‌اساسنامه شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان

تاریخ انتشار: ۱۳۶۳/۱۰/۱۰

 74200 – 1363.09.28 – 663

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1363.7.18 بنا به پیشنهاد 9151.1752.505 مورخ 1363.6.24
وزارت نیرو و به استناد ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب‌تصویب نمودند شرکت سهامی
آب منطقه‌ای شمال به دو شرکت آب منطقه‌ای مازندران و آب منطقه‌ای گیلان تبدیل و
شرکت اخیر بر طبق اساسنامه زیر تشکیل‌می‌گردد.
[z]‌اساسنامه شرکت آب منطقه‌ای گیلان
‌فصل اول – کلیات
‌ماده 1 – نام و نوع شرکت – شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان (‌سهامی خاص) که از این
پس در این اساسنامه شرکت نامیده می‌شود و وابسته به وزارت نیرو‌خواهد بود.
2 – ماده 2 – مرکز شرکت – مرکز اصلی شرکت شهر رشت و حوزه عمل آن با تائید مجمع
عمومی توسط وزارت نیرو تعیین خواهد شد.
‌تبصره – شرکت می‌تواند با تصویب مجمع عمومی در شهرهای دیگر حوزه عمل خود به تشکیل
شعب و یا نمایندگیهائی مبادرت نماید.
‌ماده 3 – شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و بر طبق اصول بازرگانی و
مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره‌می‌شود.
‌ماده 4 – مدت شرکت نامحدود است.
‌ماده 5 – موضوع و هدف شرکت – تهیه و اجرای طرح‌های تأمین آب، آبرسانی و
بهره‌برداری از منابع آب در حوزه عمل خود برای مصارف شهری و صنعتی و‌کشاورزی است و
برای نیل به این هدفها شرکت بدون حصر مجاز به اقدامات زیر می‌باشد:
‌الف – ایجاد مخازن، سدها، آب‌بندها، خطوط آبرسانی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی و
سایر تأسیسات مورد لزوم و نیز اقدامات لازم در جمع‌آوری نزولات‌جوی و تغذیه مصنوعی
به منظور ازدیاد منابع آبهای زیرزمینی و اداره و بهره‌برداری از آنها.
ب – ایجاد تأسیسات شیرین کردن آب شور و اداره و بهره‌برداری از آنها.
ج – انجام وظایف مقرر در قانون توزیع عادلانه آب و اجراء تکالیف وزارت نیرو در
مواردی که تفویض اختیار می‌شود.
‌د – انجام مطالعات لازم برای توسعه و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و مهار
کردن آبهای سطحی و اجرای طرح‌های مربوطه.
‌ه‍ – انجام تحقیقات لازم در باره مسائل آب و بکار بردن روشهای جدید علمی و فنی به
منظور بهره‌وری بیشتر و بهتر از منابع آب.
‌و – احداث نیروگاه‌های برق آبی و اداره و بهره‌برداری از آنها.
‌ز – سرمایه‌گذاری و مشارکت در مؤسسات و شرکتهای داخلی و مؤسسات آموزشی و پژوهشی
که ارتباط با مقاصد شرکت داشته باشد در حدود مقررات مربوط‌با تصویب مجمع عمومی.
ح – انجام هر گونه عملیات و معاملات بازرگانی که برای اجرای مقاصد شرکت ضروری بوده
و به صرفه و صلاح شرکت باشد.
‌فصل دوم – سرمایه شرکت
‌ماده 6 – سرمایه شرکت معادل مبلغ 8618000000. ریال است که از محل تبصره این ماده
تأمین می‌گردد و به 8618 سهم یک میلیون ریالی تقسیم می‌شود و‌کلاً متعلق به دولت
است.
‌تبصره – کلیه دارائی و سرمایه و اموال منقول و غیر منقول شرکت سهامی آب منطقه‌ای
شمال در آن قسمت که در حوزه عمل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان‌قرار می‌گیرد طبق
نظر کارشناس منتخب وزیر نیرو تقویم و به شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان منتقل
می‌گردد.
‌ماده 7 – وظایف و اختیارات و بدهی و درآمد و اعتبارات و دیون و کارکنان شرکت
سهامی آب منطقه‌ای شمال در آن قسمت که در حوزه عمل شرکت سهامی‌آب منطقه‌ای شمال
قرار می‌گیرد و بر اساس دفاتر موجود به شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان منتقل منتقل
می‌گردد.
‌ماده 8 – شرکت می‌تواند با تصویب مجمع عمومی سرمایه خود را افزایش یا کاهش دهد.
‌ماده 9 – سود ویژه قابل تقسیم شرکت پس از وضع زیانهای وارده در سال قبل و کسر یک
بیستم به عنوان اندوخته قانونی به مصرف توسعه تأسیسات می‌رسد.
‌فصل سوم – ارکان شرکت
‌ماده 10 – شرکت دارای ارکان زیر است:
‌الف – مجمع عمومی
ب – هیأت مدیره و مدیر عامل
ج – بازرس (‌حسابرس)
‌مجمع عمومی
‌ماده 11 – مجمع عمومی بر دو نوع است:
‌الف – مجمع عمومی عادی
ب – مجمع عمومی فوق‌العاده
‌اول – مجمع عمومی عادی
‌ماده 12 – مجمع عمومی عادی شرکت در هر سال دو مرتبه یکی حداکثر تا نیمه دوم
اسفندماه برای تصویب بودجه و خط مشی و برنامه عملیات سال آتی‌شرکت و دیگری حداکثر
تا نیمه دوم تیرماه برای رسیدگی و تصویب امور زیر تشکیل می‌گردد:
‌الف – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سال قبل شرکت
ب – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت در سال مالی
قبل که در صورت تصویب به منزله تفریغ بودجه و مفاصا حساب‌شرکت در سال مربوط خواهد
بود.
ج – انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل و بازرس قانونی شرکت.
‌د – تصویب تشکیلات شرکت پس از تائید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
‌ه‍ – تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی شرکت بر اساس مقررات مربوط پس از تائید
وزارت امور اقتصادی و دارایی.
‌و – تصویب اخذ وام و اعتبار از منابع داخلی با رعایت مقررات مربوطه.
‌ز – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق این اساسنامه مستلزم تصویب مجمع
عمومی عادی شرکت است و یا اموری که در دستور مجمع گذارده‌شده است.
ج – تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای اصلی هیأت مدیره و حق‌الزحمه بازرس پس
از تأیید شورای حقوق و دستمزد.
‌ماده 13 – مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده بنا به دعوت رئیس مجمع عمومی یا مدیر
عامل و یا به تقاضای کتبی بازرس با ذکر علت در هر موقع تشکیل‌می‌گردد.
‌دستور جلسه مجمع مزبور همان است که در دعوتنامه ذکر شده است.
‌دوم مجمع عمومی فوق‌العاده
‌ماده 14 – مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تغییر در مواد اساسنامه، افزایش یا
کاهش سرمایه و انحلال شرکت تشکیل خواهد شد.
‌ماده 15 – نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی با وزیر نیرو و وزیر امور اقتصادی و
دارائی و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نمایندگان آنان است و وزیر‌نیرو ریاست
مجمع عمومی را عهده‌دار خواهد بود.
‌ماده 16 – از نظر تسهیل و تسریع در انجام امور شرکت نمایندگان سهام دولت
می‌توانند اختیارات خود را جز در مورد خط مشی کلی، افزایش یا کاهش سرمایه و‌تصویب
بودجه و ترازنامه به رئیس مجمع عمومی تفویض نمایند. در این صورت تصمیمات رئیس مجمع
مصوبات مجمع عمومی تلقی خواهد شد.
‌ماده 17 – دعوتنامه مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و
دستور جلسه و علت تشکیل مجمع باید لااقل ده روز قبل از طرف رئیس‌مجمع برای
نمایندگان صاحبان سهام ارسال شود.
‌ماده 18 – در مواقع ضروری (‌به تشخیص رئیس مجمع) تشریفات دعوت برای تشکیل جلسه
الزامی نیست.
‌هیأت مدیره
‌ماده 19 – هیأت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل خواهد
بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند‌و تا موقعی که تجدید
انتخاب به عمل نیامده در مقام خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع
است.
‌تبصره – اعضای علی‌البدل هیأت مدیره از بین مدیران شرکت انتخاب و حقوق و مزایای
آنان عندالاقتضاء به پیشنهاد هیأت مدیره وسیله رئیس مجمع عمومی‌تعیین خواهد شد.
‌ماده 20 – مجمع عمومی از بین اعضای هیأت مدیره یک نفر را به عنوان مدیر عامل و
رئیس هیأت مدیره انتخاب می‌نماید.
‌ماده 21 – تغییر اعضای هیأت مدیره یا هر یک از آنان قبل از خاتمه تصدی و انتخاب
جانشین آنان برای بقیه مدت با مجمع عمومی است.
‌ماده 22 – جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی یک مرتبه به دعوت مدیر عامل یا قائم مقام
وی با حضور سه نفر از اعضاء هیأت مدیره در محل شرکت یا در هر‌محلی که رئیس هیأت
مدیره تعیین نماید تشکیل می‌گردد و تصمیمات با اکثریت آراء اتخاذ خواهد شد.
‌تبصره – در صورت غیبت یکی از اعضاء اصلی هیأت مدیره یکی از اعضاء علی‌البدل به
دعوت رئیس هیأت مدیره در جلسات هیأت مدیره شرکت کرده و رأی‌خواهد داد و در غیاب
رئیس هیأت مدیره یکی از اعضاء اصلی هیأت مدیره به قائم مقام وی وظایف محوله را در
حدود اختیارات تفویضی انجام خواهد داد.
‌ماده 23 – هیأت مدیره دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات با ذکر نظریات اقلیت
در آن ثبت و به امضاء حضار در جلسه می‌رسد.
‌ماده 24 – اختیارات هیأت مدیره
‌الف – بررسی و تائید بودجه پیشنهادی و گزارش عملیات سالانه و ترازنامه و حساب سود
و زیان و برنامه عملیات آتی شرکت اعم از برنامه‌های مالی و‌بهره‌برداری و توسعه
تأسیسات و تقدیم آن به مجمع عمومی.
ب – تائید آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی و سایر آیین‌نامه‌های
مورد لزوم و ارسال آن برای مراجع مربوطه جهت تصویب.
ج – تصویب سیاست ارتباط و مبادله اطلاعات فنی، علمی، صنعتی و بازرگانی در زمینه
امور مربوط با رعایت مقررات.
‌د – تصویب نحوه اخذ وام و اعتبار از منابع داخلی طبق بودجه مصوب و به پیشنهاد
مدیر عامل.
‌ماده 25 – مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره اعم از اصلی یا علی‌البدل باید تمام وقت
در اختیار شرکت باشند و نمی‌توانند هیچ نوع شغل موظف و غیر موظف‌دیگری داشته
باشند.
‌تبصره – هر یک از اعضاء هیأت مدیره شرکت بر حسب تشخیص رئیس هیأت مدیره انجام
قسمتی از امور شرکت را عهده‌دار خواهد شد و برای انجام این امور‌حقوقی اضافه
دریافت نخواهد نمود.
‌ماده 26 – مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از اعمال نظارت‌های مالی و محاسباتی
و استخدامی و مدیریت امور کارکنان و تشکیلات و معاملات و مخارج و‌حفظ اموال و
همچنین نظارت لازم در امور اداری و مالی و فنی و شعب و نمایندگیها و سایر مؤسسات
مربوطه با مدیر عامل است.
‌ماده 27 – مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی و اداری شرکت بوده و بر کلیه واحدهای
تابعه شرکت ریاست دارد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمع‌عمومی و هیأت
مدیره دارای همه گونه حقوق و اختیار در حدود مقررات این اساسنامه و بودجه مصوب
می‌باشد و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات‌قضائی و اشخاص حقیقی و حقوقی با
حق توکیل غیر خواهد داشت و نیز می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هر
یک از اعضاء هیأت مدیره و‌کارمندان ارشد شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.
‌تبصره – کار ارجاع دعاوی و اختلافات شرکت به داوری و انتخاب داور و اقدام به سازش
منوط به تائید هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی و با رعایت‌مقررات مربوط خواهد بود.
‌ماده 28 – مدیر عامل در حدود مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب شرکت روشهای اجرائی را
تعیین و ابلاغ می‌نماید.
‌ماده 29 – مدیر عامل بودجه سالانه و تشکیلات و ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت
دارائی و برنامه عملیات شرکت را با رعایت مقررات مربوطه تهیه و‌پس از تائید هیأت
مدیره برای تصویب مجمع عمومی تقدیم می‌نماید.
‌ماده 30 – مدیر عامل آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی و بهره‌برداری و
اداری و رفاهی شرکت را تهیه و با تائید هیأت مدیره و انجام تشریفات مقرر در‌این
اساسنامه برای تصویب مجمع عمومی تسلیم خواهد نمود.
‌ماده 31 – کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای
مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره با نمایندگان تام‌الاختیار آنها برسد.
‌تبصره – مکاتبات اداری با امضای مدیر عامل یا کسانی که از طرف مدیر عامل حق امضاء
دارند صادر می‌گردد.
‌ماده 32 – مدیر عامل موظف است یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت
دارائی شرکت را حداقل بیست روز قبل از طرح در هیأت مدیره به‌منظور رسیدگی و اظهار
نظر بازرس ارسال دارد.
‌بازرس
‌ماده 33 – شرکت دارای یک نفر بازرس خواهد بود که با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و
دارائی از طرف مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد و‌وظایف بازرس مطابق
مقررات قانون تجارت خواهد بود.
‌تبصره – حق‌الزحمه بازرس از طرف مجمع عمومی تعیین خواهد شد.
‌ماده 34 – اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت
گردد.
‌ماده 35 – سال مالی شرکت از اول فروردین‌ماه هر سال آغاز و در پایان اسفندماه
همان سال خاتمه می‌یابد مگر سال اول که شروع آن از تاریخ تصویب این‌اساسنامه
می‌باشد.
‌ماده 36 – شرکت مکلف است ظرف شش ماه آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و پس از تصویب
مجمع عمومی به مرحله اجراء درآورده و تا موقعی که این آیین‌نامه‌های‌به تصویب
نرسیده مقررات قبلی به قوت خود باقی است.
‌ماده 37 – تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه و انحلال شرکت پس از تائید مجمع
عمومی فوق‌العاده به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
‌ماده 38 – مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده طبق قانون تجارت و قوانین
مربوطه عمل خواهد شد.
‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر