هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲.۳.۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۸۶۱.۵۲.۲۰۹۲ مورخ ۱۳۶۲.۲.۱۷ وزارت کشور و تأیید شماره ۹۱۱.۳۰۶۹.۲۴ مورخ ۱۳۶۲.۲.۶ وزارت امور اقتصادی و دارایی و شماره ۱۴۱۶ ـ ۱ ـ ۴.۸۶۱ مورخ ۱۳۶۲.۲.۳ سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره ۲۳ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ آییننامه ضوابط و نحوه مصرف اعتبار “عملیات اضطراری عمرانی و پیش بینی نشده استانها، منظور در قسمت ششم قانون بودجه سال ۱۳۶۲ در ۱۱ ماده و ۳ تبصره به شرح زیر تصویب نمودند.
ماده ۱ ـ اعتبار تبصره ۲۳ قانون بودجه سال ۶۲ برای عملیات اضطراری عمرانی و پیشبینی نشده استانها بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی با رعایت مفاد این آییننامه قابل مصرف میباشد.
ماده ۲ ـ سهم هر یک از استانها از محل بند ب تبصره مذکور توسط وزارت کشور با
همکاری سازمان برنامه و بودجه تعیین و پس از تصویب وزیر کشور بهاستانداریها
ابلاغ خواهد شد تا با تشخیص استاندار جهت هزینههای پیشبینی نشده طرحهای ضروری به مصرف برسد.
ماده ۳ ـ اعتبار تخصیص یافته بند الف تبصره ۲۳ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ به هر استان
با تصویب کمیته برنامهریزی استان جهت عملیات طرحهای اضطراری و طرحهای ضروری جدید
که در قانون اعتباری برای آنها پیشبینی نشده و یا در صورت پیشبینی شدن با کمبود اعتبار مواجه میشوند قابل مصرف خواهد بود.
تبصره ۱ ـ آن قسمت از اعتبارات موضوع این آییننامه که جهت تأمین کسری اعتبار
طرحهایی که با کمبود اعتبار مواجه میشوند اختصاص داده میشود درصورتی که به
تشخیص استاندار مصرف آن برطبق مقررات و ضوابط طرحهای مربوط مقدور باشد باید بر طبق مقررات مذکور به مصرف برسد.
تبصره ۲ ـ حداقل (۳).(۲) اعتبار تخصیص یافته به هر یک از استانها میبایستی به مناطق روستایی اختصاص یابد.
تبصره ۳ ـ در مصرف این اعتبار در شرایط مساوی آن گروه از پروژههای جدید که قسمتی از هزینههای مورد نیاز آنها از طریق خودیاری مردم پرداخت میگردد دارای اولویت میباشند.
ماده ۴ ـ استانداریها مکلفند برای پرداخت هزینههای بندهای الف و ب تبصره ۲۳
قانون بودجه سال ۱۳۶۲ موضوع این آییننامه حسابهای جداگانهای نزدیکی از شعب
بانک ملی ایران در استان مربوط با معرفی خزانه افتتاح نماید وجوه مربوط در حدود
اعتبارات تخصیص یافته براساس درخواست وجه توسط ذیحساب طرحهای عمرانی استان از
طریق خزانه به حسابهای مذکور حسب مورد منتقل خواهد شد برداشت از حسابهای مزبور
با امضای مشترک استانداریا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب طرحهای عمرانی استان مجاز میباشد.
ماده ۵ ـ مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور و همچنین تعیین نحوه معاملات مربوط به عهده استاندار یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود.
ماده ۶ ـ اسناد هزینه مربوط به اعتبار موضوع این آییننامه با امضای استاندار و
یا مقام مجاز از طرف او و ذیحساب طرحهای عمرانی استان به هزینه قطعی منظور خواهد
شد در مواردی که دستگاه اجرایی دیگری غیر از استانداری برای اجرای عملیات اضطراری
تعیین شده باشد اسناد هزینه مزبور باید قبلاً به امضای رییس و مسئول امور مالی دستگاه اجرایی ذیربط نیر برسد.
ماده ۷ ـ ایجاد هیچ نوع تعهد و عملیاتی و پرسنلی از طریق مصرف اعتبار مذکور برای سالهای بعد مجاز نخواهد بود.
ماده ۸ ـ کلیه اموال منقول و غیرمنقول که از محل اعتبار موضوع این آییننامه خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده ۹ ـ در اجرای تبصره ۴۲ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ استانداران موظفند فهرست
هزینههای عملیاتی و گزارش توجیهی مربوط را هر سه ماه یک بار از طریق وزارت کشور
به نخستوزیری جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی ارسال دارند.
ماده ۱۰ ـ مانده وجه استفاده نشده اعتبار مذکور باید در اجرای تبصره ۶۱ قانون بودجه سال ۶۰ حداکثر تا پایان فروردین ماه سال ۶۳ به خزانه واریز گردد.
ماده ۱۱ ـ دستگاههای اجرایی محلی باید گزارش عملیات انجام یافته از محل اعتبار فوقالذکر را جهت اطلاع و ضبط در سوابق و هماهنگی با سایر فعالیتهای عمرانی استان به زمان برنامه و بودجه استان ارایه نماید.
میرحسین موسوی – نخستوزیر