصل میکند و رفع مشکلاتی که از عدم رعایت هماهنگی ممکن است پیش آید و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه مسائلی که از طرف هیأت مدیره شرکت راهآهن شهری و حومه (مترو) و یا سایر اعضاء شورا در این زمینه مطرح میشود.
تصمیمات شورا در این گونه موارد برای کلیه سازمانهای ذیربط لازم‌الاجرا خواهد بود.

تبصره 1 – تشکیل جلسات شورای هماهنگی با پیشنهاد رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت راه آهن شهری (مترو) و دعوت شهردار تهران به عمل خواهد آمد.

تبصره 2 – ریاست شورای هماهنگی با شهردار تهران است.


ماده 3 – بررسی و تصویب اساسنامه و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به وابستگی شرکت به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، شهرداری تهران، سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه تفویض میگردد.