هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۱.۲.۲۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۳۶۸-۳ مورخ ۶۱.۲.۲۲ سازمان برنامه و بودجه روش و تشکیلات اجرایی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده را به شرح زیر تصویب نمودند:
مقدمه:
اکنون که به حول و قوه خداوند متعال و با ایثار و جانفشانی رزمندگان مومن و مسلمان میرود تا باقیمانده قوای شیطان و صدامی از خاک پاک سرزمین شهیدپرور جمهوری اسلامی ایران بیرون رانده و یا تار و مار گردد، بر ملت و دولت است تا هر چه سریعتر ویرانیهای بجا مانده از حمله وحشیانه کفار را بازسازی نموده و متجاوز از ۱.۵ میلیون آواره جنگی را به دیار خود بازگرداند.
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده که برنامهریزی آن در شرف اتمام میباشد امریست بسیار مهم و بزرگ و تنها با همکاری و همیاری صمیمانه ملت قهرمان پرور و ایثارگر و دستگاههای مسؤول و نهادها امکانپذیر میباشد.
دستگاههای دولتی هر کدام راسا در مورد وظایف مشخص و تخصصی در رابطه با طرحهای ملی و تخصصی حیطه فعالیت خود مسؤول خواهند بود و سایر طرحها و پروژههای استانی با تعیین و تشخیص ستاد بازسازی و نوسازی استان به عهده یکی از ارگانهای درگیر در امر بازسازی و نوسازی اعم از نهاد انقلابی و مردمی و یا دستگاه اجرایی دولتی گذاشته خواهد شد. به علت گستردگی امر و ضرورت تسریع در امور و جلب همکاری کلیه اقشار مردم، ضرورت دارد دستگاهها هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک بین خود داشته باشند.
روش ذیل مبتنی بر این اصول بوده و بر اساس ضوابط زیر تهیه گردیده است:
1 – مشارکت مردم در تمام مراحل بازسازی و نوسازی
2 – اتکا و اعتقاد به مردم و نهادهای مردمی در بازسازی و نوسازی
3 – توزیع مناسب و عادلانه کمکهای دولتی و مردمی بر حسب نیازها و اولویتها
4 – اعمال سیاستها و برنامههای دولتی در تمام مراحل بازسازی و نوسازی
5 – ایجاد هماهنگی کامل بین کلیه ارگانهای دولتی، نهادهای انقلابی و ارگانهای مردمی
6 – حد اکثر استفاده از نهادها و ارگانهای موجود و تقویت آنها در جهت جلوگیری از به وجود آمدن تشکیلات و یا نهاد جدید
الف – شورای عالی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
به منظور نظارت عالیه بر امر بازسازی و نوسازی و بازگشت مهاجرین جنگ تحمیلی و اتخاذ تصمیمات نهایی و ارایه رهنمودهای لازم به ارگانها و نهادها و جلب و هدایت کمکهای ایثارگرانه امت اسلامی شورای عالی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به ریاست نخستوزیر و عضویت نماینده امام در امر بازسازی و نوسازی و وزیر کشور تشکیل میگردد.
این شورا بالاترین مرجع تصمیم گیری در امر بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده میباشد.
ب – ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
[اصلاحی ۱۳۶۶/۱/۵]
[اصلاحی ۱۳۶۹/۲/۵]
اعضاء دائمی ستاد مذکور عبارتند از:
- معاون وزارت کشور
– معاون سازمان برنامه و بودجه
– معاون وزارت جهاد سازندگی
– معاون وزارت بازرگانی
– معاون وزارت مسکن و شهرسازی
– سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
– سرپرست بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی
که با مسئولیت معاونت اجرایی رییس جمهور تشکیل خواهد شد. سایر اعضاء مذکور در مصوبه فوقالذکر حسب مورد با حق رأی در جلسات ستاد شرکت خواهند نمود. مشابه این ستاد در استانهای جنگزده با عضویت نمایندگان وزارتخانههای مذکور و با مسئولیت استاندار تشکیل میگردد.
[این ستاد مرکب خواهد بود از وزیران وزارتخانههای مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، نیرو، صنایع، نفت، دفاع، کشاورزی، بازرگانی، کشور و همچنین سازمان برنامه و بودجه، معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی شورای مرکزی جهاد سازندگی، معاون بازسازی و بازگشت بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی، نماینده تامالاختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، (سایر ارگانها و نهادها عنداللزوم به ستاد دعوت خواهند شد). ریاست این ستاد به عهده وزیر کشور خواهد بود.]
[الحاقی ۱۳۶۱/۳/۱۲]- سرپرست بنیاد مسکن.
وظایف ستاد به این شرح میباشد:
1 – هدایت ارگانها و نهادها در جهت نیل به اهداف کلی بازسازی و نوسازی
2 – نظارت و پیگیری اجرای برنامههای مصوب و ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاهها و نهادهای ذیربط.
3 – هماهنگ بین استانهای مختلف تحت پوشش بازسازی و نوسازی.
4 – تهیه مصوبات و لوایح مورد نیاز بازسازی و نوسازی و ارایه آنها به هیأت دولت
5 – اصلاح یا تغییر سیاستها، خط مشیها یا برنامههای پیشبینی شده قبلی در صورت لزوم.
ج – ستاد بازسازی و نوسازی در وزارتخانهها و یا دستگاههای اجرایی
ستاد بازسازی و نوسازی در وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و نهادهای ذیربط به مسئولیت نماینده وزارتخانه یا دستگاه در ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی در صورت عضویت داشتن تشکیل شده و وظایف آن به شرح زیر میباشد:
1 – همکاری و هماهنگ با کمیته برنامهریزی بخشی بازسازی و نوسازی
2 – نظارت بر عملیات مجریان طرح
3 – تجهیز منابع و امکانات لازم مانند اعتبارات، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، ماشین آلات و توزیع آن به مناطق جنگزده بر حسب احتیاجات و اولویتها.
4 – ایجاد هماهنگ بین فعالیتهای مجریان طرح در استانهای مختلف
5 – تهیه گزارش ماهیانه از پیشرفت عملیات بازسازی و نوسازی و ارسال آن به مقامات مسؤول
6 – تجهیز و تقویت نیروی انسانی ادارات استانهای جنگزده به منظور بازسازی و نوسازی
7 – سایر وظایف و خدماتی که جهت هماهنگ و یا اجرای طرح بازسازی و نوسازی ضرورت دارد.
تبصره – در مورد پارهای از وزارتخانهها که وظایف خاصی را در رابطه با بازسازی و نوسازی به عهده دارند و همکاری و هماهنگ نزدیک سایر ارگانها و نهادها از نظر تجهیز و بسیج امکانات تجهیزات و منابع در این مورد الزامی باشد (مانند وزارت بازرگانی که مسئولیت تدارکات را به عهده دارد) ستاد بازسازی به سرپرستی آن وزارتخانه و مشارکت ارگانهای ذیربط تشکیل خواهد شد و مسئولیت انجام این امور به عهده این ستاد خواهد بود.
د – ستاد بازسازی و نوسازی استان
مرکب است از نماینده امام یا جامعه روحانیت در استان، استاندار، مسؤولین بازسازی و نوسازی دستگاههای ذیربط در استان، فرمانده سپاه پاسداران استان، بالاترین مقام نظامی استان، مسؤول بازسازی و نوسازی جهاد سازندگی استان و نماینده سایر نهادهای انقلاب اسلامی بنا به تشخیص ستاد، ریاست ستاد با استاندار خواهد بود و وظایف آن به شرح زیر میباشد:
1 – تعیین اولویتهای بازسازی و نوسازی در اجرای طرحها بر اساس سیاستها و برنامههای مصوب
2 – تفکیک طرحها و پروژهها و ارجاع آنها به ارگانهای درگیر بازسازی و نوسازی، اعم از دولتی و نهادهای انقلابی و مردمی بر اساس وظایف و توان اجرای آنها.
3 – پیروی از یک سیاست واحد در زمینه بازسازی و نوسازی
4 – هماهنگ بین مجریان طرح استان (ارگانهای مختلف) و رفع مشکلات آنها.
5 – تشکیل کمیتههای فنی و تخصصی بر حسب نیاز
6 – بسیج امکانات استان به جهت بازسازی و نوسازی
7 – بررسی مسایل و مشکلات مردم در زمینه بازسازی و نوسازی
8 – ایجاد هماهنگ و هدایت کلیه فعالیتهای نهادهای مردمی در امر بازسازی و نوسازی
9 – گزارش پیشرفت کار و عملکرد ماهانه با ستاد بازسازی مرکزی
10 – تشکیل ستاد بازسازی و نوسازی شهرستانها
ه- تفکیک طرحها
به منظور تفکیک طرحهای ملی و تخصصی از طرحهای استانی کمیتهای با عضویت ثابت معاون عمرانی وزارت کشور و معاون بودجهریزی و نظارت سازمان برنامه و بودجه و عضویت غیر ثابت معاونین دستگاههای اجرایی به مسئولیت معاون سازمان برنامه و بودجه تشکیل و با توجه به توان اجرایی هر دستگاه طرحهای تهیه شده تفکیک و اجرای طرحهای ملی و یا تخصصی را به دستگاه اجرایی ذیربط محول کرده و بقیه برنامهها را به ستاد بازسازی و نوسازی استان جهت ابلاغ خواهد نمود.
میرحسین موسوی – نخستوزیر