‌آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی‌ خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۴

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۷/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۷/۲۳

18032 – ۱۳۵۹/۷/۲۳


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۹/۷/۱۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بهداری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده 9 لایحه قانونی‌ خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۴، آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی مذکور را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند:


‌ماده 1 – فارغ‌التحصیلان موضوع ماده 1 لایحه قانونی خدمت نیروی انسانی بهداشتی، درمانی که در متن این آیین‌نامه به طور خلاصه لایحه قانونی‌ ذکر می‌شود برای رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداری و بهزیستی به شرح زر تعیین می‌گردد:

‌الف – [اصلاحی ۱۳۶۱/۹/۱۷- حذف دامپزشکی]
فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های تخصصی وابسته به دانشکده‌های فوق‌الذکر.

ب – فارغ‌التحصیلان فوق‌لیسانس یا لیسانسیه در رشته‌های پرستاری علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، مددکاری اجتماعی، تغذیه، فیزیوتراپی، بهسازی‌ محیط، بهداشت مدارس، بهداشت عمومی، بهداشت صنعتی، مدیریت بیمارستانها، روانشناسی، اودیولوژی، بهداشت و مهندسین تجهیزات پزشکی و‌رشته‌های مشابه رشته‌های فوق‌الذکر که در خارج از کشور وجود دارد و در ارزشیابی مدارک تحصیلی آنان معادل رشته‌های فوق‌الذکر تشخیص داده‌ می‌شود.

ج – فارغ‌التحصیلان فوق دیپلم در رشته‌های: پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، تکنسین‌های تجهیزات پزشکی، پروتز دندان،‌ اویتومتری (‌سنجش بینایی) اودیومتری (‌سنجش شنوایی) اطاق عمل و بیهوشی، اندام مصنوعی، تکنیکال اورتوپدی مراقبت بیهوشی، ورانیماسیون،‌ خون‌شناسی (‌هماتولوژی) انتقال خون، گفتار درمانی، کار درمانی، حرفه درمانی، نگهداری مدارک پزشکی و کلیه رشته‌های مشابه رشته‌های فوق‌الذکر‌ که در خارج از کشور وجود دارد و در ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان معادل رشته‌های فوق‌الذکر تشخیص داده می‌شوند.

‌د – فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها که با تشخیص شورای فنی بهداشت درمان و آموزش وزارت بهداری و بهزیستی در عداد ارائه‌دهندگان خدمات‌ بهداشتی درمانی شناخته شوند جزو مشمولین این قانون می‌باشند.


‌ماده 2 – وزارت فرهنگ و آموزش عالی مکلف است لیست فارغ‌التحصیلان مشمول لایحه قانونی مندرج در ماده 1 این آیین‌نامه را جهت اطلاع و اقدام‌ لازم به وزارت بهداری و بهزیستی و اداره وظیفه عمومی ارسال دارد.

‌تبصره – زنان شوهر دارد داوطلب باید موافقت کتبی زوج خود را هنگام اعلام داوطلبی ارائه داده تا در صورت نیاز به خدمت دعوت شوند.


‌ماده 3 – به منظور اجرای دقیق ماده 5 لایحه قانونی وزارت بهداری و بهزیستی صورت اسامی فارغ‌التحصیلان مشمول را که مجاز به خروج از کشور‌ نمی‌باشند به شهربانی جمهوری اسلامی ایران ارسال خواهد نمود.‌


ماده 4 – چنانچه تعدادی از مشمولان این قانون طبق ضوابطی که وزارت بهداری و بهزیستی تعیین خواهد نمود مازاد بر نیاز تشخیص داده شوند جهت‌ تعیین تکلیف قانونی به اداره وظیفه عمومی معرفی خواهند گردید.


‌ماده 5 – آن دسته از مشمولان لایحه قانونی که به علل پزشکی باید به خارج از کشور اعزام شوند به دبیرخانه شورای عالی پزشکی وزارت بهداری و‌ بهزیستی معرفی تا در صورت تأیید از طریق واحد مزبور اقدامات بعدی انجام گیرد بدیهی است این دسته از مشمولان پس از بهبودی و مراجعت به‌کشور موظف به انجام خدمت موضوع لایحه قانونی خواهند بود.


‌ماده 6 – به منظور حسن اجرای این قانون و یکنواختی و هماهنگی کامل خدمت بهداشتی و درمانی روستایی کشور و اعمال مدیریت صحیح واحدی‌ در وزارت بهداری و بهزیستی تشکیل می‌گردد که عنوان شرح وظایف و پستهای سازمانی و نمودار تشکیلاتی آن توسط وزارتخانه مزبور تهیه و به‌تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.


‌ماده 7 – با توجه به مواد 4 و 8 لایحه قانونی به منظور تأمین سهمیه و محل خدمت سازمانی مشمولین لایحه قانونی کمیسیونی مرکب از نمایندگان‌ وزارت دفاع ملی – وزارت فرهنگ و آموزش عالی – وزارت کشور و وزارت بهداری و بهزیستی سالی دوبار (‌تاریخ آن را کمیسیون معین خواهند نمود)‌ تشکیل می‌گردد.


‌ماده 8 – جهت پذیرش و ثبت نام مشمولان لایحه قانونی، وزارت بهداری و بهزیستی سالی دو نوبت اقدام به انتشار آگهی ثبت نام خواهد نمود.


ماده 9 – اعتبار لازم برای تأمین حقوق و مزایا، تجهیزات و محل کار مشمولین که در خدمت وزارت بهداری و بهزیستی قرار می‌گیرند توسط سازمان‌ برنامه و بودجه تأمین و در اختیار وزارت بهداری و بهزیستی قرار خواهد گرفت و سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت که از وجود مشمولین‌ لایحه قانونی استفاده می‌کنند باید رأساً اعتبار مورد نیاز را پیش‌بینی و تأمین نمایند.


ماده ۱۰- [حذف ۱۳۶۱/۹/۱۷]

[‌ماده 10 – وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت در صورت نیاز به نیروی انسانی مشمولین لایحه قانونی باید مراتب را با ذکر رشته تحصیلی، تعداد‌ مورد نیاز و تعهد پرداخت حقوق و مزایا (‌طبق مقررات ضوابط استخدامی همان وزارتخانه یا مؤسسه) به وزارت بهداری و بهزیستی اعلام دارند.]


‌ماده 11 – آن دسته از مشمولانی که به عنوان سهمیه در اختیار نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند طبق مقررات و ضوابط‌ مشمولین وظیفه عمومی با آنها رفتار خواهد شد و در صورت معافیت از خدمت زیر پرچم به وزارت بهداری و بهزیستی معرفی خواهند گردید تا طبق‌ماده 12 همچنین آیین‌نامه با آنها رفتار شود.


ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۳۶۱/۹/۱۷]
محل خدمت آن دسته از مشمولانی که اظهار بیماری می‌نمایند توسط کمیسیونی مرکب از سه نفر پزشک که از طرف وزیر بهداری انتخاب می‌شوند تعیین‌ می‌گردد.

‌تبصره – کمیسیون پزشکی در موارد تخصصی می‌تواند جهت تشخیص توانایی خدمت از پزشکان متخصص به عنوان مشاور استفاده نماید.


‌ماده 13 – مدت خدمت مشمولان این لایحه قانونی جز تعهد در برابر تحصل رایگان یا دریافت کمک هزینه تحصیلی محسوب خواهد گردید.


‌ماده 14 – کلیه بخش‌ها و مناطق روستایی که مجموع فوق‌العاده بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی طبیعی آیین‌نامه فوق‌العاده بدی آب و‌ هوا، فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات زندگی و فوق‌العاده محل خدمت…


ماده ۱۵-


ماده ۱۶- ‌[اصلاحی ۱۳۶۱/۹/۱۷]
در پایان خدمت موضوع لایحه قانونی خدمت نیروی انسانی و درمانی و بهداشتی کارت پایان خدمت عکس‌دار توسط وزارت بهداری و با همکاری اداره وظیفه‌ عمومی به نام فردی که خدمت خود را انجام داده است به امضای وزیر یا یکی از معاونان وزارتخانه، به انتخاب وزیر بهداری صادر می‌شود.

تبصره- [حذف ۱۳۶۱/۹/۱۷]

‌محمدعلی رجایی – نخست‌وزیر