‌قانون ترخیص اتومبیلهای وارده به کشور توسط ساکنین جزایر خلیج فارس، استان سیستان و بلوچستان و لارستان

تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۱۱/۰۳

‌ماده واحده – به گمرک ایران اجازه داده می‌شود اتومبیلهای سواری و وانت متعلق به ساکنین جزایر ایرانی خلیج فارس و استان سیستان و‌ بلوچستان و لارستان را که از طریق غیر مجاز به کشور وارد شده‌اند با تأیید مالکیت و احراز سکونت آنان در منطقه در صورت مراجعه تا تاریخ62.1.31 و اظهار به گمرک با دریافت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض بر مبنای ارزش سیف آخرین مدل با قید غیر قابل خروج از منطقه(‌جزیره – استان) تا پنج سال برای هر نفر یک دستگاه ترخیص نماید.

‌تبصره ۱- مقررات قانون مزبور ناظر است به اتومبیلهایی که حداکثر تا تاریخ پایان شهریور ماه 60 به کشور وارد شده‌اند و اتومبیلهایی که فاقد سابقه‌ ثبت خودرو در دفاتر فرمانداری یا بخشداری یا گمرک باشند یا بعداً به کشور وارد شده قابل ترخیص نبوده در صورت تحویل به گمرک و صدور قبض‌ انبار تا دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون می‌توانند اتومبیل خود را مرجوع نمایند. بعد از انقضای مهلت مزبور اتومبیلهای موصوف مشمول‌ مقررات قاچاق خواهند بود.

‌تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۶۲/۲/۱۸]
ساکنین استان هرمزگان و بنادر استان بوشهر مشمول قانون فوق خواهند بود.
در مورد مشمولین این تبصره، مهلت مراجعه دو ماه بعد از‌ تصویب خواهد بود.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه روز یکشنبه سوم بهمن ماه یک هزار و سیصد و شصت و یک مجلس شورای اسلامی تصویب‌ و به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی