‌آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی [آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۶۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۲/۱۲/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۱۲/۲۸

93984 – 1362.12.25

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲/۱۲/۲۱ به استناد ماده 88 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1362.12.9 تصویب نمودند دستورالعمل‌ پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح پیوست به موقع اجرا گذاشته شود.

میرحسین موسوی – نخست‌وزیر


بسمه تعالی
مواردی که باید در جریان برگزاری انتخابات حوزه های مناطق جنگی و اخذ رای از مهاجرین جنگ تحمیلی رعایت شده و مورد توجه خاص قرار گیرد.
انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه مناطق جنگی (آبادان – خرمشهر- دشت آزادگان – قصر شیرین – مهران و دهلران) همانند انتخابات اقلیتهای مذهبی با رعایت ماده 16 قانون و تبصره های ذیل آن و با توجه به موارد زیر برگزار میگردد.
الف- فهرست اسامی حوزه های فرعی مراکز حوزه های انتخابیه مناطق جنگی (کلیه شهرستانهای سراسر کشور که مهاجرین حوزه های پنجگانه یاد شده بالا در آن اسکان دارند) وسیله بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی تهیه و از طریق وزارت کشور به فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه (آبادان – خرمشهر – دشت آزادگان- قصر شیرین – دهلران) و فرمانداران حوزه های فرعی ابلاغ خواهد شد.
ب- فرمانداریهای حوزه های فرعی نیازی به تشکیل هیئت اجرائی جداگانه برای انجام انتخابات مهاجرین نداشته و با همان هیئت اجرائی که انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی را در حوزه انتخابیه خود برگزار می‌نمایند و انتخابات مربوط به مهاجرین را نیز انجام خواهند داد
ج- در حوزه های فرعی نیازی به تعیین شعبه ثبت نام واخذ رای جداگانه برای هر یک از حوزه های انتخابیه مناطق جنگی نیست و لذا در هر شعبه ثبت نام واخذ رای یک صندوق اخذ رای مشترک دایر و مهاجرین حوزه های مختلف مناطق جنگی (آبادان – خرمشهر – دشت آزادگان- قصر شیرین – مهران و دهلران) آرای خود را در همان صندوق خواهند ریخت.
د- در حوزه های فرعی، اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای سعی شود از مهاجرین حوزه های انتخابیه تعیینپ گردند و بلحاظ اینکه اعضا” هر شعبه برای مهاجرین پنج حوزه انتخابیه مورد بحث، مشترک است لذا مناسب خواهد بود که اعضای آن از بین مهاجرین تمام حوزه‌های انتخابیه مورد نظر که در محل اسکان دارند انتخاب شوند.
هـ – در حوزه های فرعی قبل از اخذ رای پشت تعرفه‌های انتخاباتی و برگهای رای به تعداد موردنیاز و متناسب با آمار تقریبی مهاجرین هر حوزه انتخابیه که در محل اسکان دارند به مهر حوزه انتخابیه مربوط (آبادان- خرمشهر- دشت آزادگان- قصر شیرین – مهران – دهلران) ممهور میگردد.
و- درحوزه های فرعی پس از پایان اخذ رای و به هنگام شمارش قرائت آرا، ابتدا با توجه به مهر پشت برگهای رای، هر یک از حوزه‌های انتخابیه پنجگانه مناطق جنگی مجزا شده و سپس برابر دستورات اقدام و برای هر یک از حوزه‌ های انتخابیه مذکور بتفکیک، – صورتجلسه نتایج اخذ رای مطابق فرم 29 تنظیم گردیده و به امضاء ” اعضای شعبه و سایر مسئولین مربوط میرسد.

بسمه تعالی
آیین نامه و دستور العمل اجرائی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ماده 1-
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]

فرمانداران و بخشداران در اجرای ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موظفند از آغاز انتخابات و پس از دریافت احکام اعضای هیأتهای‌ نظارت شورای نگهبان با دعوت از آنان موجبات نظارت کامل ایشان را در کلیه مراحل اجرائی انتخابات فراهم نمایند.
کلیه صورتجلساتی که به امضای هیأت اجرایی رسیده است به امضای هیأت نظارت مربوط نیز برسد و یک نسخه از هر یک از صورتجلسات تنظیمی، به هیأت‌ مذکور تسلیم شود.

ماده 2– ستاد انتخابات استانداری پس از وصول اسامی هیأت نظارت استان از ستاد انتخابات کشور ضمن اعلام اسامی نامبردگان به فرمانداریها و بخشداریهای مراکز حوزه های انتخابیه، از آنان برای تشکیل جلسه دعوت بعمل میآورد.

تبصره ۱– هیأت مرکزی نظارت منتخب شورای نگهبان باید یک نسخه از رونوشت احکام ناظرین خود در استان، شهرستان و بخش را به ستاد انتخابات کشور ارسال نماید.

‌تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
در استانهایی که به استناد تبصره ذیل ماده (6) قانون نظارت شورای نگهبان مصوب 1365.5.9، انتخابات تنها در یک حوزه برگزار می‌شود و هیأت‌ نظارت استان تشکیل نمی‌گردد هیأت مرکزی نظارت کلیه وظایف هیأت مذکور را به عهده خواهد داشت. در این صورت فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه‌ در تمام مواردی که به موجب قانون ملزم به مکاتبه و ارتباط با هیأت نظارت استان می‌باشد با هیأت مرکزی نظارت در تماس خواهد بود.

ماده 3- [لغو ۱۳۷۴/۷/۵]

ماده 4- [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
شرکت اعضای هیأت نظارت شورای نگهبان در جلسات هیئت اجرائی بمنظور نظارت بر صحت اجرای قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری آنان از امضاء صورتجلسات مانع از ادامه کار انتخابات نخواهد بود.

ماده 5 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت مراکز حوزه‌های انتخابیه و حوزه‌های فرعی در صورتی که نتوانند در جلسه شرکت نمایند ضمن تنظیم صورتجلسه، نماینده ای از بین خود انتخاب و نماینده منتخب با در دست داشتن یک نسخه از صورتجلسه تنظیمی در جلسه متشکله شرکت نموده و صورتجلسه تنظیمی را به منظور ضبط در سوابق انتخاباتی به فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه یا حوزه‌های فرعی تسلیم مینماید. امضای نماینده مزبور در ذیل صورتجلسات بمنزله امضای هیئت نظارت میباشد.

۵.۱- [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
به منظور جلوگیری از وقفه در امر انتخابات و تسریع در ارسال پیامهای انتخاباتی، فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند متن نامه‌ها و ‌مکاتبات خود را با یکی از سریعترین وسایل مخابراتی موجود در محل (‌تلفن، تلکس، پست تصویری، تلگراف) به مراجع ذیربط اعلام و بلافاصله تأییدیه آن را‌نیز از طریق پست ارسال نمایند.

ماده 6 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه وصول دستور شروع انتخابات را بشرح متن فرم شماره 1 به ستاد انتخابات کشور اعلام مینمایند.

فرم 1 تلگراف

ماده 7 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه بلافاصله پس از اعلام وصول دستور شروع انتخابات، به استناد ماده 31 قانون، دستور تشکیل هیئت های اجرائی فرعی را برابر فرم شماره 2 بفرمانداران و بخشداران حوزه های فرعی صادر مینمایند.

فرم شماره 2

ماده ۷.۱ [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران موظفند در اجرای ماده (31) قانون و با رعایت تبصره‌های ذیل آن برای تعیین معتمدین اصلی و علی‌البدل عضو هیأت ‌اجرایی، 30 نفر از اقشار مختلف مردم را انتخاب و به منظور تأیید صلاحیت طبق فرم شماره 1/2به هیأت نظارت مربوط معرفی نمایند و رسید دریافت دارند. ‌فرم شماره 1/2 مطابق پیوست شماره 1 می‌باشد.

ماده ۷.۲ [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت موظفند پس از وصول فهرست اسامی معتمدین از (‌بخشداران).(‌فرمانداران) بر اساس ماده (31) قانون، نظر تأیید یا رد صلاحیت ‌آنان را حداکثر ظرف مدت 3 روز کتباً به (‌بخشداران).(‌فرمانداران) ذیربط اعلام نمایند.

تبصره – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
چنانچه نظر هیأت نظارت مبنی بر رد صلاحیت تمام یا تعدادی از معتمدین باشد، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید تا کار معرفی معتمدین جدید از سوی (‌بخشداران).(‌فرمانداران) و تأیید صلاحیت آنان توسط آن هیأت، در همان مهلت سه روز انجام شود.

ماده ۸ [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
در شهرستانها و بخشهائی که شورای اسلامی در آنها تشکیل شده باشد فرماندار با بخشدار در اجرای تبصره ذیل ماده 33 قانون طبق فرم شماره 4 اقدام مینماید.

ماده ۹–  [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران از اعضای هیأت نظارت شورای نگهبان، رییس ثبت احوال و ۳۰ نفر معتمدین حوزه انتخابیه که مورد تأیید هیأت نظارت مربوط‌ قرار گرفته‌اند با رعایت مواد 31 و 32 و 33 قانون و تبصره‌های مربوط مطابق فرم 4 به منظور انتخاب ۹ نفر معتمدین اصلی و ۵ نفر معتمدین علی‌البدل هیأت‌ اجرایی دعوت به عمل می‌آورند.

تبصره 1– فرماندارانی که انتخابات اقلیتهای مذهبی را برگزار مینمایند موظفند برای تعیین معتمدین هیئت اجرائی اقلیتها از 30 نفر معتمدین همان اقلیت مطابق فرم 3 دعوت نمایند.

تبصره 2– رعایت تبصره 1 ذیل ماده 34 قانون در مورد اقلیتهای مذهبی الزامی نیست.

‌تبصره 3 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
در اجرای تبصره 1 ماده (33) قانون در صورت عدم توافق نهایی (‌بخشداران).(‌فرمانداران) و هیأت نظارت مربوط در خصوص انتخاب و تأیید‌ صلاحیت تمامی 30 نفر معتمدین، چنانچه حداقل با 20 نفر توافق شده باشد، (‌ بخشداران). (‌فرمانداران) موظف است با دعوت از همین تعداد از معتمدین، کار‌انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل معتمدین هیأت اجرایی را ادامه دهد.

فرم شماره 3

فرم شماره 4

ماده ۱۰[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران ظرف 2 روز از تاریخ ارسال دعوتنامه، جلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرائی را با حضور اعضای هیأت نظارت شورای نگهبان و رئیس ثبت احوال تشکیل داده و پس از حضور مدعوین (حداقل 20 نفر از معتمدین دعوت شده) رسمیت جلسه را اعلام مینماید سپس معتمدین حاضر در جلسه از بین خود 9 نفر را بعنوان معتمدین اصلی و پنج نفر را بعنوان معتمدین علی‌البدل هیئت اجرائی با رأی مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب و مراتب را طبق فرم شماره 5 صورتجلسه مینمایند.

فرم شماره 5

ماده ۱۱[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه بلافاصله پس از انتخاب معتمدین اصلی و علی‌البدل هیئت اجرائی مراتب را مطابق فرم شماره 6 به ستاد انتخابات کشور اعلام مینمایند.

فرم شماره 6

تبصره – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه باید چهارنسخه از صورتجلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرائی را بلافاصله به ستاد انتخابات کشور ارسال دارند.

ماده ۱۲[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران حوزه‌های فرعی بلافاصله پس از انتخاب معتمدین اصلی و علی‌البدل هیأت اجرائی فرعی مراتب را مطابق فرم شماره 7 به فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه اعلام مینمایند.

فرم شماره 7

ماده 13[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
جلسات هیئت های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی در محل فرمانداری یا بخشداری مربوط تشکیل میشود.

ماده 14– امور انتخابات در بخش مرکزی برابر ماده 45 قانون انجام خواهد گرفت.

ماده 15[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای اجرایی حوزه‌های فرعی در اجرای ماده 38 قانون در موعد مقرر بمنظور تعیین تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی تشکیل جلسه داده و مراتب را طبق فرم شماره 8 صورتجلسه نموده و وسیله حوزه فرعی به مرکز حوزه انتخابیه اعلام میدارد.

فرم شماره 8

ماده 16– فرمانداران و بخشداران حوزه های فرعی در اجرای تصمیمات هیئت اجرائی فرعی نسبت به صدور حکم عضو رابط برابر فرم شماره 9 اقدام مینمایند.

فرم شماره 9 حکم عضو رابط

ماده 17– فرمانداران و بخشداران حوزه های فرعی در اجرای ماده 38 قانون بلافاصله نسبت به ارسال یک نسخه از صورتجلسه تعیین شعب ثبت نام و اخذ رأی (فرم شماره 8) به مرکز حوزه انتخابیه برابر فرم شماره 10 اقدام مینمایند.

فرم شماره 10

ماده ۱۸
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی براساس ماده 47 قانون و تبصره (2) الحاقی به آن ظرف مهلت مقرر قانونی به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و ضمن ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار خود و تسلیم هشت قطعه عکس 4 X 3 سه نسخه تصویر کلیه تصویر کلیه صفحات‌ شناسنامه و اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین خدمت وظیفه عمومی متولدین سال… به‌بعد، پرسشنامه اعلام داوطلبی را – دریافت و در حضور (یا سرپرست ) مرکز حوزه انتخابیه مسئول ثبت نام در وزارت کشور آن را تکمیل و تسلیم مینماید و ضمن اخذ رسید آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام میدارند.

تبصره 1[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مکلفند در اجرای ماده 47 قانون مراتب را بوسائل مقتضی طبق فرم شماره 10.1 باطلاع کلیه اهالی حوزه انتخابیه برسانند.

‌تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
وزارت کشور موظف است بلافاصله مدارک داوطلبانی را که در وزارت کشور ثبت نام نموده‌اند به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه مربوط‌ ارسال و در پایان همان روز اسامی و مشخصات آنان را نیز به حوزه انتخابیه اعلام نماید.

فرم شماره 10.1

ماده 19– فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه موظفند در مدت تعیین شده نسبت به قبول برگ اعلام داوطلبی اقدام نمایند و باید توجه داشته باشند که بعد از پایان وقت اداری روز هفتم هیچ گونه تقاضای اعلام داوطلبی را نپذیرند.

ماده 20 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند در پایان هر روز فهرست اسامی مشخصات داوطلبان ثبت نام شده همان روز و نیز در پایان‌ مهلت قانونی ثبت نام، مشخصات کلیه داوطلبان را یکجا و به ترتیب حروف الفبا طبق فرم 11 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند و همه روزه بلافاصله پس از‌ ثبت نام، یک نسخه تصویر پرسشنامه اعلام داوطلبی و دو نسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه هر یک از داوطلبان را با سریعترین وسیله پستی به ستاد‌ انتخابات کشور ارسال نمایند.

تبصره ۱- فرمانداران تهران و اصفهان فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان هر یک از اقلیتهای مذهبی را جداگانه با توجه به ماده 18 این دستورالعمل و تبصره ذیل آن طبق فرم 11 به ستاد انتخابات کشور اعلام مینمایند.

‌تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند در روزهایی که هیچ مراجعه‌کننده‌ای برای ثبت نام نداشتند در پایان وقت اداری همان روز‌ مراتب را طبق فرم شماره 11.1 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

فرم شماره 11

‌فرم شماره 11.1

ماده 21– فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه پس از انقضای مهلت ثبت نام بدون وقفه جلسات هیئت اجرائی را با حضور اعضای هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه بمنظور رسیدگی به صلاحیت قانونی داوطلبان تشکیل داده و نامزدهای واجد شرایط قانونی را حداکثر ظرف 5 روز تعیین و مراتب را طبق فرم 12 صورت جلسه خواهند کرد.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
به منظور جلوگیری از وقفه در امر رسیدگی به صلاحیت داوطلبان و اتمام کار در موعد مقرر ضروری است هیأتهای اجرایی از روز اول ثبت نام مقدمات‌ این کار را فراهم نمایند.

فرم 12

‌ماده 21.1 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، نتیجه آن را طبق‌ فرم شماره 12.1 به هیأت نظارت استان و ستاد انتخابات کشور اعلام و طبق فرم شماره 12.2 یک نسخه از صورتجلسه را به هیأت نظارت استان و دو نسخه از‌آن را به ستاد انتخابات کشور با سریعترین وسیله پستی ارسال نمایند.

‌فرم شماره 12.1

فرم شماره 12.2

‌ماده 22 – [اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مکلفند در اجرای ماده (53) قانون نتیجه رسیدگی به صلاحیت هر یک از داوطلبان را ظرف مدت‌ یک روز پس از دریافت از هیأت اجرایی جداگانه و به صورت محرمانه حسب مورد طبق یکی از فرم‌های شماره (13) و (13.1) به داوطلب تأیید شده یا رد شده‌ ذیربط ابلاغ نمایند.

فرم 13

فرم شماره (13.1)

‌ماده 23 –
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]

فرمانداران تهران و اصفهان به عنوان فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی مکلفند در اجرای ماده (53) قانون نتیجه رسیدگی به صلاحیت هر یک از داوطلبان اقلیت‌های دینی را ظرف یک روز پس‌ از دریافت از هیأت اجرایی مربوط، جداگانه و به صورت محرمانه حسب مورد طبق یکی از فرم‌های شماره (14) و (14.1) به داوطلبان تأیید شده یا رد شده‌ ذیربط ابلاغ نمایند.

‌ماده 24 – [اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه و فرمانداران تهران و اصفهان به عنوان مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی باید به گونه‌ای‌ برنامه‌ریزی نمایند که نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان (‌فرم‌های شماره 13، 13.1، 14، 14.1) در موعد مقرر و بدون تأخیر به دست داوطلب ذیربط یا‌ نماینده وی برسد.

‌ماده 25 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت استانها در اجرای ماده (53) قانون، ظرف مدت 5 روز به شکایات واصله رسیدگی نموده و نتیجه را همراه با اعلام نظر در خصوص‌ صلاحیت سایر داوطلبان طبق فرم شماره 15 صورتجلسه می‌نمایند.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت استانها به منظور تسریع در کار می‌توانند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسات از حوزه‌های انتخابیه مربوط، مقدمات رسیدگی به‌صلاحیت داوطلبان را آغاز نمایند.

‌ماده 26 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت استانها بلافاصله پس از مخابره و ارسال صورتجلسه فرم شماره 15 به هیأت مرکزی نظارت، موظفند در خصوص دریافت نظریه هیأت‌ مرکزی نظارت پیگیری لازم به عمل آورده و پس از کسب نظریه هیأت مرکزی نظارت راجع به صلاحیت داوطلبان هر یک از حوزه‌های انتخابیه، مراتب را در‌ اجرای تبصره (1) ماده (53) قانون طبق فرم شماره 15.1 صورتجلسه و بلافاصله یک نسخه آن را طبق فرم شماره 15.2 به (‌بخشداران). (‌فرمانداران) مرکز‌ حوزه انتخابیه ذیربط ارسال نمایند.

‌تبصره 1 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت استانها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام نمایند که صورتجلسه فرم شماره 15.1 حداکثر در پایان مهلت 5 روزه رسیدگی به شکایات‌ داوطلبان رد صلاحیت شده در هیأت اجرایی، به مراکز حوزه‌های انتخابیه ارسال شده باشد.

‌تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای نظارت استانهای تهران و اصفهان نیز در مورد شکایات داوطلبان اقلیتهای دینی مطابق مواد 25 و 26 این آیین‌نامه اجرایی و فرمهای شماره 15 و 15.1 و 15.2 این دستورالعمل اقدام می‌نمایند.

فرم شماره 15

‌فرم شماره 15.1

فرم شماره 15.2

‌ماده 27 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه و فرمانداران تهران و اصفهان به عنوان فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی موظفند پس‌ از وصول صورتجلسه فرم شماره 15.1 از هیأت نظارت استان ابتدا مراتب رد صلاحیت داوطلبان را بلافاصله به داوطلبان ذیربط طبق فرم شماره 15.3 ابلاغ و‌ سپس متن صورتجلسه مذکور را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

‌فرم شماره 15.3

تبصره- هیئتهای نظارت استانهای تهران واصفهان نیز در مورد شکایات داوطلبان اقلیتهای مذهبی مطابق مواد 26 و 27 آئین نامه اجرائی و فرم شماره 15 این دستورالعمل اقدام مینماید.

‌ماده 27.1 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
وزارت کشور موظف است در پایان مهلت مقرر در تبصره (3) ماده (53) قانون، نظر نهایی و قطعی شورای نگهبان در خصوص تأیید یا رد‌صلاحیت کلیه داوطلبان سراسر کشور را از شورای نگهبان دریافت و حداکثر ظرف مدت یک روز مراتب را حسب مورد به هر یک از مراکز حوزه‌های انتخابیه‌ ذیربط ابلاغ نماید.

‌ماده 28 –  [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند پس از دریافت نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان از‌ وزارت کشور، حداکثر ظرف مهلت یک روز آگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی (‌کلیه داوطلبان تأیید شده) را طبق فرم شماره 16 در سراسر حوزه انتخابیه منتشر‌ نمایند.

‌ماده 29 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران تهران و اصفهان موظفند پس از دریافت نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان از وزارت کشور، حداکثر‌ ظرف یک روز آگهی اسامی کلیه نامزدهای انتخاباتی اقلیتهای دینی (‌ کلیه داوطلبان تأیید شده) را به تفکیک هر یک از اقلیتهای دینی مطابقت فرم شماره 17 در‌مرکز حوزه انتخابیه منتشر نمایند و سپس به منظور جلوگیری از وقفه در انتشار آگهی در سراسر کشور، اسامی نامزدهای انتخابات را با سریعترین وسیله مخابراتی‌ به فرماندارهای حوزه‌های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی اعلام کنند تا فرمانداران مذکور رأساً مطابق فرم شماره 17 و به طور جداگانه برای هر یک از اقلیتهای‌ دینی، نسبت به چاپ و انتشار آگهی اقدام نمایند.

فرم شماره 16

‌ماده 30 –
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران حوزه‌های فرعی انتخابات، اقلیت‌های دینی پس از وصول اسامی نامزدهای انتخاباتی اقلیتهای دینی از مرکز حوزه انتخابیه ذیربط، موظفند بلافاصله نسبت به انتشار آگهی‌ اسامی نامزدهای انتخابات هر یک از اقلیت‌های دینی مطابق فرم شماره (17) اقدام نمایند.

فرم شماره 17

ماده ۳۱
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از انتشار آگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی (فرم های شماره 17 و 16) یک نسخه از آن را به هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه و سه نسخه به ستاد انتخابات کشور و یک نسخه به هیأت نظارت استان طبق فرم شماره 17.1 ارسال نمایند.

فرم شماره 17.1

ماده ۳۲[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
فرمانداران حوزه های فرعی اقلیتهای مذهبی در صورت وصول اسامی دیگری از – نامزدهای انتخاباتی اقلیتها موظفند بلافاصله برای هر یک از اقلیتها نسبت به انتشار آگهی برابر فرم 17 اقدام نمایند.

ماده 33– هیئت های اجرائی مراکز حوزه های انتخابیه پس از دریافت صورتجلسات تعیین شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه های فرعی ضمن بررسی و تصویب آنها، شعب ثبت نام و اخذ رأی مرکز حوزه انتخابیه را نیز تعیین و مراتب را مطابق فرم 18 صورتجلسه مینمایند.

تبصره ۱- استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی در محل ابنیه تاریخی ممنوع میباشد.

‌تبصره ۲ – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
غیر از موارد استثنا شده در تبصره (2) ماده (41) قانون، تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی مرحله دوم انتخابات همان تعدد و محل‌ استقرار شعب در مرحله اول می‌باشد و هر گونه تغییری در این خصوص ممنوع است.

فرم شماره 18

ماده 34[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
کلیه هیئت های اجرائی مراکز حوزه‌های انتخابیه و حوزه‌های فرعی اقلیتهای مذهبی نسبت به تعیین تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه خود اقدام و مراتب را مطابق فرم شماره 19 صورتجلسه مینمایند.

ماده 35– فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه بمحض وصول صورتجلسه تعیین شعب ثبت نام و اخذ رأی از هیئت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه نسبت به انتشار آگهی انتخابات مطابق فرم 20 به ترتیبی اقدام مینمایند که موعد مقرر قانونی در ماده 40 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دقیقاً رعایت شده و 9 روز قبل از روز اخذ رأی آگهی انتخابات در سراسر حوزه انتخابیه منتشر شده باشد.

فرم شماره 20

ماده 36– فرمانداران مراکز حوزه و حوزه‌های فرعی اقلیتهای مذهبی موظفند بمحض وصول صورتجلسه تعیین شعب ثبت نام و اخذ رأی از هیئت های اجرائی اقلیتهای مذهبی نسبت به تنظیم و انتشار آگهی انتخابات برای هر یک از اقلیتهای موجود در حوزه شهرستان مطابق فرم شماره 21 به ترتیبی اقدام نمایند که موعد مقرر در ماده 40 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دقیقاً رعایت شده و 9 روز قبل از روز اخذ رأی آگهی انتخابات در سراسر حوزه انتخابیه منتشر شده باشد.

فرم شماره 21

ماده ۳۷
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران حوزه های فرعی اقلیتهای دینی پس از انتشار آگهی انتخابات در سراسر حوزه فرعی 4 نسخه از آگهی مزبور را برای اطلاع به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه اقلیت مربوطه ارسال میدارند.

ماده ۳۸[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
فرمانداران و بخشداران در الصاق آگهی انتخابات در معابر عمومی و گذرگاهها در سراسر حوزه انتخابیه وسیله مأموران انتظامی مطابق فرم 22 اقدام خواهند نمود.

فرم 22

ماده ۳۹– فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه موظفند سه نسخه از آگهی های منتشره را مطابق فرم 23 به ستاد انتخابات کشور و یک نسخه به ستاد انتخابات استانداری ارسال دارند. ستاد انتخابات کشور یک نسخه از این آگهی ها را به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات منتخب شورای نگهبان ارسال مینمایند.

فرم 23

ماده ۴۰[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیئت های اجرائی مراکز حوزه‌های انتخابیه و حوزه‌های فرعی در اجرای ماده 42 قانون نسبت به تنظیم صورتجلسه تعیین اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی مطابق فرم 24 اقدام مینمایند.

فرم 24

ماده ۴۱– فرمانداران و بخشداران موظفند با توجه به صورتجلسه هیئت اجرائی مبنی بر تعیین اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نسبت به صدور ابلاغ آنان طبق فرم 25 اقدام و از آنها برای تحویل گرفتن صندوق و لوازم و مدارک ثبت نام و اخذ رأی دعوت بعمل آورند.

فـــــرم 25

ماده ۴۲– فرمانداران و بخشداران پس از دعوت و حضور اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی مدارک و لوازم شعبه و همچنین برگهای انتخاباتی را مطابق فرم 26 تحویل اعضاء شعبه اخذ رأی نموده و پس از توجیه برنامه و روش ثبت نام و اخذ رأی و قرائت آراء ترتیبی اتخاذ خواهند نمود که یک روز قبل از روز اخذ رأی اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی بمحل شعب اعزام شوند و اعضا پس از حضور در محل باید کوشش کنند تا نسبت به تأمین و تدارک لوازم و وسائل مورد نیاز و تعیین هیئت رئیسه خود اقدام نمایند.

فـــرم شماره 26

ماده ۴۳– فرمانداران و بخشداران پس از صدور ابلاغ اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نسبت به صدور حکم نماینده مطابق فرم 27 اقدام مینمایند.

فـــــرم 27

تبصره 1– فرماندارن و بخشداران قبل از روز اخذ رأی وظایف نمایندگان را به نحو مقتضی به نامبردگان یادآوری و آموزش لازم را به آنان خواهند داد.

تبصره 2– فرمانداران و بخشداران برای تعیین نماینده خود در شعب ثبت نام و اخذ رأی حتی الامکان از کارمندان فرمانداری یا بخشداری یا سایر ادارات دولتی استفاده خواهند کرد.

تبصره 3– درصورت تعیین و معرفی کتبی ناظر برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه انتخابیه از طرف هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه ، فرمانداران و بخشداران موظفند نسبت به اعزام آنان به محل شعبه ثبت نام واخذ رأی در معیت سایر اعضا اقدام نمایند.

ماده ۴۴[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
فرمانداران و بخشداران برای حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأی با همکاری مأموران انتظامی به تعداد لازم (حداقل سه نفر برای هر شعبه) از مأمورین انتخاب نموده و ضمن صدور ابلاغ نامبردگان طبق فرم شماره 28 ، آنان را در معیت اعضای شعبه و نماینده به محل اعزام مینمایند.

فـــــرم 28

‌ماده ۴۵ – برنامه ثبت نام، اخذ رأی و قرائت آرا: [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
‌اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده ابتدا نسبت به انتخاب هیأت رییسه اقدام و مراتب را در صدر‌فرم صورتجلسه نتیجه اخذ رأی شعبه (‌فرم شماره 29) در جدول پیش‌بینی شده برای این منظور درج و آن را امضا و سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده‌ هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه و نماینده (‌بخشداران).(‌فرمانداران) باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق، آن را لفاف و با مهر شعبه ثبت نام و اخذ‌رأی لاک و مهر می‌نمایند و برنامه اخذ رأی و قرائت آرا را در شش مرحله به شرح زیر انجام می‌دهند.

اول- مرحله مراجعه رأی دهندگان
دوم- مرحله کنترل
سوم- مرحله ثبت نام
چهارم- مرحله اخذ رأی
پنجم- مرحله قرائت و شمارش آراء
ششم- مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه

اول – مرحله مراجعه رأی دهندگان
اعضای شعب باید کوشش نمایند محل اخذ رأی حتی‌الامکان در محوطه و مکانی مستقر باشد که یک در برای ورود و یک در برای خروج رأی دهندگان داشته باشد.
مأمورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی از ازدحام در داخل محوطه اخذ رأی ممانعت نمایند تا اخذ رأی در کمال آرامش انجام پذیرد.
رأی دهندگان با در دست داشتن اصل شناسنامه خود عکس دار در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی – حضور یافته و بترتیب بمنظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطه اخذ رأی میشوند.

دوم – مرحله کنترل
کنترل در دو مرحله انجام میشود:
الف- کنترل شناسنامه
نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأی دهنده موارد زیر مورد توجه قرار میدهند:
شناسنامه به مهر انتخابات جاری مجلس شورای اسلامی ممهور نشده باشد
شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده بوده و صاحب آن وارد 16 سالگی شده باشد.
ب- نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه و یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه دست راست رأی دهنده را مشاهده می‌نماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ که نشانه دادن رأی در شعبه دیگر است نباشد.

در صورتی که مراجعه کننده دارای شناسنامه ای باشد که ممهور به مهر انتخابات جاری مجلس شورای اسلامی در روز اخذ رأی بوده و دلالت بر دادن رأی در شعبه دیگری نماید یا در انگشت سبابه او – اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود با دستور نماینده فرماندار یا بخشدار از رأی دادن وی جلوگیری بعمل میآید.

سوم – مرحله ثبت نام
1 – پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از این که شناسنامه متعلق به مراجعه‌کننده راست و واجد شرایط رأی دادن می‌باشد یک نفر از منشی‌ها بر‌اساس مندرجات شناسنامه متعلق به مراجعه کننده است و واجد شرایط رأی دادن می‌باشد یک نفر از منشی‌ها بر اساس مندرجات شناسنامه نسبت به ثبت‌ مشخصات رأی دهنده روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت وی روی برگ تعرفه، آن را با قید تاریخ، با مهر انتخابات مجلس شورای اسلامی ممهور و‌ امضا می‌نماید.
2 – متصدی ثبت نام شناسنامه رأی‌دهنده را در محل مخصوص ضرب مهر انتخابات به مهر انتخابات ممهور و به وی تحویل می‌نماید.

چهارم – مرحله اخذ رأی
پس از ثبت نام رأی دهنده، متصدی ثبت نام برگ رأی را پس از ممهور نمودن به مهر انتخابات – از محل پرفراژ از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رأی دهنده تسلیم مینماید تا اسم نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود را بر روی آن بنویسد و تا نماید و داخل صندوق اخذ رأی بیاندازد و از درب خروجی شعبه خارج شود. بدیهی است تعرفه انتخاباتی در شعبه باقی میماند.
نماینده فرماندار یا بخشدار و اعضای شعب اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رأی نویسی مخفی و بصورت کاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام گیرد و هیچیک از اعضای شعب و نماینده فرماندار یا بخشدار و مأمورین انتظامی و نماینده هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه و اصولاً – کلیه افرادی که بنحوی از انحاء در شعب وظیفه ای به عهده دارند حق نوشتن برگ رأی برای اشخاص را ندارند. در صورتی که برای نوشتن رأی نیاز به فرد دیگری باشد رأی دهنده بایستی از وجود افراد خارج از شعبه که مورد اعتماد وی هستند استفاده نماید و اعضاء شعبه نیز کنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد.
نماینده هیئت نظارت بر حوزه انتخابیه در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظف است مراتب را به اعضاء شعب و نماینده فرماندار یا بخشدار تذکر دهد و انان ضمن بررسی موضوع باید فرد یا افراد خاطی را توسط مامورین انتظامی حاضر در شعبه جلب و مراتب را صورتجلسه نموده و همراه خاطی تحویل مقامات قضائی دهند.
نماینده فرماندار یا بخشدار و یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی مراقبت خواهند نمود هیچ فرد مسلحی وارد شعبه اخذ رأی نشود ، کنترل این امر توسط مامورین انتظامی در جلوی درب ورودی شعبه انجام میشود.

پنجم – مرحله قرائت و شمارش آراء
اعضاء‌ شعبه پس از انقضای مدت اخذ رای در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کننندگان رای خود را در صندوقهای رای انداخته اند و دیگر کسی برای رای دادن در محل شعبه حضور ندارد بلافاصله پس از شمارش تعرفه‌های مصرف شده و تعرفه و برگ رأی‌ مصرف نشده باقیمانده و درج تعداد آنها در صورت جلسه، با حضور نماینده هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه و نماینده فرماندار یا بخشدار شمارش و قرائت آراء را آغاز مینمایند.

ترتیب شمارش و قرائت آراء باین صورت است که ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رای با همکاری یکی از منشی ها لاک و مهر در صندوق اخذ رای را باز کرده و تعداد آراء داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود برگ شماری و با تعداد تعرفه‌های مصرف شده که قبلاً شمارش گردیده است تطبیق داده و به یکی از دو حالت زیر عمل مینمایند:
الف- چنانچه تعداد اوراق رای داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد به تعداد اضافی از مجموع برگ آراء بدون آنکه خوانده شود برداشته و با رنگ قرمز جمله ” باطل شد ” را برروی آن قید و آن را باطل نموده و در صورتجلسه اخذ رای نیز درج و در پایان ضمیمه صورتجلسه مینمایند.
ب- در صورتی که تعداد برگهای رای داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه ها باشد مراتب در صورتجلسه درج میشود.

تبصره – [الحاقی ۱۳۷۴/۱۲/۱۶]
به منظور حصول اطمینان از صحت شمارش و قرائت آرا، بازرسان وزارت کشور موظفند پیش از اعلام نتیجه نهایی آرا، صندوقهایی را که در هر یک از‌ حوزه‌های انتخابیه بنا به اعلام و دستور رییس جمهور معین می‌شود، بازشماری و قرائت کنند و نتیجه را در صورتجلسه قید نمایند.

3- پس از اینکه شمارش آراء‌ بترتیب مذکور در فوق انجام شد قرائت آراء‌ شروع و مواد 18 و 19 قانون و تبصره های ذیل آنها با تائید هیئت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه یا نماینده آنها اجراء خواهد شد.

ششم – مرحله تنظیم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء ، صورتجلسه اخذ رای شعبه (فرم شماره 29) که بضمیمه دستورالعمل اجرائی از طرف وزارت کشور ارسال شده است در پنج نسخه تنظیم و سپس تعداد رای هر یک از دارندگان رای در پشت برگ صورتجلسه در فرم مخصوص (فرم نتایج آراء) قید میشود صورتجلسه پس از تنظیم به امضای نماینده فرمانداری یا بخشداری و اعضای شعبه اخذ رای و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه میرسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارک انتخاباتی و یک نسخه صورتجلسه اخذ رای داخل صندوق رای قرارداده می شود و پس از لاک و مهر شدن صندوق (یا صندوقها) اعضاء شعبه اخذ رای به اتفاق نماینده فرمانداری یا بخش داری در معیت مأمورین انتظامی، صندوق (صندوقهای) رای را به همراه دو نسخه از صورت جلسه شعبه اخذ رای و سایر مدارک رسماً تحویل هیئت اجرائی می دهند
اگر در روز اخذ رای اشکالات و ایراداتی پدید آمده باشد باید در قسمت انتهای صورت جلسه ذکر گردد و به امضاء اعضای شعبه و نماینده فرماندار یا بخشدار و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه برسد

توجه: تعداد رای دارندگان رای فقط در فرم نتایج آراء انتخابات مجلس شورای اسلامی که در پشت برک صورت جلسه مندرج است قید می شود (فرم شماره 29)

ب – [اصلاحی ۱۳۷۴/۱۱/۲۹]
در صورتی که تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه‌ها باشد مراتب در صورتجلسه درج می‌شود.
3 – پس از این که برگهای رأی به ترتیب مذکور در فوق شمارش شده قرائت آرا با رعایت مواد 18، 19، 20 و 21 قانون و بندها و تبصره‌های ذیل آنها انجام‌ خواهد شد.

‌شش – مرحله تنظیم صورتجلسه:
‌پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء صورتجلسه اخذ رأی شعبه (‌فرم شماره 29) که قبلاً تهیه گردیده به تعداد لازم در اختیار شعبه قرار گرفته است، در شش‌ نسخه تنظیم و سپس تعداد رأی هر یک از دارندگان رأی در پشت برگ صورتجلسه در فرم مخصوص (‌فرم نتایج آرا) نوشته می‌شود، صورتجلسه پس از تنظیم به‌امضای نماینده فرماندار یا بخشدار و امضای شعبه اخذ رأی و نماینده هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه می‌رسد و بلافاصله یک نسخه از صورتجلسه همراه با کلیه‌ تعرفه‌های مصرف شده و برگهای رأی قرائت شده داخل صندوق رأی قرار داده می‌شود و پس از لاک و مهر شدن صندوق (‌یا صندوقها) اعضای شعبه اخذ رأی به‌اتفاق نماینده فرماندار یا بخشدار در معین مأمورین انتظامی، صندوق (‌یا صندوقها) اعضای شعبه اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار یا بخشدار در معین مأموریت‌ انتظامی، صندوق (‌صندوقهای) رأی را به همراه دو نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأی و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده و سایر لوازم و مدارک‌ رسماً تحویل هیأت اجرایی می‌دهند.
‌اگر در روز اخذ رأی اشکالات و ایراداتی پدید آمده باشد باید در قسمت انتهای صورتجلسه ذکر گردد و به امضای اعضای شعبه و نماینده فرماندار یا بخشدار و‌ نماینده هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه برسد.

فرم شماره 29

ماده 45.1- برنامه ثبت نام، اخذ رأی و قرائت آرای مرحله دوم: [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]

برنامه مرحله اول ثبت نام، اخذ رأی و قرائت آرا با رعایت نکات زیر در مرحله دوم تکرار میگردد.
شناسنامه مراجعه کنندگان به دو مهر انتخاباتی که در جریان است ممهور نشده باشد.

توجه داشته باشند محل مهر مرحله دوم در پائین برگ رأی و تعرفه انتخاباتی قرار دارد.
چنانچه شناسنامه رأی دهنده به یک مهر انتخابات ممهور شده است باید مربوط به همان حوزه – انتخابیه ای باشد که در مرحله دوم مراجعه نموده است.
چنانچه شناسنامه رأی دهنده دارای مهر مرحله اول انتخابات باشد، به مهر مرحله دوم در کنار مهر مرحله اول ممهور گردد.
چنانچه شناسنامه رأِی دهنده فاقد مهر مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد هنگام رأی گیری مرحله دوم به دو مهر در کنار هم ممهور میگردد، تا رأی دهنده نتواند برای بار دوم به شعبه اخذ رأی دیگری مراجعه نموده و دوبار رأی دهد.

ماده ۴۶[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأت های اجرائی بخشها (باستثناء بخشهائی که مرکز حوزه انتخابیه هستند) پس از دریافت کلیه صندوق‌های آرا و مدارک و صورتجلسات شعب اخذ رأی‌ انتخابات بخش نسبت به تنظیم صورت جلسه جمع آراء شعب بخش در حضور اعضای هیأت نظارت شورای نگهبان مطابق فرم 30 در پنج نسخه اقدام نموده و مدارک و لوازم و صندوقها را بهمراه دو نسخه از صورت جلسه تنظیمی برای ارسال به مرکز حوزه انتخابیه تحویل بخشدار یا سرپرست بخشداری میدهند.

فــــــرم 30

ماده ۴۷[حذفی ۱۳۷۴/۷/۵]

ماده ۴۸– فرمانداران حوزه های فرعی پس از دریافت نتایج انتخابات از بخشهای تابعه و مرکز شهرستان و جمع بندی آنها ، نتیجه کلی حوزه شهرستان خود را سریعاً به فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه اعلام میدارد.

ماده ۴۹–  [حذفی ۱۳۷۴/۷/۵]

ماده ۵۰– هیأتهای اجرائی فرعی اقلیتهای مذهبی بلافاصله پس از دریافت صندوقهای آراء و مدارک و صوتجلسات شعب اخذ رأی انتخابات با حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آراء شعب فرمانداری مربوطه مطابق فرم 32 در پنج نسخه اقدام نموده و مدارک و لوازم و صندوقها و صورتجلسه تنظیمی را جهت اعلام نتیجه به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تحویل فرماندار مربوطه مینمایند.

فــــــــرم 32

ماده ۵۱[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
فرماندارانی که انتخابات اقلیتهای دینی را بعنوان حوزه فرعی برگزار می‌کنند موظفند پس از دریافت صورتجلسه نتیجه اخذ رأی انتخابات از هیأت اجرائی فرعی اقلیت دینی مربوط، نتیجه را سریعاً طبق فرم 33 بفرماندار مرکز حوزه انتخابیه (تهران یا اصفهان) تلفنگرام و تلگراف نمایند و متعاقباً یک نسخه از صورتجلسه هیأت اجرائی فرعی را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ….

فـــــــرم 33

فـــــــرم 34

ماده ۵۲[حذفی ۱۳۷۴/۷/۵]

‌ماده ۵۳ – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
بخشداران سراسر کشور (‌به استثنای بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه) موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتایج اخذ رأی بخش (‌فرم‌ شماره 30) از هیأت اجرایی و فرمهای نتایج آرای شعب (‌فرم شماره 29) کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای اخذ رأی به انضمام دو نسخه از صورتجلسه فرم‌ شماره 30 و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده را طبق فرم شماره 36 به فرماندار متبوع خود ارسال تا از آن طریق به هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه‌ تحویل شود.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
در بخشهایی که تابعیت تقسیماتی و تابعیت انتخاباتی آنها متفاوت است و نیز در بخشهایی که حوزه فرعی یک بخش دیگر می‌باشند، بخشداران‌ موظفند صورتجلسه فرم شماره 30 و سایر مدارک انتخاباتی را طبق فرم شماره 36 مستقیماً به مرکز حوزه انتخابیه مربوط ارسال نمایند. بدیهی است در صورتی‌که مرکز حوزه انتخابیه بخشداری باشد، عنوان فرم به (‌بخشداری محترم…) اصلاح می‌شود.

فـــــرم 35

فـرم 36

ماده ۵۴[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران حوزه های فرعی موظفند بلافاصله پس از دریافت کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای اخذ رأی و صورتجلسات بخشهای تابعه نسبت به تشکیل جلسه هیأت اجرائی فرعی در حضور هیأت نظارت اقدام و نتیجه کلی انتخابات مرکز شهرستان و بخشهای تابعه را مطابق فرم 37 صورتجلسه نمایند.

فـــــرم 37

ماده ۵۵[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران حوزه های فرعی موظفند بلافاصله کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای اخذ رأی به انضمام یک نسخه صورتجلسه هیأت اجرایی فرعی شهرستان “‌فرم شماره 37” و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده را‌ جهت تحویل به هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه مطابق فرم 38 به مرکز حوزه انتخابیه ارسال نمایند.

ماده ۵۶– فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه پس از دریافت صورتجلسات قرائت آراء حوزه های فرعی کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای مربوط به آنها را در اسرع وقت به هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه تحویل نموده و هیأت اجرائی مرکز حوزه با حضور هیأت نظارت نسبت به تنظیم صورتجلسه نتیجه انتخابات حوزه انتخابیه مطابق فرم 39 سریعاً اقدام مینماید.

‌ماده ۵۷ – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران تهران و اصفهان (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی) پس از دریافت صورتجلسه صورتجلسه نتیجه انتخابات (‌فرم 41) از هیأت‌ اجرایی مرکز حوزه انتخابیه بلافاصله مفاد آن را طبق فرم شماره 41.1 به وزارت نتیجه انتخابات (‌فرم 41) از هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه بلافاصله مفاد آن‌ را طبق فرم شماره 41.1 به وزارت کشور اعلام و پس از دریافت پاسخ وزارت کشور مبنی بر وصول فرم مذکور، ابتدا دو نسخه از اصل صورتجلسه را به وزارت‌ کشور و یک نسخه آن را به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه طبق فرم شماره 41.2 ارسال و سپس نسبت به انتشار آگهی نتیجه انتخابات در سراسر حوزه‌ انتخابیه مطابق فرم شماره 42 اقدام می‌نمایند.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
وزارت کشور بلافاصله پس از وصول صورتجلسه نتیجه انتخابات از مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی، یک نسخه از صورتجلسات مربوط به هر‌یک از حوزه‌های انتخابیه یاد شده را در اجرای ماده (24) قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال می‌دارد.

‌فرم شماره 41.1

فرم شماره 41.2

فــــرم 42

فـــــــرم 40

‌ماده 57.1 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
هیأتهای اجرایی حوزه‌های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی بلافاصله پس از دریافت صندوق‌های آرا و مدارک و صورتجلسات شعب اخذ رأی‌ انتخابات با حضور اعضای هیأت نظارت شورای نگهبان نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آرای شعب فرمانداری مربوط مطابق فرم 40.1 در پنج نسخه اقدام‌ نموده و مدارک و لوازم و صندوقها و صورتجلسه
تنظیم و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده را جهت اعلام نتیجه به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه‌ تحویل فرماندار مربوطه می‌نمایند.

‌فرم شماره 40.1

‌ماده 57.2 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرماندارانی که انتخابات اقلیتهای دینی را به عنوان حوزه فرعی برگزار می‌کنند موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتیجه اخذ رأی‌ انتخابات از هیأت اجرایی فرعی اقلیت دینی مربوط مفاد آن را طبق فرم شماره 40.2 به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ذیربط (‌تهران یا اضافه‌ها) اعلام و متعاقباً‌ یک نسخه از اصل صورتجلسه به انضمام یک نسخه از فرم شماره 29 (‌نتایج آرای شعبه) کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی را با سریعترین وسیله پستی موجود‌ طبق فرم شماره 40.3 به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ارسال نمایند.

‌تبصره – ارسال صندوقهای رأی و سایر مدارک انتخاباتی مربوط به اقلیتهای دینی به مرکز حوزه انتخابیه (‌تهران یا اصفهان) لزومی ندارد و در فرمانداریهای حوزه‌ فرعی باقی می‌ماند.

‌فرم شماره 40.2

فرم شماره 40.3

فــــــرم 39

‌فرم شماره 39.1

فرم شماره 39.2

ماده ۵۸ [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران تهران و اصفهان مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی کشور بلافاصله پس از‌ وصول نتایج اخذ رأی انتخابات حوزه های فرعی اقلیتهای مذهبی در اسرع وقت هیأت اجرائی هر یک از اقلیتهای دینی را دعوت نموده و نتیجه کلی انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه را به اطلاع حاضرین رسانده و هیأتهای اجرائی اقلیتهای مذهبی مراتب را با حضور هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه مطابق فرم 41 صورتجلسه مینمایند.

فـــــرم 41

ماده 59 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران تهران و اصفهان (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی) پس از دریافت صورتجلسه صورتجلسه نتیجه انتخابات (‌فرم 41) از هیأت‌ اجرایی مرکز حوزه انتخابیه بلافاصله مفاد آن را طبق فرم شماره 41.1 به وزارت نتیجه انتخابات (‌فرم 41) از هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه بلافاصله مفاد آن‌ را طبق فرم شماره 41.1 به وزارت کشور اعلام و پس از دریافت پاسخ وزارت کشور مبنی بر وصول فرم مذکور، ابتدا دو نسخه از اصل صورتجلسه را به وزارت‌ کشور و یک نسخه آن را به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه طبق فرم شماره 41.2 ارسال و سپس نسبت به انتشار آگهی نتیجه انتخابات در سراسر حوزه‌ انتخابیه مطابق فرم شماره 42 اقدام می‌نمایند.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
وزارت کشور بلافاصله پس از وصول صورتجلسه نتیجه انتخابات از مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی، یک نسخه از صورتجلسات مربوط به هر‌یک از حوزه‌های انتخابیه یاد شده را در اجرای ماده (24) قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال می‌دارد.

‌فرم شماره 41.1

فرم شماره 41.2

ماده ۶۰[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران تهران و اصفهان پس از تنظیم آگهی نتیجه انتخابات مربوط به اقلیتهای مذهبی (فرم 42) بلافاصله ضمن انتشار آگهی مزبور در مرکز حوزه انتخابیه متن آن را بمنظور انتشار در حوزه های فرعی نیز به فرمانداران حوزه های فرعی اقلیت مربوطه اعلام مینمایند.

‌ماده ۶۱ – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران حوزه‌های فرعی اقلیتهای دینی بلافاصله پس از وصول متن آگهی نتیجه انتخاب (‌فرم 42) از فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای‌ دینی به منظور اطلاع اقلیت دینی مربوطه نسبت به انتشار آن در مهلت مقرر در حوزه فرعی شهرستان اقدام خواهند نمود.

ماده ۶۲
[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
در صورتی که در پایان مهلت قانونی هیچگونه شکایتی از انتخابات نرسید، هیئت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه با حضور اعضای هیأت نظارت تشکیل جلسه داده و مراتب عدم وصول شکایت و و اظهار نظر در‌خصوص چگونگی برگزاری انتخابات را در پنج نسخه مطابق فرم 43 صورتمجلس مینمایند.

فــــــرم 43

ماده ۶۳[اصلاحی ۱۳۷۰/۱۱/۲۷]
در صورت وصول شکایت به هیئت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه شکایت (شکایات) واصله با توجه به ماده 65 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گرفته و نتیجه طبق فرم 44 در پنج نسخه صورتمجلس میگردد.

ماده ۶۴– هیئت های اجرائی مراکز حوزه های انتخابیه اقلیتهای مذهبی (تهران – اصفهان) درمورد رسیدگی به شکایات انتخابات مربوط به اقلیتها براساس مواد 64 و 65 این ائین نامه و فرمهای 43 و 44 برای هر یک از اقلیتهای مذهبی با مشخص نمودن نام آن اقلیت در متن فرمهای مذکور اقدام می نمایند.

فرم 44

ماده ۶۵[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های‌ انتخابیه بلافاصله سه نسخه صورت جلسه رسیدگی به شکایات (فرمهای 43 یا 44) دریافتی از هیئت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه را طبق فرم 45 به ستاد انتخابات کشورو یک نسخه به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌دارند.

فرم 45

ماده ۶۶– ستاد انتخابات کشور دو نسخه از صورتجلسات واصله را به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات جهت بررسی و اعلام نظریه نهائی شورای نگهبان ارسال می دارد.

ماده ۶۷– نظریه نهائی و قطعی شورای نگهبان در مورد انتخابات هر یک از حوزه های انتخابیه وسیله هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات منتخب شورای نگهبان به ستاد انتخابات کشور اعلام میگردد.

ماده ۶۸[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
ستاد انتخابات کشور موظف است نظریه قطعی و نهائی شورای نگهبان را پس از وصول بلافاصله به منظور اقدام قانونی به مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ و از طریق رسانه های گروهی به آگاهی عموم برساند.

‌ماده 69 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند پس از وصول نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص برگزاری مرحله اول‌ انتخابات، که از طریق ستاد انتخابات وزارت کشور به آنان ابلاغ شده است، بلافاصله نسبت به تشکیل جلسه مشترک هیأت اجرایی و هیأت نظارت مرکز حوزه‌ انتخابیه اقدام و نتیجه نهایی و پایان برنامه مرحله اول انتخابات را حسب مورد طبق یکی از فرمهای 46، 46.1، 46.2، 46.3، 46.4 صورتجلسه و در صورت‌داشتن منتخب یا منتخبینی در این مرحله از انتخابات، نسبت به صدور اعتبارنامه آنان اقدام نمایند.

‌فرمهای شماره 46.1، 46.2، 46.3، 46.4

‌ماده 69.1 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
در حوزه‌های انتخابیه‌ای که حسب مورد یکی از فرمهای 46 یا 46.1 یا 46.4 برای آنها تنظیم می‌شود و اعتبارنامه‌ای برای هیچ یک از نامزدهای‌ انتخاباتی مرحله اول صادر نمی‌گردد، فرمانداران و بخشداران مراکز این حوزه‌های انتخابی موظفند بلافاصله پس از وصول هر یک از صورتجلسات فرمهای یاد‌شده، دو نسخه از آن را به ستاد انتخاب کشور ارسال، یک نسخه به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه تسلیم و نسخه باقیمانده را در پرونده حوزه انتخابیه‌ نگهداری نمایند.

‌ماده 70 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
در حوزه‌های انتخابیه‌ای که حسب مورد یکی از فرمهای 46.2 و 46.3 برای آنها تنظیم و برای منتخبین مرحله اول انتخابات اعتبارنامه صادر‌ می‌گردد، فرمانداران و بخشداران مراکز این حوزه‌های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه هر یک از فرمهای یاد شده یک نسخه از اعتبارنامه‌ تکمیل شده را به شخص منتخب یا نماینده وی که کتباً معرفی شده است تسلیم و دو نسخه از صورتجلسه را همراه با دو نسخه از اعتبارنامه وسیله پیک مطمئن‌ به ستاد انتخابات کشور ارسال و متعاقباً نتیجه نهایی انتخابات را برابر فرم شماره 47 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.
یک نسخه از صورتجلسه به هیأت‌ نظارت مرکز حوزه انتخابیه تحویل و نسخه باقیمانده در پرونده حوزه انتخابیه نگهداری می‌شود.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
عکس منتخب باید در کلیه نسخه اعتبارنامه الصاق و به مهر (‌بخشداری). (‌فرمانداری) مرکز حوزه انتخابیه ممهور گردد.

فرم 47 تلگراف، تلفنگرام

ماده 70.1 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
به غیر از مواد 7 الی 12 و مواد 15 الی 28 و مواد 33 و 34 و 69 و 69.1 و 70 این آیین‌نامه دستورالعمل اجرایی که ویژه برگزاری مرحله اول و‌ مواد 70.2 و 70.3 و 70.4 که ویژه مرحله دوم انتخابات هستند، بقیه مواد آیین‌نامه در هر دو مرحله مشترک و لذا اجرای آنها در مرحله دوم نیز الزامی است.

‌ماده 70.2 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه در مرحله دوم موظفند پس از وصول نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص برگزاری‌ مرحله دوم انتخابات، که از طریق ستاد انتخابات وزارت کشور به آنان ابلاغ شده است، بلافاصله نسبت به تشکیل جلسه مشترک هیأت اجرایی و هیأت نظارت‌ مرکز حوزه انتخابیه اقدام و پایان برگزاری انتخابات را حسب مورد طبق یکی از فرمهای 47.1 و 47.2 و 47.3 صورتجلسه و نسبت به صدور اعتبارنامه‌ منتخبین اقدام نمایند.

‌فرمهای شماره 47.1، 47.2 و 47.3

‌ماده 70.3 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
در حوزه‌های انتخابیه‌ای که در مرحله دوم انتخابات اعتبارنامه‌ای برای هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی صادر نمی‌گردد، فرمانداران و بخشداران‌ مراکز این حوزه‌های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از وصول هر یک از صورتجلسات فرمهای شماره 47.1 یا 47.2، دو نسخه آن را به ستاد انتخابات کشور‌ ارسال، یک نسخه به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه تسلیم و نسخه باقیمانده را در پرونده حوزه انتخابیه نگهداری نمانید.

‌ماده 70.4 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
در حوزه‌های انتخابیه‌ای که برای منتخبین مرحله دوم انتخابات اعتبارنامه صادر می‌گردد، فرمانداران و بخشداران مراکز این حوزه‌های انتخابی‌ موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه فرم شماره 47.3 یک نسخه از اعتبارنامه تکمیل شده را به شخص منتخب یا نماینده وی که کتباً معرفی شده است‌ تحویل و دو نسخه از صورتجلسه را همراه با دو نسخه از اعتبارنامه وسیله پیک مطمئن به ستاد انتخابات کشور ارسال و متعاقباً نتیجه نهایی مرحله دوم‌ انتخابات را با استفاده از فرم شماره 47 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند. یک نسخه از صورتجلسه به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه تسلیم و نسخه‌ باقیمانده در پرونده حوزه انتخابیه نگهداری می‌شود.

‌تبصره – عکس منتخب باید در کلیه نسخه اعتبارنامه الصاق و به مهر (‌بخشداری). (‌فرمانداری) مرکز حوزه انتخابیه ممهور گردد.

‌ماده 70.5 – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
وزارت کشور موظف است پس از این که کار رسیدگی به اعتبارنامه‌های نمایندگی کلیه منتخبین در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، دستور‌ امحای تعرفه و برگهای رأی مصرف شده داخل صندوق‌های رأی کلیه حوزه‌های انتخابیه را به فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه صادر نماید.

ماده ۷۱[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه موظفند پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر امحاء تعرفه و برگهای رأی مصرف‌شده انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای هیئت اجرائی و حتی الامکان هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه نسبت به امحاء تعرفه و برگهای رأی مصرف‌شده انتخابات سراسر حوزه انتخابیه به نحو مقتضی اقدام و مراتب را مطابق فرم شماره 48 صورتجلسه مینمایند.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
نظر به این که صندوقهای رأی حوزه‌های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی در محل حوزه فرعی نگهداری شده و به مرکز حوزه انتخابیه ارسال نمی‌گردد،‌ فرمانداران تهران و اصفهان به عنوان مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی موظفند پس از وصول دستور وزارت کشور، مراتب را به حوزه‌های فرعی ذیربط‌ ابلاغ نمایند تا حوزه‌های فرعی رأساً مطابق فرم شماره 48 اقدام و دو نسخه از صورتجلسه مربوطه را به مرکز حوزه انتخابیه ارسال نمایند. یک نسخه از این‌ صورتجلسه همراه با یک نسخه از صورتجلسه مربوط به مرکز حوزه انتخابیه توسط فرمانداران تهران و اصفهان به ستاد انتخابات کشور ارسال خواهد شد.

فرم 48

ماده ۷۲[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۵]
فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه بلافاصله پس از وصول صورتجلسه امحاء تعرفه و برگهای رأی مصرف شده انتخابات مجلس شورای اسلامی (فرم 48) دو نسخه آن را مطابق فرم شماره 49 به ستاد انتخابات کشور ارسال مینمایند.

‌ماده ۷۳ – [الحاقی ۱۳۷۴/۷/۵]
حذف، الحاق، اصلاح و یا تغییر فرمهای نمونه مکاتبات و صورتجلسات مربوط به مواد این آیین‌نامه با تصویب وزیر کشور قابل اجرا است.

فرم 49: