هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۳.۲.۵ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۱۳۳۰-۱ مورخ ۶۳.۲.۵ سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارائی و وزارت کشور در اجرای مفاد بند “د” تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۳ آییننامه نحوه مصرف اعتبار عمرانی ردیف ۵۰۳۰۴۱ قانون مذکور را بشرح زیر مورد تصویب قرار دادند.
ماده ۱
اعتبار موضوع این آییننامه برای بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که در اثر آتش یا اشغال دشمن یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده و تأمین خسارات وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و همچنین ایجاد تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای فوقالذکر لازمست، در قالبطرحها و برنامههائی که باید بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده رسیده باشند، با رعایت مفاد تبصره مذکور و سایر قوانین و مقررات ذیربط در چارچوب و ضوابط این آییننامه قابل مصرف میباشد و منحصراً از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی است.
ماده ۲
در اجرای بند “و” تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۳ حداقل ۲۰% از اعتبار موضوع این
آییننامه باید در امور کشاورزی مناطق جنگزده مصرف گردد. ستاد مرکزی بازسازی و
نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب طرحها و تخصیص اعتبارات موظفند همواره این نسبت را رعایت کنند.
ماده ۳
در اجرای بند “ز” تبصره قانون بودجه سال ۶۳ حداکثر ۵% از اعتبار موضوع این
آییننامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستاد مرکزی و بازسازی و نوسازی مناطق
جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.
ماده ۴
ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای بازسازی
مناطق جنگزده لازم است، مشترکاً توسط وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تهیه و
ابلاغ خواهد شد. این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازمالاجراء است.
ماده ۵
از محل اعتبار موضوع این تصویبنامه اعتبار لازم بوسیله سازمان برنامه و بودجه
برای طرحهای ملی و استانی بازسازی مناطق جنگزده که بر اساس تصویب ستاد مرکزی تفکیک
و مشخص شده است تأمین و جهت طرحها و برنامههائی که موافقتنامه آن بین سازمان
برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی مربوط امضاء و مبادله میشود اختصاص مییابد.
تبصره
تعیین، تغییر و جابجایی اعتبارات طرحهای دستگاههای اجرائی ملی و سهم اعتبارات استانی با تصویب ستاد مرکزی است.
ماده ۶
سهم اعتبارات طرحهای استانی از محل موضوع این تصویبنامه بر اساس پیشنهاد ستاد
بازسازی و نوسازی استان مربوط و تایید سازمان برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و تفکیک و به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان
برنامه و بودجه استان مربوط ابلاغ میگردد.
تبصره
سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت بیست روز از تاریخ دریافت پیشنهادات، نظر خود را نسبت به طرحهای دریافتی از دستگاههای اجرائی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به ستاد مرکزی اعلام خواهد نمود.
ماده ۷
طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط در چهارچوب سیاستها و ضوابط
کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و با رعایت مفاد بند “د” تبصره ۹ قانون بودجه
سال ۱۳۶۳ پس از بررسی و اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب ستاد استان خواهد رسید.
ماده ۸
وجوه لازم برای انجام هزینههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات تخصیص
یافته و با رعایت مفاد مواد ۹ و ۱۰ این آییننامه یا درخواست وجه ذیحسابان مربوط
توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی
ایران و در شهرستان در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده است واریز خواهد شد.
تبصره
در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب به عهده مسئول امور
مالی که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات موضوع این آییننامه به وزارت امور
اقتصادی و دارائی معرفی میشود انجام خواهد شد.
ماده ۹
25% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب به حساب بانکی
موضوع ماده ۸ این آییننامه واریز و پرداختهای بعدی به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و
تائید سازمان برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و
اعلام سازمان برنامه و بودجه به وزارت اموراقتصادی و دارائی انجام خواهد شد.
ماده ۱۰
25% اعتبار سهم هر استان که بشرح ماده ۶ این آییننامه به ستاد استان ابلاغ شده
است با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای عمرانی استان ذیربط قرار میگیرد تا
پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرائی محلی و سازمان برنامه و بودجه
استان بر اساس اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه استان و تصویبستاد استان با اعلام
سازمان برنامه و بودجه استان به ذیحساب طرحهای عمرانی استان به مصرف هزینههای
بازسازی و نوسازی مربوطه برسد. پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان
و بررسی و اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی
مناطق جنگزده و اعلام سازمانبرنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارائی انجام خواهد شد.
ماده ۱۱
دستگاههای اجرائی اعم از ملی یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات
انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت وجوه مجدد تهیه و پس از
تایید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از نظر فیزیکی به سازمان برنامه و بودجه مرکز ارسال دارند.
ماده ۱۲
در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط به بازسازی
و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورت داشته باشد ذیحسابان مربوط هر
دستگاه مکلفند مبلغی حداکثر تا ۲۵% اعتبار مربوطه را به عنوان تنخواهگردان به
تشخیص دستگاه اجرائی و یا مقامات مجاز از طرف او به حساب واحد تدارکاتی دستگاه
اجرائی ذیربط واریز نمایند و پرداختهای بعدی در مقابل ارائه سند هزینه مجاز خواهد
بود. در هر صورت مبلغ اعتباری که دراختیار دستگاه اجرائی پس از مبادله
موافقتنامه قرار داده میشود بیش از ۲۵% کل اعتبار همان طرح نخواهد بود.
ماده ۱۳
دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا
مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان
25% مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و یا تضمین مناسب
دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی در اختیار طرف دیگر قرارداد بگذارند.
ماده ۱۴
مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت به عهده ذیحساب میباشد.
ماده ۱۵
اسناد هزینههای انجام شده با رعایت مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی
مسئولین مربوطه با امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز ازطرف
ایشان و ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد بشرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است.
الف – اسناد مربوط به خدمات قراردادی پس از گواهی انجام خدمات توسط مسئولین
مربوطه و امضاء گیرنده وجه و یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
ب – صورت وضعیتهای مربوط به اجرای پیمانها پس از تایید دستگاه نظارت و یا مراجع ذیربط طبق قرارداد
پ – اسناد هزینه مربوط به خرید داخلی کالا با ضمیمه نمودن فاکتور یا صورتجلسه خرید
کالا که به تایید بالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا مقام مجاز از طرف او رسیده
باشد با رعایت مفاد بند “ب” تبصره ۴۱ قانون بودجه سال ۶۳ و همچنین قبض انبار و یا صورتمجلس تحویل کالا.
ج – در مورد خریدهای خارجی کالا اعلامیه بانک و صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص
کالا از گمرک، رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا، تایید ستاد مرکزی.
ماده ۱۶
سایر شرایط مربوط به نحوه انجام و نصاب معاملات موضوع این آییننامه بر اساس
دستورالعملی که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب ستاد مرکزی بازسازی
و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید انجام خواهد شد.
ماده ۱۷
خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صلاح و صرفه دولت صرفاً برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرائی طرح از محل اعتبار مذکور مجاز میباشد.
ماده ۱۸
تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی مناطق جنگزده دستگاههای اجرائی که
با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات مصوب قانون بودجه سال مزبور بوجود آمده باشد
با تایید سازمان برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی از محل اعتبارات موضوع این آییننامه قابل پرداخت است.
ماده ۱۹
آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و
نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع بند “د” تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۳ خریداری و یا
ایجاد شده است اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده ۲۰
در اجرای مفاد بند “ط” تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۳ کلیه دستگاههای مجری طرحهای
بازسازی مناطق جنگزده مکلفند هرسه ماه یکبار گزارش عملیات انجام شده را به سازمان
برنامه و بودجه ارسال نمایند و سازمان برنامه و بودجه موظف است گزارشات واصله را
جمعبندی و تلفیق نموده و همراه با عملکرد اعتبارات موضوع این آییننامه و اظهار
نظر و تحلیل مستدل به صورت گزارش ۶ ماهه جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی برای نخستوزیر ارسال نماید.
میرحسین موسوی – نخستوزیر