هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲.۵.۹ بنا به پیشنهاد شماره ۵۷۱۰۲ مورخ ۶۱.۱۲.۲۱ وزارت بازرگانی و به استناد تبصره قانون اصلاح لایحه قانونی الغای قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب ۱۳۶۰.۱۱.۱۵ مجلس شورای اسلامی اساسنامه سازمان غله کشور را به شرح زیر تصویب نمودند.
در اجرای قانون اصلاح لایحه قانونی تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور و تبصره یک آن مصوب ۱۳۶۰.۱۱.۱۵ مجلس شورای اسلامی ایران، شرکت سهامی غله وابسته به وزارت بازرگانی که در این اساسنامه سازمان غله کشور نامیده میشود تشکیل و طبق مقررات این اساسنامه اداره خواهد شد.
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ نام شرکت: سازمان غله کشور
ماده ۲ ـ موضوع و اهداف سازمان عبارتند از: تدارک، ذخیره سازی، توزیع تنظیم بازار غله کشور هر گونه فعالیتهای بازرگانی، صنعتی، پژوهش و خدماتی مربوط به آن، برنامهریزی و اجرای برنامههای مصوب در جهت حمایت و کمک به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان غلات.
تبصره ـ منظور از غله در این اساسنامه عبارتست از: گندم و یا سایر غلات که در هر زمان برطبق مصوبات مراجع ذیصلاح امور آن به سازمان محول خواهد شد.
ماده ۳ ـ نوع شرکت، شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.
ماده ۴ ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و به صورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات این اساسنامه واصول بازرگانی اداره خواهد شد.
ماده ۵ ـ مرکز سازمان تهران است و سازمان میتواند براساس مقررات پیشبینی شده در این اساسنامه نسبت به تأسیس شعبه یا نمایندگیهای لازم اقدام نماید.
ماده ۶ ـ سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنج هزار سهمیه به هزار ریال منقسم میشود و تمام سهام متعلق به دولت میباشد.
ماده ۷ ـ وزارت بازرگانی مکلف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه سازمان غله موضوع تبصره ۲ ماده یک قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب ۱۳۵۲.۲.۳ از سازمان غله و قند و شکرو چای کشور اقدام و پس از وضع ؟؟ و تعهدات و دارایی قابل انتقال سازمان مذکور را ؟؟ نموده به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارایه نماید.
ماده ۸ ـ اهم وظایف سازمان عبارتند از:
الف ـ تدارک غله مورد نیاز کشور از طریق خرید مازاد محصول تولیدکنندگان غله داخلی و در صورت لزوم از خارج کشور به طور مستقیم یا توسط سایر دستگاههای دولتی با موافقت سازمان
ب ـ حفظ و نگهداری کمی و کیفی و ذخیرهسازی غله تدارکشده و فروش آن براساس ضوابط و آییننامههای مربوط مصوب مجمع عمومی.
ج ـ فروش غله مازاد بر احتیاج کشور و صدور آن به خارج به طور مستقیم یا توسط سایر دستگاههای دولتی به موافقت سازمان.
د ـ ایجاد مراکز خرید و توزیع غله در سطح کشور و همچنین اداره ـ خرید ـ احداث ـ اجاره کردن و یا اجاره دادن کارخانجات نان ماشینی ـ تولید آرد و نظایر آن) آزمایشگاهها ـ سیلوها و انبارها و هرگونه تأسیسات دیگر مربوط به امور غله.
هـ حمل و نقل و تخلیه و بارگیری غلات و سایر کالاهای مورد نیاز سازمان رأساً یا به مباشرت و در صورت لزوم با استفاده از وسایل حمل و نقل موجود در کشور بر حسب آییننامهها و مقررات مربوط.
و ـ تحصیل اعتبار و وام از مؤسسات و بانکها و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور ذیل به اهداف سارمان برطبق مقررات و آییننامههای مربوط.
ز ـ ارایه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی به بخش دولتی و خصوصی با رعایت مقررات مربوط.
ح ـ نظارت بر تولید وتوزیع کمی و کیفی آرد در سطح کشور.
ط ـ اقدام به هر گونه عملیات دیگری که برای تأمین اهداف سازمان لازم تشخیص داده شود.
فصل دوم ـ ارکان سازمان
ماده ۹ ـ ارکان سازمان عبارتند از:
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیأت مدیره
ج ـ حسابرسی (بازرس)
الف ـ مجمع عمومی
ماده ۱۰ ـ مجمع عمومی متشکل از مقامات ذیل میباشد:
1 ـ وزیر بازرگانی
2 ـ وزیر کشاورزی و امور روستایی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
4 ـ وزیرمشاور رییس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنایع
تبصره ۱ ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر بازرگانی است.
تبصره ۲ ـ مجمع عمومی سازمان به دو صورت تشکیل میشود:
الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده ۱۱ ـ جلسات مجمع عمومی به طور عادی هر سال دو بار تشکیل میشود یک بار تا آخر تیرماه برای رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و حسابرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک بار نیز در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور قرار دارد.
تبصره ۱ ـ مجمع عمومی فوقالعاده میتواند به تقاضای رییس یا هریک از اعضای مجمع یا مدیر عامل یا اعضای هیأت مدیره و یا حسابرس (بازرس) به دعوت کتبی رییس مجمع تشکیل شود.
تبصره ۲ ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر و در صورت لزوم مدارک مربوط به دستور جلسه نیز ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل ۱۵ روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضا خواهد رسید.
ماده ۱۲ ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی:
الف ـ تعیین و تصویب خطمشی و سیاست کلی سازمان
ب ـ بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان اعم از مالی و عملیاتی.
ج ـ تصویبآییننامههای مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی سازمان با رعایت قوانین ومقررات مربوطه که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میگردد.
د ـ تصویب تشکیلات سازمان با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
هـ بررسی نرخ خرید غله داخلی کشور از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میگردد و تقدیم آن به هیأت دولت یا سایر مراجع صلاحیتدار برای تصویب.
و ـ بررسی نرخهای فروش غله براساس پیشنهاد هیأت مدیره و تقدیم آن به هیأت دولت یا سایر مراجع صلاحیتدار برای تصویب.
ز ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش داراییهای ثابت سازمان که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
ح ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ از بانکها و مؤسسات دولتی که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود با رعایت مقررات مربوط.
ط ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوکالوصول یا لاوصول که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
ی ـ بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان به طریق داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی و ارایه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاذ تصمیم باتوجه به اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ک ـ نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و رییس هیات مدیره و مدیرعامل بنا به پیشنهاد رییس مجمع.
ل ـ انتخاب حسابرس (بازرس) بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی.
م ـ تعیین حقوق و مزایا برای مدیر عامل و رییس هیأت مدیره (ـ اعضای هیأت مدیره با رعایت ضوابط شورای حقوق و دستمزد و همچنین حقالزحمه حسابرس (بازرس) سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ن ـ اخذ تصمیم نسبت به تعرفه هرگونه پیشنهادی که در دستور جلسه قرار گیرد.
س ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تعرفه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی که توسط هیأت مدیره پیشنهاد میشود با رعایت مقررات مربوط.
ماده ۱۳ ـ مجمع عمومی میتواند به منظور تسریع و تسهیل انجام امور سازمان قسمتی از
اختیارات خود را براساس ضوابط که از طرف هیأت وزیران تعیینگردیده حسب مورد به
رییس مجمع عمومی تفویض نماید.
ماده ۱۴ ـ تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آرا (سه رأی موافق) معتبر خواهد بود.
تصمیمات هر جلسه در صورتمجلس درج و به امضای اعضای مجمع درپرونده مخصوصی که برای
این موضوع تشکیل میشود بایگانی ودر سازمان حفظ خواهد شد.
ماده ۱۵ ـ وظایف مجمع عمومی فوقالعاده عبارت است از:
الف ـ افزایش یا کاهش سرمایه سازمان با رعایت مقررات مربوط.
ب – رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنا بر قوانین مربوط به عهده مجمع عمومی فوقالعاده محول گردیده است.
ب ـ هیأت مدیره:
ماده ۱۶ ـ هیأت مدیره سازمان مرکب از پنج نفر عضو است که به پیشنهاد رییس و تصویب
مجمع عمومی سازمان از بین افراد مسئول و متعهد برای مدت سه سال انتخاب میشوند
اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین مسئولیت ادامه
کار و انجام وظایف مربوطه را به عهده خواهندداشت.
تبصره ـ حداقل دونفر از اعضای هیأت مدیره باید از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب شوند.
ماده ۱۷ ـ اعضای هیأت مدیره که به طور موظف و تمام وقت خدمت مینمایند حق ندارند
هیچ نوع شغل دولتی و یا شریک غیر دولتی داشته باشند.
ماده ۱۸ ـ مدیرعامل سازمان عنوان رییس هیأت مدیره را نیز خواهد داشت واز بین
اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد رییس و تصویب مجمع عمومی تعیین میگردد.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل و رییس هیأت مدیره سازمان بلامانع است.
ماده ۱۹ ـ جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی یک بار به دعوت مدیر عامل و رییس هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا تشکیل خواهد شد.
ماده ۲۰ ـ تصمیمات هیأت مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.
ماده ۲۱ ـ تصمیمات و نظرات هیات مدیره در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه رسیده و در سازمان نگهداری میشود.
ماده ۲۲ – وظایف و اختیارت هیأت مدیره به شرح زیر میباشد:
الف ـ تنظیم خظ مشی وبرنامه آتی سازمان جهت طرح وتصویب در مجمع عمومی و اجرای مصوبات آن.
ب ـ تنظیم طرحها و برنامههای لازم برای تأمین وتدارک ذخیره سازی غله مورد نیاز کشور.
ج ـ پیشنهاد بودجه وبرنامه سالانه تنظیم شده سازمان به مجمع عمومی.
د – تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه سازمان برای طرح در مجمع عمومی
هـ تنظیم ترازنامه ـ حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تقدیم آن یه مجمع عمومی.
و ـ تهیه و پیشنهاد آییننامههای افت کیفیت گندم ـ کسر بین راهی امحا و ضایعات و سایر طرحهای آییننامههای اجرایی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و ارایه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
ز ـ تهیه و پیشنهاد آییننامههای مالی ـ معاملاتی ـ استخدامی و رفاهی سازمان برای تصویب به مجمع عمومی
ح ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی و داوری ـ تعیین داور یا داوران و ختم دعاوی از طریق سازمان یا استرداد داوری سازمان به مجمع عمومی.
ط ـ تصویب نمونه متن قراردادهایی که یک طرف آن سازمان و طرف دیگر آن شخصیت حقوقی یا حقیقی ایرانی باشد.
ی ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول یا لاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی.
ک ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیر عامل در مورد امحای ضایعات
ل ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیرعامل و رییس هیأت مدیره در مورد خرید ـ احداث ـ اجاره و استجاره ساختمان خرید و فروش حق کسب و پیشه و اموال غیرمنقول برطبق مقررات و آییننامههای مربوط.
م ـ تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی با تصویب مجمع عمومی.
ن ـ پیشنهاد نرخ خرید غله داخلی و یا فروش غلات به مجمع عمومی.
س ـ پیشنهاد تأسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگیهای سازمان به مجمع عمومی جهت تصویب.
ع ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسایلی که مدیرعامل و رییس هیأت مدیره در چهارچوب مقررات و قوانین و منطبق با سیاست و خطمشی مصوب سازمان مطرح مینمایند.
ف ـ تهیه و تنظیم تعرفه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی و ارایه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.
ماده ۲۳ ـ رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان، بالاترین مقام اجرایی سازمان بوده
وامور سازمان را طبق آیین مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه و آییننامهها و
بودجه مصوب سازمان اداره مینماید و دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد:
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیات مدیره سازمان
ب ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امورجاری سازمان وانجام کلیه امور اجرایی ونظارت
برحسن اجرا و اداره امور مربوطه.
ح ـ امضای کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق یکی از اعضای هیات
مدیره که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره تعیین میشود وهمچنین افتتاح
حساب سازمان در بانکها ـ امضای مکاتبات اداری و چکهای صادره از حسابهای بانکی
سازمان بر طبق مقررات و آییننامههای مربوط.
د ـ نمایندگی سازمان در برابر کلیه اشخاص و مراجع قضایی و مؤسسات ونهادهای دولتی
ـ عمومی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی یا خارجی با حق توکیل در کلیه مراحل.
هـ اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به سایر امور و عملیات سازمان به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیأت مدیره سازمان باشد در چهارچوب سیاستها وخط مشی مصوب سازمان
ماده ۲۴ ـ مدیر عامل و رییس هیأت مدیره میتواند به مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را حسب مورد به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض نماید.
ماده ۲۵ ـ کلیه گزارشات، پیشنهادات و مصوبات هیأت مدیره سازمان برای تصویب مجمع عمومی از طرف مدیر عامل و رییس هیات مدیره به مجمع عمومی داده خواهد شد.
ج ـ حسابرس (بازرس)
ماده ۲۶ ـ حسابرسی و رسیدگی به حسابها ـ ترازنامه ـ حساب سود و زیان سازمان
وانجام سایر وظایف واختیاراتی که در قانون تجارت و سایر قوانین مقررات مربوط برای
بازرس در شرکتها تعیین شده است به وسیله حسابرس (بازرس) که به پیشنهاد وزیر امور
اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی سازمان انتخاب میشود به عمل خواهد آمد رییس
هیأت مدیره و مدیرعامل و سایر اعضای هیأت مدیره سازمان مکلفند اطلاعات و مدارک
موردنیاز را در اختیارحسابرس (بازرس) قرار دهند.
تبصره ۱ ـ مدت خدمت حسابرس (بازرس) یک سال بوده وانتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره ۲ ـ حسابرس (بازرس) حق مداخله در امور جاری واجرایی سازمان را نداشته و اقدامات او نباید موجب تأخیر یا توقف در جریان امور سازمان گردد.
تبصره ۳ ـ حداکثر یک ماه پس از تعیین اولین هیأت مدیره سازمان پس از تصویب این اساسنامه حسابرس (بازرس) سازمان انتخاب خواهد شد.
فصل سوم ـ مقررات مختلفه
ماده ۲۷ ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفندماه
همان سال خاتمه مییابد. به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تصویب این
اساسنامه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده ۲۸ ـ حسابهای سازمان در آخر اسفندماه هر سال بسته میشود و صورتهای مالی
پایان سال سازمان حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از آن سی روز
قبل از تشکیل مجمع عمومی به حسابرس ( بازرس) تسلیم میگردد. گزارش حسابرس
(بازرس) باید لااقل پنج روز قبل از تشکیل مجمععمومی به اعضای مجمع عمومی و هیأت مدیره تسلیم گردد.
ماده ۲۹ ـ تا زمانی که آییننامههای مربوط به این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آییننامهها سازمان سابق غله و قند و شکر و چای کشور لازمالاجرا خواهد بود.
ماده ۳۰ ـ سازمان موظف است حداکثر یک سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آییننامههای معاملاتی ـ استخدامی و رفاهی و سایر آییننامههای لازم و تشکیلات خود را در چهارچوب مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده ۳۱ ـ سایر موضوعات و مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است تابع قانون مقررات تجارت و سایر مقررات مربوط به شرکتهای دولتی میباشد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر