[اساسنامه سازمان چای کشور، مصوب ۱۳۶۹]
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲.۵.۹ بنا به پیشنهاد شماره ۵۷۱۰۲ مورخ ۶۱.۱۲.۲۳ وزارت بازرگانی و به استناد تبصره قانون راجع به اصلاح لایحه قانونی الغای قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور مصوب ۶۰.۱۱.۱۵ مجلس شورای اسلامی، اساسنامه سازمان چای کشور را به شرح زیر تصویب نمودند.
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ موضوع اهداف سازمان عبارت است از: تهیه و تدارک و واردات، صادرات، ذخیرهسازی، توزیع تنظیم بازار چای کشور و فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و پژوهشی و خدماتی مربوط به آن برنامهریزی در جهت نیل به خودکفایی و اجرای برنامههای مصوب به منظور کمک و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چای.
[حذف وظائف تحقیقات و آزمایش کشت چای از سازمان چای کشور و واگذاری آن به وزارت کشاورزی]
تبصره ـ منظور از چای در این اساسنامه عبارت است از برگ سبز چای و چای خشک و کلیه موادی که از این کالا به دست میآید.
ماده ۲ ـ نوع شرکت سهامی ومدت آن نامحدود است.
ماده ۳ ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی واستقلال مالی است و به صورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات این اساسنامه واصول بازرگانی اداره میشود.
ماده ۴ ـ مرکز اداری سازمان تهران میباشد و سازمان میتواند طبق مقررات این اساسنامه نسبت به تأسیس شعب و نمایندگیها و ادارات در سایر نقاط کشور اقدام نماید.
ماده ۵ ـ سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنج هزار سهمیه صدهزار ریالی منقسم میشود و تمام سهام متعلق به دولت میباشد.
ماده ۶ ـ وزارت بازرگانی مکلف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت
به تفکیک سرنمایه شرکت سعامی ای ایران موضوع تبصره ۲ ماده یک قانون تشکیل سازمان
غله و قند و شکر مشور مصوب ۵۲.۲.۳۰ از سازمان غله و قند و شکر و چای کشور کشور
اقدام و پس از وضع دیون و تعهدات، دارایی قابل انتقال شرکت مذکور را تعیین نموده و
به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارایه نماید.
ماده ۷ ـ هرگونه تجارت خارجی چای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، تعاونی یا خصوصی مستلزم کسب موافقت از سازمان میباشد.
ماده ۸ ـ اهم وظایف سازمان عبارت است از:
1 ـ نظارت کامل بر فعالیتهای کشاورزی، اشخاص حقیقی یا حقوقی در زمینه کشت، داشت، برداشت برگ سبز چای به منظور کنترل و بالابردن کمیت و بهبود و افزایش کیفیت چای تولیدی کشور.
2 ـ خرید کلیه برگ سبز چای استحصالی کشور از چای کاران (افراد، اتحادیهها، و گروهها و تعاونیهای کشاورزی) و غیره.
3 ـ تعداد برگ سبز چای به چای خشک.
4 ـ تدارک و تأمین کمبود چای مورد نیاز از خارج کشور.
5 ـ تبدیل و آماده سازی و بسته بندی و ذخیرهسازی چای.
6 ـ توزیع و فروش چای در داخل و یا صدور آن به خارج از کشور، مستقیماً یا توسط سایر دستگاههای دولتی.
7 ـ ایجاد، خرید، اجاره کردن تأسیسات و کارخانجات انبارهای لازم به منظور بهرهبرداری حفظ و نگهداری و بستهبندی چای و مواد حاصله از آن.
8 ـ تشخیص و تعیین صلاحیت فنی و بهداشتی کارخانجات چای سازی براساس مقررات مربوط.
9 ـ کمک به کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی از طریق تنظیم و اجرای برنامههای ارشادی، آموزشی بهسازی و بازسازی و همچنین کمکهای فنی و مالی از طریق پرداخت مساعده و وامهای بیبهره و یا با کارمزد مناسب.
10 ـ نظارت بر فعالیتهای صنعتی مربوط به صنعت چای.
11 ـ حمل ونقل و تخلیه بارگیری کلیه کالاهای مورد عمل سازمان رأساً و یا به وسیله مؤسسات حمل ونقل موجود در کشور بر حسب مقررات موجود.
12 ـ تحصیل اعتبار و وام از بانکها و مؤسسات اعتباری و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور نیل به اهداف سازمان برطبق مقررات و آییننامههای مربوط.
13 ـ اقدام به هر گونه عملیات دیگری که برای تأمین اهداف سازمان لازم تشخیص داده میشود.
فصل دوم ـ ارکان سازمان
ماده ۹ ـ ارکان سازمان عبارتند از.
الف ـ مجمع عمومی.
ب ـ هیأت مدیره
ج ـ حسابرس (بازرس)
الف ـ مجمع عمومی
ماده ۱۰ ـ مجمع عمومی تشکیل میشود از:
1 ـ وزیربازرگانی
2 ـ وزیر کشاورزی و عمران روستایی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
4 ـ وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنایع
تبصره ۱ ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر بازرگانی است.
تبصره ۲ ـ مجمع عمومی سازمان به دو صورت تشکیل میشود.
الف ـ مجمع عمومی عادی
ب ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده ۱۱ ـ جلسات مجمع عمومی عادی سازمان مالی دوبار با دعوت کتبی رییس مجمع عمومی
تشکیل میگردد، یک بار تا آخر تیرماه برای رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و حسابرس و
تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک بار در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط
مشی و سایر موضصوعاتی که دردستور قرارداد تشکیل میگردد.
تبصره ۱ ـ مجمع عمومی فوقالعاده میتواند به تقاضای ریییس یا هر یک از اعضای
مجمع عموم یا رییس هیأت مدیره و مدیرعامل و یا اعضای هیأت مدیره و یاحسابرس
(بازرس) به دعوت کتبی رییس مجمع تشکیل شود.
تبصره ۲ ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر ودرصورت لزوم مدارک مربوط به دستور جلسه
نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل ۱۵ روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع
اعضای خواهد رسید.
ماده ۱۲ ـ وظایف واختیارات مجمع عمومی عادی
1 ـ تعیین و تصویب خطمشی و سیاستکلی سازمان
2 ـ بررسی وتصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان (اعم از مالی و عملیاتی)
3 ـ تصویب کلیه آییننامه های مالی و معاملاتی و تشکیلاتی و استخدامی و رفاهی
سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود که
حسب مورد پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور اداری و استخدامی
کشور قابل اجرا خواهد بود.
4 ـ تصویب تشکیلات سازمان پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور
5 ـ تعیین میزان و اندوختههای سازمان تا ۱۰% (ده درصد) سود ویژه سالانه تا زمانی
که این اندوخته به میزان سرمایه سازمان برسد.
6 ـ اتخاذ تصمیم در مورد شرایط ومیزان خرید داخلی و خارجی وهمچنین ضوابط و نسبتهای
اختلاطه و عرضه چای به بازارهای مصرف که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
7 ـ بررسی نرخهای خرید برگ سبز واجرت تبدیل آن به چای خشک وهمچنین نرخهای فروش
انواع چای اعم از داخلی و خارجی که از طرف هیات مدیره پیشنهاد میگردد وارایه آن
به مراجع ذیصلاح جهت تصویب.
8 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش یا واگذاری و داراییهای ثابت سازمان وخرید و فروش اموال غیرمنقول که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
9 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی و
همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیق یا حقوقی که از طرف هی.ت مدیرهپیشنهاد میشود.
10 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوکالوصول و یا لاوصول که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
11 ـ بررسی در مورد حل و فصل دهاوی سازمان به طریق صلح یا سازش یا داوری و تعیین
داور و همچنین استرداد دعاوی و ارایه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت
اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
12 ـ نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و رییس هیأت مدیره ومدیر عامل بنا به پیشنهاد رییس مجمع عمومی.
13 ـ انتخاب حسابرس (بازرس) بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی.
14 ـ تعیین و برقراری حقوق و مزایای رییس هیأت مدیره و مدیرعامل و همچنین اعضای
هیأت مدیره با تأیید شورای حقوق ودستمزد و حقالزحمه حسابرس (بازرس) سازمان.
15 ـ تعیین اعضای کمیسیونهای ترک مناقصه و مزایدهای معاملات سازمان با رعایت
قوانین و مقررات مربوط براساس پیشنهاد هیأت مدیره.
16 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف وامحای آنها.
17 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس یا تعطیل شعب ونمایندگیها ادارات تابعه سازطمان بنا به پیشنهاد هیأت مدیره
18 ـ اخذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به سازمان که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ماده ۱۳ ـ مجمع عمومی میتواند به منظور تسریع وتسهیل انجام امور سازمان قسمتی از اختیارات خود براساس ضوابطی که از طرف هیأت وزیران تعیینگردیده حسب مورد به رییس مجمع تفویض نماید.
ماده ۱۴ ـ تصمیمات مجمع عمومی بااکثریت آرای معتبر خواهد بود. تصمیمات هر جلسه در
صورت مجلس درج و به امضای اعضای مجمع رسیده و به وسیله رییس مجمع جهت اجرا به
سازمان ابلاغ میگردد. کلیه صورت مجالس دردفتر مخصوصی که برای این موضوع تشکیل میشود ثبت و در سازمان حفظ خواهدشد.
ماده ۱۵ ـ وظایف مجع عمومی فوقالعاده عبارت است از:
الف ـ افزایش یا کاهش سرمایه سازمان
ب ـ رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنابر قوانین مربوط به عهده مجمع عمومی فوقالعاده محول گردیده است.
ب ـ هیأت مدیره
ماده ۱۶ ـ هیأت مدیره مرکب از پنج نفر عضو است که به پیشنهاد رییس مجمع وتصویب
مجمع عمومی از بین افراد متعهد و مسئول برای مدت سه سال انتخاب و به طور موظف و
تمام وقت انجام وظیفه مینمایند.
اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین مسئولیت ادامه کار وانجام وظایف مزبور را به عهده خواهند داشت.
تبصره ـ حداقل دو نفر از اعضای هیأت مدیره باید از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب شوند.
ماده ۱۷ ـ اعضای هیأت مدیره حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی و یا غیر دولتی (به
استثنای مؤسسات خیریه) داشته باشند و یا به نحوی در زمینه تولید، توزیع، فروش،
واردات و حمل ونقل چای سهمیه و یا شریک باشند.
ماده ۱۸ ـ از بین اعضای هیأت مدیره یک نفر به پیشنهاد رییس و تصویب مجمع عمومی به عنوان رییس هیأت مدیره و مدیر عامل منصوب خواهد شد.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیأت مدیره و رییس هیأت مدیره و مدیرعامل تشکیل و با حضور حداقل سه نفر رسمیت خواهد داشت.
ماده ۲۰ ـ تصمیمات هیأت مدیره با حداقل سه رأی موافق معتبر است.
ماده ۲۱ ـ صورت مجالس هیأت مدیره باید در دفتر مخصوص ثبت و به امضاتی کلیه اعضای حاضر در جلسه برسد. این دفتر زیر نظر رییس هیأت مدیره و مدیرعامل در سازمان نگهداری میشود.
ماده ۲۲ ـ وظایف واختیارات هیأت مدیره به شرح زیر میباشد.
1 ـ تنظیم خطمشی و برنامههای آتی سازمان جهت طرح در مجمع عمومی و اجرای مصوبات آن
2 ـ تنظیم طرحها و برنامههای لازم برای تأمین و تدارک و ذخیرهسازی چای مورد نیاز کشور.
3 ـ پیشنهاد بودجه و برنامه سالانه تنظیم شده سازمان به مجمع عمومی
4 ـ تهیه گزارش، فعالیتهای انجام شده سالانه برای طرح در مجمع عمومی چ
5 ـ تنظیم ترازنامه، حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تنظیم و تقدیم آن به مجمع عمومی.
6 ـ تهیه و تنظیم، طرح تشکیلات و شرح وظایف سازمان و آییننامههای مالی، معاملاتی، استخدامی و رفاهی کسر بین راهی و سایر آییننامههای مورد نیاز برای پیشنهاد به مجمع عمومی و اجرای آنها پس از تصویب.
7 ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری، تعیین داور و یا داوران وختم دعاوی از طریق صلح یا سازش یا استرداد دعاوی سازمان به مجمع عمومی
8 ـ تصویب نمونه متن قراردادهایی که یک طرف آن سازمان و طرف دیگر آن شخصیت حقیق یا حقوقی ایرانی باشد.
9 ـ تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و یا لاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی
10 ـ ارایه پیشنهاد نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف و همچنین امحای ضایعات به مجمع عمومی.
11 ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رییس هیأت مدیره و مدیرعامل در مورد خرید و فروش
اموال منقول، تکمیل، اجاره و استجاره ساختمان، تأسیسات،کارخانجات و انبارهای مورد
نیاز وهمچنین خرید و فروش حق کسب و پیشه برطبق مقررات و آییننامههای مربوط.
12 ـ تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به
اشخاص حقیقی یا حقوقی با تصویب مجمع عمومی.
13 ـ بررسی و پیشنهاد نرخهای خرید برگ سبز چای واجرت تبدیل آن به چای خشک وهمچنین
نرخهای فروش انواع چای اعم از داخلی و خارجی و ضوابط و نسبتهای اختلاط و عرصه چای
به بازارهای مصرف و ارایه واردات چای مورد نیاز سالانه به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.
14 ـ بررسی و پیشنهاد مورد تأسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگیها و ادارت سازمان به
مجمع عمومی جهت تصویب و تعیین عاملین فروش وتوزیع چای.
15 ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسایلی که رییس هیأت مدیره و مدیرعامل و یا هریک از
اعضای هیأت مدیره سازمان و یا حسابرس (بازرس) در حدود و صلاحیتهیأت مدیره مطرح مینمایند.
ماده ۲۳ ـ رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی سازمان بوده و امور
سازمان را برطبق قوانین و مقررات مربوطه و مفاد این اساسنامه و آییننامههاو
بودجه مصوب سازمان اداره مینماید واز جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد.
1 ـ نمایندگی سازمان در برابر اشخاص و مراجع قضایی و نهادها و سازمانهای دولتی
مؤسسات عمومی و تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی با حقانتخاب وکیل.
2 انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات وبودجه مصوب و مقررات مربوط وامضای کلیه نامهها ومکاتبات سازمان.
3 ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره وانجام کلیه امور اجرایی سازمان با
رعایت مقررات این اساسنامه و آییننامهی مربوط.
4 ـ اتخاذ تصمیم واقدام نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آنجه که از
وظایف مجمع عمومی و هیأت مدیره است در چهارچوب سیاستها و خطمشی مصوب سازمان.
5 ـ امضای کلیه قراردادها واسناد و اوراق به تعهدآور به اتفاق یکی از اعضای هیأت
مدیره که به پیشنهاد مدیرعامل وتصویب هیأت مدیره تعییین میشود وهمچنین افتتاح
حساب در بانکها با رعایت مقررات و قوانین مربوط و معرفی امضاهای مجاز برای
استفاده از حسابهای بانکی سازمان و امضای چکهایصادره از حسابهای بانکی سازمان.
6 ـ رییس هیأت مدیره و مدیرعامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را
به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض نماید.
ج ـ حسابرس (بازرس)
ماده ۲۴ ـ سازمان دارای حسابرس (بازرس) خواهد بود که به پیشنهاد وزارت امور
اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی بذرای مدت یک سال انتخابمیگردد.
ماده ۲۵ ـ وظایف و اختیارات حسابرس (بازرس) به قرار زیر است.
1 ـ بررسی گزارش سالانه یا حسابرسی و رسیدگی به ترازنامه وحساب عملکرد و سود و
زیان و صورت دارایی سازمان و تطبیق آن بادفاتر و کارتهای سازمان واظهار نظر درباره آنها.
2 ـ تهیه گزارش چکونگی عملیات و امورمالی سالانه سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی.
این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومیاز هر حیث آماده بوده و
جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن برای هیأت مدیره فرستاده شود.
3 ـ حسابرس (بازرس) حق مداخله در امور جاری واجرایی سازمان را ندارد واقدامات او
نباید مانع جریان امور سازمان گردد ولی نیتواند در هر موقع برای انجاموظایف خود
به دفاتر و پروندهها و اسناد سازمان مراجعه نماید. و رییس هیأت مدیره ومدیر عامل
وهر یک از اعضای هیأت مدیره مکلفند کلیه اسناد و مدارک واطلاعات مورد نیاز را در
اختیار حسابرس (بازرس) قرار دهند.
ماده ۲۶ ـ سال مالی از اول فروردین ماه سال شروع و در پایان اسفندماه سال خاتمه مییابد.
به استثنای سال تأسیس که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان آن آخر اسفندماه همان سال خواهد بود.
ماده ۲۷ ـ حسابهای سازمان در آخر اسفندماه هر سال بسته میشود و ترازنامه و
حسابهای سود و زیان پایان سال سازمان حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و
یک نسخه از آن سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به حسابرس (بازرس) تسلیم میگردد.
ماده ۲۸ ـ تا زمانی که آییننامهها و مقررات موضوع این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آییننامههای سازمان سابق غله و قند و شکر و چایکشور لازمالاجرا خواهد بود.
ماده ۲۹ ـ سازمان موظف است حداکثر در مدت ششماه از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آییننامههای مالی و معاملاتی و تشکیلاتی خود در چهارچوب مقررات اقدام نماید.
ماده ۳۰ ـ سایر موضوعات و مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است. تابع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی میباشد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر