‌ضوابط و نحوه واگذاری ساختمانهای احداث شده در مناطق زلزله‌زده جنوب خراسان، کرمان و چهار محال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۷/۱۴

1361.06.21 – 37150 – 1361.07.14 – 566

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1361.6.21 بنا به پیشنهاد شماره 1.4408 مورخ 61.4.2
وزارت مسکن و شهرسازی، به استناد قانون واگذاری ساختمانهایی که‌در رابطه با سیل و
زلزله در مناطق کشور احداث شده یا می‌شود آیین‌نامه ضوابط و نحوه واگذاری ساختمانهای احداث شده در مناطق زلزله زده جنوب خراسان،‌کرمان و چهار محال و بختیاری را به شرح زیر تصویب نمود.


ماده 1 – وزارت مسکن و شهرسازی می‌تواند نسبت به واگذاری واحدهای مسکونی احداث
شده در مناطق زلزله‌زده جنوب خراسان، کرمان، چهار محال و‌بختیاری به صورت تکمیل یا
نیمه تمام (‌حداقل از مرحله سفت کاری به بعد) بنا به تشخیص خود اقدام نماید.

‌ماده 2 – شرایط لازم جهت واگذاری واحد مسکونی به شرح زیر است.
‌الف – به کسانی واحد مسکونی داده می‌شود که قبل از وقوع زلزله خود یا مورث آنها
مالک واحد مسکونی در محل بوده باشند.
ب – ساکن دایم در محل باشند.
ج – متقاضی یا افراد تحت تکفل وی در منطقه بازسازی دارای واحد مسکونی دیگری
نباشند.
‌د – بعد از حدوث زلزله از وام مسکن یا قرض‌الحسنه روستایی برای احداث یا تعمیر و
تکمیل استفاده نکرده باشند.
‌ه‌ – قدرت مالی پرداخت اقساط سالانه واحد مسکونی را داشته و یا بتوانند ترتیب
پرداخت آن را بدهند.
‌و – از واحد مسکونی فقط برای سکونت خود و عائله تحت تکفل استفاده نمایند.
‌ز – سپردن سفته به میزان اقساط با امضای حداقل یک ضامن
‌تبصره 1 – افرادی که متأهل و یا عهده‌دار سرپرستی فرزند یا کفالت پدر یا مادر یا
خواهر یا برادر خود باشند در اولویت قرار دارند.
‌تبصره 2 – برای صغاری که پدر و مادر خود را از دست داده‌اند و بدون سرپرست بوده و
یا تحت سرپرستی اقوام خود می‌باشند وزارت مسکن و شهرسازی‌مبلغی به میزان قیمت تمام
شده واحدهای مسکونی احداث شده در محل در سپرده ثابت بانک مسکن به نام صغار تودیع
می‌نماید تا صغار پس از رسیدن به سن‌قانونی از مبلغ موجود در سپرده جهت احداث یا
خرید واحد مسکونی فقط در همان محل استفاده نمایند.
‌تبصره 3 – به افرادی که ساکن دایم محل و واجد کلیه شرایط بوده لکن مالکیت واحد
مسکونی را نداشته‌اند (‌ مستاجرین یا خوش‌نشینان) و همچنین به‌زوجهایی که بعد از
وقوع زلزله ازدواج کرده باشند و سایر شرایط را دارا می‌باشند در صورتی واحد مسکونی
واگذار می‌شود که اولاً به کلیه واجدین شرایط که‌خود یا مورث آنها مالک بوده یا قبل
از وقوع زلزله متأهل بوده‌اند واحد مسکونی واگذار شده باشد و ثانیاً مفاد قسمت اخیر
ماده 4 این آیین‌نامه را رعایت نمایند.
‌تبصره 4 – به مهاجرین دایم از روستا یا محل واگذاری، واحد مسکونی تعلق نمی‌گیرد.
‌تبصره 5 – در کلیه مواردی که واحد مسکونی به تبع مالکیت مورث به وراث واگذار
می‌شود این واگذاری بین کلیه وراث به نحو مشاع خواهد بود.
‌ماده 3 – به هر خانواده که در سطح منطقه قبل از وقوع زلزله دارای بیش از یک واحد
مسکونی بوده‌اند و واجد شرایط نیز می‌باشند فقط یک واحد مسکونی‌واگذار خواهد شد.
‌ماده 4 – بهای تمام شده واحدهای مسکونی در هر منطقه توسط وزارت مسکن و شهرسازی
تعیین می‌شود و ترتیب دریافت وجوه از متقاضیان طبق ضوابطی‌خواهد بود که وزارت
مذکور با توجه به موقعیت هر منطقه اعلام می‌نماید.
‌ماده 5 – انجام کارهای تکمیلی ساختمان بعد از واگذاری به عهده افرادی خواهد بود
که واحد مسکونی به آنها واگذار می‌شود.
‌تبصره – متقاضیان می‌توانند از بنیاد مسکن درخواست نمایند که بنیاد با هزینه
متقاضی اقدام به تکمیل ساختمان بنماید و در این موارد بنیاد مسکن ملزم به
قبول‌درخواست می‌باشد.
‌ماده 6 – جهت تکمیل واحدهای مسکونی بانک مسکن در حد امکانات وام تکمیل ساختمان
(‌قرض‌الحسنه روستایی) با توجه به پیشرفت کار در اختیار‌متقاضیان قرار می‌دهد و در
مواردی که به درخواست متقاضی بنیاد مسکن اقدام به تکمیل ساختمان می‌نماید وام
مذکور به حساب متقاضی در اختیار بنیاد‌مسکن گذاشته می‌شود.
‌ماده 7 – اعضای شورای واگذاری عبارتند از:
1 – فرماندار و یا بخشدار (‌حسب مورد)
2 – نماینده وزارت مسکن و شهرسازی
3 – نماینده وزارت کشاورزی و عمران روستایی
4 – نماینده بانک مسکن
5 – نماینده بنیاد مسکن
6 – امام جماعت محل
7 – نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
‌تبصره – نقاطی که فاقد سپاه پاسداران باشد به جای آن یک نفر از شورای اسلامی محل
به معرفی امام جماعت محل انتخاب می‌شود.
‌ماده 8 – تصمیمات شورای واگذاری با حداقل 4 رأی موافق قابل اجرا خواهد بود و
فرمانداری یا بخشداری هر محل (‌حسب مورد) به عنوان دبیرخانه شورا‌انجام وظیفه
می‌کند.
‌ماده 9 – در صورتی که از تاریخ تنظیم قرارداد واگذاری تا مدت 5 سال متقاضی و
افراد تحت تکفل وی شخصاً از واحد مسکونی بطور مستمر استفاده ننمایند و‌به هر یک از
طرق عادی یا رسمی واحد مسکونی را به تصرف غیر دهند با اعلام شورای واگذاری قرارداد
واگذاری فسخ و چنانچه مبلغی جهت تکمیل ساختمان‌وسیله متقاضی هزینه شده باشد توسط
کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی برآورد و وسیله بنیاد مسکن یا بانک مسکن پرداخت و
واحد مسکونی به سایر‌افراد واجد شرایط واگذار می‌شود.
‌تبصره – چنانچه بعد از پایان مدت 5 سال استفاده کنند قصد انتقال واحد مسکونی را
داشته باشد موکول است به کسب موافقت بانک مسکن
‌ماده 10 – واحدهایی که به عنوان دفاتر کارگاهی و خوابگاه و اماکن مشابه بنا شده
است و می‌تواند به عنوان واحد کسبی مورد استفاده قرار گیرد به تشخیص‌شورای واگذاری
به افراد واجد شرایط واگذار می‌گردد. قیمت ملک و نحوه دریافت بهای آن توسط وزارت
مسکن و شهرسازی تعیین می‌شود.
‌ماده 11 – کلیه واگذاریهای موضوع این آیین‌نامه تا پایان استهلاک اقساط به نحو
امانی خواهد بود.
‌ماده 12 – در صورتی که قبل از استهلاک اقساط، انتقال گیرنده واحد مسکونی فوت
نماید وصول یا عدم وصول باقیمانده اقساط با توجه به وضع تمکن ورّ‌اث به‌عهده شورای
موضوع ماده 10 این آیین‌نامه می‌باشد.
‌ماده 13 – کلیه عملیات مالی مربوط به ساختمانهای موضوع این آیین‌نامه از طریق
بانک مسکن انجام خواهد شد.
‌ماده 14 – سایر مواردی که در زمینه واگذاری ساختمانهای احداث شده در این
آیین‌نامه پیش‌بینی نشده بنا به پیشنهاد شورای واگذاری و تصویب وزیر مسکن
و‌شهرسازی قابل اجرا خواهد بود.
‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر