آیین‌نامه‌ بازنشستگی و بازخرید خدمت کارکنان مازاد بر احتیاج مستخدمین ثابت شهرداریها

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۶/۰۵

71050 – 1359.06.05


هیأت وزیران در جلسه مورخ 59.5.27 بنا به پیشنهاد شماره 1293 مورخ 59.5.27 سازمان امور اداری و استخدامی کشور آیین‌نامه بازنشستگی و‌ بازخرید خدمت کارکنان مازاد بر احتیاج مستخدمین ثابت شهرداری تهران موضوع ماده 6 لایحه قانونی نحوه بازنشسته کردن و بازخرید خدمت کارکنان‌ دولت را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1 –
الف: شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه مستخدمین ثابت خود را که در تاریخ تصویب این‌ آیین‌نامه در استخدام دارد و سابقه خدمت آنان به بیست و پنج سال تمام رسیده یا برسد با رعایت مفاد آیین‌نامه استخدامی مصوب 58.8.12 هیأت‌ وزیران دولت موقت و اصلاحیه مورخ 59.1.27 شورای انقلاب اسلامی ایران بازنشسته نماید.
ب: مستخدمین ثابت که بین 20 تا 25 سل سابقه خدمت دارند چنانچه تقاضای بازنشستگی نموده و یا شهرداری از خدمات آنان بی‌نیازی باشد کماکان‌ بر اساس آیین‌نامه استخدامی شهرداری از خدمات آنان بی‌نیاز باشد کماکان بر اساس آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران بازنشسته خواهند شد.
ج: به مدت خدمت مستخدمینی که بیش از 15 سال و کمتر از بیست سال تمام سابقه خدمت دارند چنانچه ظرف مدت 6 ماه از تاریخ تصویب این‌ آیین‌نامه درخواست بازنشستگی نمایند با موافقت شهرداری تهران و یا چنانچه مازاد بر احتیاج شناخته شوند رأساً توسط شهرداری تهران 10 سال از‌لحاظ بازنشستگی بدون پرداخت کسور بازنشستگی افزوده می‌شود و حقوق بازنشستگی آنان بر اساس حاصل جمع سنوات خدمت و با رعایت‌ متوسط حقوق و فوق‌العاده شغل یک سال آخر زمان اشتغال مشروط بر آن که از (5).(4) آخرین دریافتی تجاوز نماید محاسبه و پرداخت خواهد شد.
‌چنانچه شهرداری تهران به خدمت بعضی از مستخدمین خود که کمتر از 15 سال سابقه خدمت دارند نیاز نداشته باشد به طریق زیر خدمت آنان بازخرید‌ می‌شود:
‌به مستخدمینی که خدمت آنان بازخرید می‌شود تا 5 سال سابقه خدمت در ازای هر یک سال خدمت دولتی معادل سه ماه آخرین حقوق و مزایای‌ شغلی که مستمری دریافت می‌کرده‌اند پرداخت می‌شود. کسر یک سال در این مورد یک سال محسوب می‌شود.
‌تا ده سال سابقه خدمت نسبت به مازاد 5 سال در ازای هر سال سابقه خدمت دو ماه حقوق و مزایای شغلی که مستمراً دریافت می‌کرده‌اند و نسبت به‌مازاد ده سال تا حداکثر 15 سال در ازاء هر سال سابقه خدمت معادل یک ماه حقوق و مزایای شغلی پرداخت خواهد شد.
جمع پرداختی از بابت وجوه‌مذکور در فوق نباید از 2000.000 ریال تجاوز کند.
به مستخدمین که خدمت آنان بازخرید می‌شود علاوه سر وجوه مذکور در فوق حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط به ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده‌ بر مبنای آخرین حقوق و فوق‌العاده شغل و مزایای شغلی که مستمراً دریافت می‌کرده‌اند و همچنین کسور بازنشستگی و پس‌انداز که توسط مستخدم به‌ صندوق بازنشستگی پرداخت شده است اعطاء خواهد شد.

‌تبصره – مازاد بر احتیاج بودن کارمند موضوع این بند اعم است از اینکه رد مورد نظر دارای پست سازمانی بوده و یا نبوده باشد.


‌ماده 2 – مدت اجرای این آیین‌نامه از تاریخ تصویب شش ماه تمام می‌باشد و اجرای آن در شهرداری تهران الزامی است.


‌ماده 3 – هر یک از مشمولان ابن قانون که کتباً تعهد نمایند بقیه مدت خدمت خود را در شهرستانها یا نقاط دیگر کشور ادامه دهند و نیاز بوجود آنان از‌ طرف دستگاه دولتی اعلام شود حکم این آیین‌نامه درباره آنها اجرا نمی‌شود و بلافاصله به مناطقی که نیاز دارند منتقل خواهند شد.


‌ماده 4 – مستخدمینی که از لحاظ بازنشستگی مشمول مقررات قانون استخدام شکوری هستند تابع مفاد لایحه قانونی نحوه بازنشسته کردن و بازخرید‌ خدمت کارکنان مازاد بر احتیاج دولت خواهند بود.


‌ماده 5 – در موارد استثنایی اشتغال بازنشستگان موضوع این آیین‌نامه با تصویب هیأت وزیران مجاز خواهد بود.


‌ماده 6 – در مواردی که حکمی در این آیین‌نامه وجود نداشته باشد طبق مفاد لایحه قانونی نحوه بازنشسته کردن و بازخرید خدمت کارکنان مازاد بر‌ احتیاج دولت و اصلاحات بعدی آن عمل خواهد شد.


‌ماده 7 – کارگران مشمول مقررات قانون کار خواهند بود.

‌سید ابوالحسن بنی‌صدر – رییس جمهور