‌روش و تشکیلات اجرایی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده

تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۳/۰۲

5758 – 1361.03.02 – 172

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1361.2.22 بنا به پیشنهاد شماره 1368-3 مورخ 61.2.22 سازمان برنامه و بودجه روش و تشکیلات اجرایی بازسازی و‌ نوسازی مناطق جنگزده را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌مقدمه:
‌اکنون که به حول و قوه خداوند متعال و با ایثار و جانفشانی رزمندگان مومن و مسلمان می‌رود تا باقیمانده قوای شیطان و صدامی از خاک پاک سرزمین‌ شهیدپرور جمهوری اسلامی ایران بیرون رانده و یا تار و مار گردد، بر ملت و دولت است تا هر چه سریعتر ویرانیهای بجا مانده از حمله وحشیانه کفار را بازسازی‌ نموده و متجاوز از 1.5 میلیون آواره جنگی را به دیار خود بازگرداند.
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده که برنامه‌ریزی آن در شرف اتمام می‌باشد امریست بسیار‌ مهم و بزرگ و تنها با همکاری و همیاری صمیمانه ملت قهرمان پرور و ایثارگر و دستگاههای مسؤول و نهادها امکان‌پذیر می‌باشد.
‌دستگاههای دولتی هر کدام راسا در مورد وظایف مشخص و تخصصی در رابطه با طرح‌های ملی و تخصصی حیطه فعالیت خود مسؤول خواهند بود و سایر‌ طرحها و پروژه‌های استانی با تعیین و تشخیص ستاد بازسازی و نوسازی استان به عهده یکی از ارگانهای درگیر در امر بازسازی و نوسازی اعم از نهاد انقلابی و‌ مردمی و یا دستگاه اجرایی دولتی گذاشته خواهد شد. به علت گستردگی امر و ضرورت تسریع در امور و جلب همکاری کلیه اقشار مردم، ضرورت دارد‌ دستگاهها هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک بین خود داشته باشند.
روش ذیل مبتنی بر این اصول بوده و بر اساس ضوابط زیر تهیه گردیده است:
1 – مشارکت مردم در تمام مراحل بازسازی و نوسازی
2 – اتکا و اعتقاد به مردم و نهادهای مردمی در بازسازی و نوسازی
3 – توزیع مناسب و عادلانه کمک‌های دولتی و مردمی بر حسب نیازها و اولویتها
4 – اعمال سیاستها و برنامه‌های دولتی در تمام مراحل بازسازی و نوسازی
5 – ایجاد هماهنگی کامل بین کلیه ارگانهای دولتی، نهادهای انقلابی و ارگانهای مردمی
6 – حد اکثر استفاده از نهادها و ارگانهای موجود و تقویت آنها در جهت جلوگیری از به وجود آمدن تشکیلات و یا نهاد جدید

‌الف – شورای عالی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
‌به منظور نظارت عالیه بر امر بازسازی و نوسازی و بازگشت مهاجرین جنگ تحمیلی و
اتخاذ تصمیمات نهایی و ارایه رهنمودهای لازم به ارگانها و نهادها و جلب‌ و هدایت
کمکهای ایثارگرانه امت اسلامی شورای عالی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به ریاست
نخست‌وزیر و عضویت نماینده امام در امر بازسازی و‌نوسازی و وزیر کشور تشکیل می‌گردد.
‌این شورا بالاترین مرجع تصمیم گیری در امر بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده می‌باشد.

ب – ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
‌این ستاد مرکب خواهد بود از وزیران وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری،
نیرو، صنایع، نفت، دفاع، کشاورزی، بازرگانی، کشور و همچنین سازمان‌ برنامه و بودجه،
معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی شورای مرکزی جهاد سازندگی، معاون بازسازی و
بازگشت بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی، نماینده‌ تام‌الاختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، (‌سایر ارگانها و نهادها عنداللزوم به ستاد دعوت خواهند شد). ریاست این ستاد به عهده وزیر کشور خواهد بود.

‌وظایف ستاد به این شرح می‌باشد:
1 – هدایت ارگانها و نهادها در جهت نیل به اهداف کلی بازسازی و نوسازی
2 – نظارت و پیگیری اجرای برنامه‌های مصوب و ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاهها و نهادهای ذیربط.
3 – هماهنگ بین استانهای مختلف تحت پوشش بازسازی و نوسازی.
4 – تهیه مصوبات و لوایح مورد نیاز بازسازی و نوسازی و ارایه آنها به هیأت دولت
5 – اصلاح یا تغییر سیاستها، خط مشی‌ها یا برنامه‌های پیش‌بینی شده قبلی در صورت لزوم.

ج – ستاد بازسازی و نوسازی در وزارتخانه‌ها و یا دستگاههای اجرایی
‌ستاد بازسازی و نوسازی در وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی و نهادهای ذیربط به
مسئولیت نماینده وزارتخانه یا دستگاه در ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی‌ در صورت
عضویت داشتن تشکیل شده و وظایف آن به شرح زیر می‌باشد:
1 – همکاری و هماهنگ با کمیته برنامه‌ریزی بخشی بازسازی و نوسازی
2 – نظارت بر عملیات مجریان طرح
3 – تجهیز منابع و امکانات لازم مانند اعتبارات، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی،
ماشین آلات و توزیع آن به مناطق جنگزده بر حسب احتیاجات و اولویتها.
4 – ایجاد هماهنگ بین فعالیتهای مجریان طرح در استانهای مختلف
5 – تهیه گزارش ماهیانه از پیشرفت عملیات بازسازی و نوسازی و ارسال آن به مقامات مسؤول
6 – تجهیز و تقویت نیروی انسانی ادارات استانهای جنگزده به منظور بازسازی و نوسازی
7 – سایر وظایف و خدماتی که جهت هماهنگ و یا اجرای طرح بازسازی و نوسازی ضرورت دارد.

‌تبصره – در مورد پاره‌ای از وزارتخانه‌ها که وظایف خاصی را در رابطه با بازسازی و
نوسازی به عهده دارند و همکاری و هماهنگ نزدیک سایر ارگانها و نهادها از‌نظر تجهیز
و بسیج امکانات تجهیزات و منابع در این مورد الزامی باشد (‌مانند وزارت بازرگانی
که مسئولیت تدارکات را به عهده دارد) ستاد بازسازی به سرپرستی‌آن وزارتخانه و
مشارکت ارگانهای ذیربط تشکیل خواهد شد و مسئولیت انجام این امور به عهده این ستاد
خواهد بود.

‌د – ستاد بازسازی و نوسازی استان
‌مرکب است از نماینده امام یا جامعه روحانیت در استان، استاندار، مسؤولین بازسازی
و نوسازی دستگاههای ذیربط در استان، فرمانده سپاه پاسداران استان،‌ بالاترین مقام
نظامی استان، مسؤول بازسازی و نوسازی جهاد سازندگی استان و نماینده سایر نهادهای
انقلاب اسلامی بنا به تشخیص ستاد، ریاست ستاد با‌ استاندار خواهد بود و وظایف آن به شرح زیر می‌باشد:
1 – تعیین اولویتهای بازسازی و نوسازی در اجرای طرحها بر اساس سیاستها و برنامه‌های مصوب
2 – تفکیک طرحها و پروژه‌ها و ارجاع آنها به ارگانهای درگیر بازسازی و نوسازی، اعم از دولتی و نهادهای انقلابی و مردمی بر اساس وظایف و توان اجرای آنها.
3 – پیروی از یک سیاست واحد در زمینه بازسازی و نوسازی
4 – هماهنگ بین مجریان طرح استان (‌ارگانهای مختلف) و رفع مشکلات آنها.
5 – تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی بر حسب نیاز
6 – بسیج امکانات استان به جهت بازسازی و نوسازی
7 – بررسی مسایل و مشکلات مردم در زمینه بازسازی و نوسازی
8 – ایجاد هماهنگ و هدایت کلیه فعالیتهای نهادهای مردمی در امر بازسازی و نوسازی
9 – گزارش پیشرفت کار و عملکرد ماهانه با ستاد بازسازی مرکزی
10 – تشکیل ستاد بازسازی و نوسازی شهرستانها

ه‍- تفکیک طرحها
‌به منظور تفکیک طرح‌های ملی و تخصصی از طرح‌های استانی کمیته‌ای با عضویت ثابت
معاون عمرانی وزارت کشور و معاون بودجه‌ریزی و نظارت سازمان‌ برنامه و بودجه و
عضویت غیر ثابت معاونین دستگاههای اجرایی به مسئولیت معاون سازمان برنامه و بودجه
تشکیل و با توجه به توان اجرایی هر دستگاه‌طرح‌های تهیه شده تفکیک و اجرای طرح‌های
ملی و یا تخصصی را به دستگاه اجرایی ذیربط محول کرده و بقیه برنامه‌ها را به ستاد
بازسازی و نوسازی استان‌ جهت ابلاغ خواهد نمود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر