‌آیین‌نامه نحوه اعزام کمپرسی‌های مردمی به جنبه‌های نبرد حق علیه باطل

تاریخ تصویب: ۱۳۶۲/۰۳/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۰۶/۱۲

[‌به موجب بند ۱ لغو آیین‌نامه نحوه اعزام کمپرسیهای مردمی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، لغو شده است.]

شماره ۴۳۹۹۸ – ۱۳۶۲.۰۶.۰۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲.۳.۲۵ بنا به پیشنهاد وزیر کشور، آیین‌نامه نحوه اعزام کمپرسی‌های مردمی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را به شرح‌ زیر تصویب نمود.

‌کلیات

‌برای تأمین نیاز کمپرسی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل لازم است کلیه کمپرسی‌های کشور در چهارچوب آیین‌نامه تدوین شده زیر مدت معینی را به جبهه و در‌ مقابل، حق‌الزحمه عادلانه‌ای را دریافت کنند. نحوه اعزام کمپرسی‌های مردمی، چگونگی تأمین خسارات وارده در حین خدمت، پرداخت حق‌الزحمه و ترتیبات‌ اجرای این بسیج و وظایف ارگان‌های مختلف برطبق این آیین‌نامه خواهد بود.

‌فصل اول ـ تعاریف

۱ ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد مرکزی:
ـ ستادی است که مسئولیت امور مربوطه به جنگ جهاد سازندگی را به عهده داشته و در تهران مستقر می‌باشد.
2 ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستادهای حمزه سیدالشهدا، نجف اشرف،‌کربلا و نوح:
ـ عبارت است از ستادهایی که در مناطق زیر تحت پوشش ستاد مرکزی فعالیت می‌کنند.
‌الف ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد حمزه سیدالشهدا:
ـ در ارومیه مستقر است محدوده فعالیت آن مناطق ناامن (‌استان‌های آذربایجان غربی و کردستان) می‌باشد.
ب ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد نجف‌اشرف:
ـ در اسلام‌آباد مستقر است و محدوده فعالیت آن از دهلران تا مریوان می‌باشد(‌استان باختران و ایلام)
ج ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد کربلا:
ـ در اهواز مستقر است و محدوه فعالیت آن از خرمشهر تا بخش چنگوله ـ دهلران) می‌باشد (‌استان خوزستان و قسمتی از ایلام).
‌د ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد نوح:
ـ در بوشهر مستقر است و محدوده فعالیت آن سواحل خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد.

۳ ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ استان.
ـ عبارت از ستادهایی است که در محل جهاد سازندگی هر استان مستقر بوده و نیروهای داوطلب و جهادی و همچنین کمک‌های مردمی و دیگر مایحتاج جبهه‌ها‌ را تأمین و به جبهه‌ها اعزام و ارسال می‌نماید.

۴ ـ واحد مهندسی
ـ عبارت از واحدی است که در ستادهای عملیاتی چهارگانه (‌پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ستادهای حمزه نجف ـ کربلا و نوح) مستقر است و مسئولیت‌ فعالیت‌های فنی و مهندسی، ترابری و نقل و انتقالات رادر سطح جبهه به عهده دارد.
5 ـ واحد کمپرسی
ـ واحدی می‌باشد که تحت نظر واحد مهندسی جبهه ورود و خروج کمپرسی‌های مردم را به مناطق عملیاتی و نحوه استفاده و توزیع آنها را مشخص می‌کند.

‌فصل دوم ـ نحوه اعزام

۱ ـ کمپرسی‌های بالای ۵ تن سراسر کشور (‌معادل ۹۱۱ بنز) باید سالی یک نوبت به مدت ۱۵ روز در جبهه فعالیت نمایند.

‌تبصره ـ کمپرسی‌های متعلق به ادارات وارگان‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی از شمول این آیین‌نامه مستثنی می‌باشد.

۲ ـ کمپرسی‌های خصوصی که با ادارات و ارگان‌های دولتی قرارداد دارند باید با هماهنگی ادارات و ارگان‌های مربوطه پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان‌های‌ خود به جبهه اعزام گردند.
3 ـ جهاد سازندگی به وسیله پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد مرکزی، مجری طرح اعزام کمپرسی بوده و موظف به تأمین خسارات وارده و پرداخت‌ حق‌الزحمه آنها در چهارچوب این آیین‌نامه می‌باشد.
4 ـ میزان نیاز کمپرسی و مواقع بسیج و محل مأموریت آنها را پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ستاد مرکزی تعیین و به پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان‌های‌ سراسر کشور ابلاغ می‌نماید.

۵ ـ پشتیبانی جنگ‌جهاد سازندگی ـ ستادمرکزی موظف است برای هر کمپرسی ۳ عدد کارت یا مشخصات زیر صادر نماید.
‌الف ـ کارت اعزام و گواهی خدمت در جبهه
ب ـ کارت معرفی پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستادهای (‌حمزه ـ نجف ـ کربلا ـ نوح)
ج ـ کارت انجام سرویس‌های روزانه در جبهه و ثبت خسارت‌های وارده و تعمیرات انجام شده.

‌تبصره ـ دستورالعمل اجرایی صدور کارت‌ها و نحوه هماهنگی بین پشتیبان‌های جنگ جهاد سازندگی استان‌های سراسرز کشور و پشتیبانی جنگ جهاد‌سازندگی ستادهای (‌حمزه ـ نجف ـ کربلا ـ نوح) را ستاد مرکزی مشخص خواهد نمود.

۶ ـ کلیه کمپرسی‌های مشمول این آیین‌نامه لازم است کارت اعزام و گواهی خدمت در جبهه را که توسط پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان‌های کشور صادر‌ می‌شود به همراه داشته باشند.

۷ ـ در صورت اعلام نیاز پشتیبانی جنگ جهادسازندکی استان، پلیس راه ژاندارمری و اداره راهمنمایی و رانندگی موظفند کارت‌های اعزام و گواهی خدمت در‌ جبهه کلیه کمپرسی‌ها را بررسی کرده و چنانچه کارت‌ها ممهور به مهر خدمت در جبهه نباشد از تردد کمپرسی جلوگیری و مدارک آن را تحویل پشتیبانی جنگ‌ جهاد سازندگی استان نمایند تا نسبت به ثبت نام و ازعام آن اقدام گردد ـ بازبینی کارت‌های اعزام به جبهه تا تأمین نیاز جبهه ادامه خواهد داشت.

‌تبصره ـ راننده کمپرسی موظف است حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پساز تحوئیل مدارک، خود را به پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان معرفی نماید.

۸ ـ صدور برگ معاینه توسط اداره راهنمایی و رانندگی و تحویل سهمبیه لاستیک و قطعات یدکی از سوی ارگانهای مربوطه منوط به ارایه کارت اعزام و گواهی‌ خدمت در جبهه بوده ـ کمپرسی‌هایی که خدمت ۱۵ روزه راانجام دهند در تحویل وسایل و قطعات یدکی اولویت دارند.

۹ ـ پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ستادهای (‌حمزه، نجف، کربلا، نوح) وضعیت خدمت ۱۵ روزه موضوع این آیین آیین‌نامه و میزان خسارات وارده را در کارت‌ پایان کار دقیقاً قید کرده و کمپرسی‌ها جهت تسویه حساب ودریافت حق‌الزحمه به پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان‌های مربوطه معرفی خواهند شد.

۱۰ ـ نرخ حق‌الزحمه به شرح زیر است.
‌الف ـ کمپرسی‌های پنج تن (‌معادل ۹۱۱ بنز) روزانه مبلغ هفت‌هزار ریال ۷۰۰۰ ریال
ب ـ کمپرسی‌های دهتن (‌معادل ۱۹۲۱ بنز) روزانه مبلغ ده هزار ریال ۱۰۰۰۰ ریال
ج ـ کمپرسی‌های ۱۶ تن (‌معادل ۲۶۲۴ بنز) روزانه مبلغ چهارده هزار ریال ۱۴۰۰۰ ریال

‌تبصره الف ـ دستمزد روزانه سایر کمپرسی‌ها که دارای تناژهای دیگری هستند به نسبت فوق محاسبه و پرداخت می‌گردد.

‌تبصره ب ـ تعداد روزهایی که کمپرسی در مسیر رفت و برگشت به جبهه طی می‌کنند جزو خدمت ۱۵ روزه موضوع این آیین‌نامه محسوب نگردیده ولی تعداد‌ روزهای مزبور محاسبه و مطابق نرخ فوق حق‌الزحمه پرداخت می‌گردد.

‌فصل سوم ـ نحوه تأمین خسارات وارده

۱ ـ جهاد سازندگی مسئولیت تشخیص و تأمین خسارات وارده به کمپرسی‌ها در چهارچوب این آیین‌نامه عهده‌دار می‌باشد.
2 ـ وزارت‌خانه‌های صنایع سنگین، راه و ترابری، بازرگانی موظف‌اند در امر تهیه قطعه یدکی و کمپرسی مورد نیاز جهت تأمین خسارات وارده با تشخیص جهاد‌سازندگی اقدامات و همکاری‌های لازم را به عمل آورند.
3 ـ در صورت ورود خسارت ناشی از جنگ (‌مانند اصابت خمپاره ـ حمل بار جنگی غیر مجاز و انجام مأموریت‌های فوق‌العاده و …) جهاد سازندگی  موظف است‌ به تشخیص و تأمین خسارات وارده تا صد درصد طمی‌ باشد.
4 ـ سایر خسارت‌هایی که از بی احتیاطی راننده و استهلاک کمپرسی و تصادف در سطح جاده‌ها غیرجنگی (‌به ویژه در مسیر رفت و برگشت) می‌باشند به عهده‌ راننده کمپرسی است و جهاد سازندگی می‌تواند جهت کمک با تشخیص خود درصدی از خسارت‌های مزبور (‌حداکثر تا میزان پنجاه درصد) را جبران کند.
5 ـ هرگونه خسارات وارده به کمپرسی در مناطق عملیاتی یا غیر عملیاتی باید در
صورت‌جلسه‌ای متضمن ذکر چکونگی و محل وقوع حادثه، تاریخ و نوع‌ ماموریت و میزان
خسارت‌های وارده مشخص گردد، و حتی‌الامکان به تأیید مسئول واحد کمپرسی در منطقه و
شاهدین حادثه برسد، اصل صورت جلسه برای‌ پرداخت هر گونه خسارت لازم است.

۶ ـ چنانچه کمپرسی در جبهه به صورتی منهدم کردد یا خسارت ببیند که قابل بازسازی
نباشد به صورت قبل از اعزام با توافق مالک قیمت‌گذاری و خریداری‌ می‌شود و در مقابل
یک‌ دستگاه کمپرسی جدید که نیاز شغلی مالک کمپرسی را تأمین کند به مالک کمپرسی
فروخته خواهد شد، نحوه تشخیص و چگونگی این‌خرید و فروش را پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی ـ ستاد مرکزی معین می‌نماید.

۷ ـ چنانچه در حین خدمت و مأموریت جنگی راننده به درجه شهادت نایل آیند یا معلول گردند جهاد سازندگی موظف است با هماهنگی با بنیاد شهید، خانواده‌شهید را تأمین نماید.

۸ ـ هزینه‌های درمان و تأمین خانواده مجروحین تا زمان معالجه کامل به عهده جهاد سازندگی می‌باشد.

۹ ـ چنانجه کمپرسی در طول ۱۵ روز مأموریت خود براثر خسارات وارده مدتی را خارج از سرویس باشد، مدت مزبور جزو خدمت ۱۵ روزه محسوب نمی‌شود‌ و به ازای هر روز (۳).(۱) مبلغ حق‌الزحمه آنها پرداخت خواهد شد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر