‌آیین‌نامه بازنشستگی و بازخرید کارکنان مازاد بر احتیاج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۶/۰۱

16456 – 1359.06.01


‌هیأت وزیران دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 59.5.20 بنا به پیشنهاد شماره 52.127 مورخ 59.5.20 سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور آیین‌نامه بازنشستگی و بازخرید کارکنان مازاد بر احتیاج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع ماده 6 لایحه قانونی نحوه بازنشسته‌کردن و بازخرید خدمت کارکنان دولت را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند:


‌ماده 1 –
الف: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکلف است ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه مستخدمین مشمول‌ مقررات استخدامی شرکتهای دولتی را که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه در استخدام دارد و سابقه خدمت آنان به 20 سال تمام رسیده یا برسد با افزودن‌ حداکثر ده سال از لحاظ بازنشستگی بدون پرداخت کسور مشروط بر آن که خدمت آنها از 35 سال تجاوز نکند بازنشسته نماید.
ب: به مدت خدمت مستخدمین مذکور که بیش از 55 سال سو کمتر از بیست سال تمام سابقه خدمت دارند چنانچه ظرف مدت شش ماه از تاریخ‌ تصویب این آیین‌نامه درخواست بازنشستگی نمایند با موافقت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا چنانچه مازاد بر احتیاج شناخته شوند رأساً‌ توسط کانون 10 سال از لحاظ بازنشستگی بدون پرداخت کسور بازنشستگی افزوده می‌شود در این صورت حقوق بازنشستگی این قبیل مستخدمین‌ بدون رعایت متوسط حقوق و بر اساس حاصل جمع سنوات خدمت تعیین می‌شود و این قبیل مستخدمین چنانچه متر از 15 سال سابقه خدمت داشته‌باشند به طریق زیر خدمت آنان بازخرید می‌شود:
‌به مستخدمینی که خدمت آنان بازخرید می‌شود تا 5 سال سابقه خدمت در ازای هر یک سال خدمت دولتی معادل سه ماه آخرین حقوق و مزایای‌ شغلی که مستمراً دریافت می‌کرده‌اند پرداخت می‌شود تا ده سال سابقه خدمت نسبت به مازاد 5 سال در ازای هر سال سابقه خدمت دو ماه آخرین‌ حقوق و مزایای شغلی که مستمراً دریافت می‌کرده‌اند پرداخت می‌شود و نسبت به مازاد 10 سال تمام خدمت در ازای هر سال سابقه خدمت معادل یک‌ ماه حقوق و مزایای شغلی که دریافت می‌کرده‌اند پرداخت می‌شود. کسر یک سال یک سال تمام محسوب می‌شود.
‌جمع پرداختی از بابت وجوه مذکور در فوق نباید از 2000.000 ریال تجاوز کند، به مستخدمینی که خدمت آنان بازخرید می‌شود علاوه بر وجوه مذکور‌ در فوق حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط به ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده بر مبنای آخرین حقوق و مزایای شغلی که مستمراً دریافت می‌کرده‌اند‌ طبق مقررات استخدامی شرکت‌های دولتی اعطاء می‌شود.

‌تبصره – مازاد بر احتیاج بودن کارمند موضوع این بند اعم است از اینکه فرد مورد نظر دارای پست سازمانی بوده و یا نبوده باشد.

‌ماده 2 – مدت اجرای آن آیین‌نامه از تاریخ تصویب 6 ماه تمام می‌باشد و اجرای 2 در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان الزامی است و در‌ شهرستانهایی که کانون دارای تشکیلات سازمانی است به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.

‌ماده 3 – هر یک از مشمولان این مقررات که در تهران به کار اشتغال دارند در صورتی که کتباً تعهد نمایند بقیه خدمت خود را در شهرستانها یا نقاط دیگر‌کشور ادامه دهند و نیاز بوجود آنان از طرف دستگاه دولتی یا نهاد انقلابی (‌به استثناء تهران و شهرستانهای استان مرکزی) اعلام شود حکم این آیین‌نامه‌ با تصویب مدیر عامل درباره آنها اجرا نمی‌شود و بلافاصله به مناطقی که نیاز دارند منتقل یا مأمور خدمت خواهند شد.


‌ماده 4 – مستخدمینی که از لحاظ بازنشستگی مشمول مقررات قانون استخدامی کشور هستند از نظر بازنشستگی تابع مفاد لایحه قانونی نحوه‌ بازنشسته کردن و بازخرید خدمت کارکنان مازاد بر احتیاج دولت خواهند بود.


‌ماده 5 – استفاده از سنوات خدمت ارفاقی از لحاظ بازنشستگی در مورد مشمولین قانون تأمین اجتماعی موجب آن نخواهد شد که حقوق بازنشستگی‌ مستخدم از هشتاد درصد آخرین حقوقی و فوق‌العاده شغل وی تجاوز کند.


‌ماده 6 – در موارد استثنایی اشتغال بازنشستگان موضوع این آیین‌نامه با تصویب هیأت وزیران مجاز خواهد بود.


‌ماده 7 – چنانچه مستخدمینی که مشمول بازنشستگی یا بازخرید خدمت می‌شوند در زمان خدمت مزایای جنبی از قبیل محل سکونت داشته باشند تا‌ شش ماه پس از بازنشستگی یا بازخرید با تصویب مدیر عامل می‌توانند از محل سکونت استفاده کنند.


‌ماده 8 – در موادی که در این آیین‌نامه تعیین تکلیف نشده است طبق مفاد لایحه قانونی نحوه بازنشسته کردن و بازخرید خدمت کارکنان مازاد بر احتیاج‌ دولت و اصلاحات بعدی آن عمل خواهد شد.

‌سید ابوالحسن بنی‌صدر – رییس جمهور