‌قانون اصلاحیه قانون دیوان محاسبات

تاریخ تصویب: ۱۳۶۳/۰۳/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۳/۰۳/۱۳

‌ماده واحده – قانون دیوان محاسبات به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1 – در بند الف ماده 15 به جای دو معاون، سه معاون گذاشته شود.


2 – تبصره زیر به ماده 16 اضافه شود.
‌تبصره – چنانچه معرفی 40 نفر جهت انتخاب اعضای هیأتهای مستشاری برای رئیس دیوان محاسبات به دلیل موجه در یک نوبت ممکن نباشد، رئیس‌ دیوان مزبور موظف است ظرف دو ماه پس از دریافت حکم در نوبت اول اسامی حداقل 20 نفر را به کمیسیون دیوان محاسبات معرفی، و در صورتی که‌در مدت مذکور معرفی نکرد مستعفی شناخته می‌شود و پس از 4 ماه از معرفی بیست نفر اول باید بیست نفر دوم را معرفی نماید.


3 – تبصره ماده 23 به صورت زیر اصلاح می‌شود:
‌تبصره – این هیأتها در صورت احراز وقوع جرم و یا تخلف از ناحیه مسئول یا مسئولین ضمن اعلام رأی پرونده را جهت صدور حکم مقتضی به مراجع‌ صالحه ارسال خواهند داشت و در زمانی که هیأتهای مزبور وجود نداشته باشد دادستان دیوان محاسبات باید آنها را پس از رسیدگی به مراجع و محاکم‌ ذیصلاح اعلام نماید.


4 – این تبصره به عنوان تبصره 2 به ماده 36 اضافه می‌شود:
‌تبصره 2 – در مواردی که هیأتهای مستشاری کامل نشده، عده موجود هیأتهای مستشاری هیأت عمومی را تشکیل می‌دهد و رسمیت جلسه آن با‌ حضور دو سوم هیأت عمومی و تصمیمات هیأت با رأی حداقل سه چهارم اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.


5 – این تبصره به ماده 42 اضافه شود:
‌تبصره – خلاصه گزارشات رسیدگی یا حسابرسی کلیه دستگاههای اجرایی پس از رسیدگی دادستان دیوان محاسبات و هیأتهای مستشاری ظرف مدت‌ یک ماه از تاریخ تنظیم هر گزارش باید جهت اطلاع کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز پنجشنبه سوم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید‌ شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی