‌آیین‌نامه اجرائی بند “ی” تبصره 54 قانون بودجه سال ۱۳۶۳ جهاد سازندگی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۳/۱۰/۰۸

 66790 – 1363.09.25 – 848

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1363.9.7 بنا به پیشنهاد مورخ 1363.9.6 وزارت جهاد
سازندگی و تائیدیه سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و‌دارایی،
آیین‌نامه اجرائی بند (ی) تبصره 54 قانون بودجه سال 1363 را بشرح زیر تصویب
نمودند.
[z]‌آیین‌نامه اجرائی بند (ی) تبصره قانون بودجه سال 1363 جهاد سازندگی
‌ماده 1 – بودجه جهاد سازندگی در سال 1363 شامل سه بخش بشرح زیر می‌باشد که با
رعایت قانون بودجه سال 1363 و مفاد این آیین‌نامه در جهت انجام‌فعالیتهائی که در
قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی تعیین شده است بر اساس موافقت‌نامه‌های متبادله با
سازمان برنامه و بودجه قابل مصرف می‌باشد.
‌الف – مبلغ (75000000000) ریال از محل بودجه عمومی دولت که در قسمت ششم قانون
بودجه سال 1363 کل کشور منظور شده است.
ب – مبلغ (5000000000) ریال که به ازاء درآمدهای جهاد موضوع بند (ج) تبصره 24
قانون بودجه سال 1363 پس از وصول به حساب درآمد عمومی کشور‌واریز خواهد شد از محل
اعتبار مربوط تأمین و پرداخت می‌گردد.
ج – مبلغ (10577340000) ریال پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1363 ذیل جهاد
سازندگی استانها که از محل درآمد عمومی دولت و مندرج در قسمت‌ششم آن قانون تحت
عنوان برنامه توسعه جامع مناطق عشایری به شماره 31003000 و برنامه خدمات روستائی
به شماره 30701000 منظور گردیده است.
‌ماده 2 – وجوه اعتبار ماده 1 به حسابهائی که در مرکز به پیشنهادی شورای مرکزی
جهاد سازندگی و معرفی خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در‌شهرستانها به
پیشنهاد شورای مرکزی یا مسئول جهاد سازندگی محل و معرفی رئیس اداره امور اقتصادی و
دارایی محل نزد یکی از شعب بانک ملی ایران افتتاح‌شده یا می‌شود واریز خواهد
گردید، چکهای صادره از این حسابها حداقل با دو امضاء مجاز که یکی از آنها حسب مورد
امضاء مسئول امور مالی جهاد سازندگی‌خواهد بود که به ترتیب فوق به بانک معرفی شده
یا می‌شود قابل استفاده است.
‌ماده 3 – وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع این آیین‌نامه به تدریج بر حسب
نیاز در حدود اعتبار تخصیص یافته به موجب درخواست وجه از طرف‌مسئول امور مالی جهاد
سازندگی که به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی شده است توسط خزانه به حساب
مربوطه منتقل خواهد شد.
‌تبصره – وجوه لازم جهت انجام هزینه‌های موضوع بند (ج) ماده یک این آیین‌نامه به
تدریج و بر حسب نیاز در حدود اعتبار تخصیص یافته و به موجب‌درخواست وجه توسط مسئول
امور مالی جهاد سازندگی استان که به اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان معرفی
می‌شوند توسط ذیحساب طرح‌های عمرانی‌استان به حسابی ذیربط واریز می‌گردد. وجوه
پرداختی توسط ذیحساب طرح‌های استانی به هزینه قطعی منظور می‌شود و مسئول امور مالی
جهاد سازندگی‌استان موظف است اسناد هزینه این بند را به امضاء مشترک خود و یا مقام
مجاز از طرف شورای مرکزی جهاد سازندگی استان برساند و فهرست این هزینه‌ها را
به‌جهاد سازندگی مرکز ارسال دارد.
‌ماده 4 – سهم اعتبارات مورد نیاز مرکز و استانها از محل اعتبارات جهاد سازندگی
مندرج در صفحه 27 قسمت ششم قانون بودجه سال 1363 توسط شورای‌مرکزی جهاد سازندگی
تعیین و به واحدهای تابعه ابلاغ خواهد شد. اعتبارات هر یک از شهرستانهای تابعه
استان توسط شورای مرکزی جهاد سازندگی استان‌تعیین و به واحدهای تابعه ابلاغ خواهد
شد.
‌ماده 5 – نصاب و نحوه انجام معاملات، میزان پیش‌پرداخت و تنخواه‌گردان و سپرده
حسن انجام کار و نوع و میزان تضمینی که می‌بایست در قبال پیش پرداخت‌و یا حسن
انجام کار اخذ گردد و مدارک اسناد هزینه‌های انجام شده تابع ضوابط مقرر در بندهای
(‌د) (‌ه‍) و (‌و) تبصره 54 فوق اصلاحیه شماره 6126- ن مورخ1363.3.6 مجلس شورای
اسلامی خواهد بود.
‌ماده 6 – مسئولیت تشخیص، انجام تعهد، تسجیل و صدور حواله در مرکز به عهده وزیر یا
مقامات مجاز از طرف وی در استانها و شهرستانها به عهده شورای‌مرکزی جهاد سازندگی
استان مربوط و یا مقامات مجاز از طرف آنان خواهد بود.
‌ماده 7 – مسئول امور مالی جهاد سازندگی توسط وزیر جهاد سازندگی تعیین و مسئولیت
درخواست وجه و پرداخت هزینه‌ها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و‌مدارک مالی و
نقدینه‌ها و اوراق بهادار و نگهداری حساب اموال جهاد سازندگی و سایر اموری که بر
اساس دستورالعمل‌های مصوب به وی محول شده و یا‌می‌شود را در سطح کشور به عهده
دارد.
‌تبصره – مسئول امور مالی جهاد سازندگی استان با تائید مسئول امور مالی جهاد
سازندگی و حکم شورای مرکزی استان و مسئول امور مالی جهاد سازندگی‌شهرستان با تائید
مسئول امور مالی جهاد سازندگی استان و حکم شورای مرکزی جهاد استان یا مقامات مجاز
از طرف ایشان منصوب می‌شود و عهده‌دار‌مسئولیت‌های مندرج در این ماده در مورد
ابوابجمعی خود می‌باشد.
‌ماده 8 – برای پرداخت هزینه‌های واحدهای تابعه در استانها تنخواه‌گردان مناسبی در
حدود اعتبارات ابلاغی از محل وجوه دریافتی از خزانه به تشخیص وزیر‌جهاد سازندگی یا
مقامات مجاز از طرف ایشان توسط مسئول امور مالی جهاد سازندگی به حساب بانکی جهاد
سازندگی در استان واریز می‌شود و پرداختهای‌بعدی در حدود اعتبار ابلاغی در قبال
ارسال فهرست هزینه‌های انجام شده که به ترتیب مذکور در ماده (10) این آیین‌نامه
تهیه و تنظیم می‌شود مجاز خواهد بود.
‌ماده 9 – برای پرداخت هزینه‌های واحدهای جهاد سازندگی در شهرستانها تنخواه‌گردان
مناسبی در حدود اعتبارات ابلاغی هر شهرستان از محل تنخواه‌گردان‌دریافتی از مرکز
به تشخیص شورای مرکزی جهاد سازندگی استان به حساب بانکی جهاد سازندگی شهرستان
واریز خواهد شد. پرداختهای بعدی در قبال دریافت‌اسناد هزینه و یا به صورت افزایش
تنخواه‌گردان مجاز خواهد بود.
‌ماده 10 – کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده در شهرستانها بایستی به امضاء مشترک
مسئول امور مالی جهاد سازندگی شهرستان و مقام مجاز از طرف شورای‌مرکزی جهاد
سازندگی استان برسد. مسئول امور مالی جهاد سازندگی شهرستان موظف است فهرست
هزینه‌های انجام شده فوق و سایر پرداختها را تهیه و پس از‌امضاء خود و مقام مجاز
فوق‌الذکر برای واریز تنخواه‌گردان و دریافت مجدد آن به جهاد سازندگی استان مربوطه
ارسال نمایند.
‌ماده 11 – کلیه اسناد هزینه‌هایی که در مراکز جهاد سازندگی استانها انجام می‌شود
بایستی به امضاء مشترک مسئول امور مالی و مقام مجاز از طرف شورای‌مرکزی جهاد
سازندگی مربوط برسد مسئولین امور مالی جهاد سازندگی در استانها موظفند فهرست
هزینه‌های انجام شده و سایر پرداختها در مرکز استان و‌همچنین فهرست هزینه‌های
انجام شده و سایر پرداختهای واصله از شهرستانها را پس از امضاء خود و مقام مجاز از
طرف شورای مرکزی جهاد سازندگی استان‌جهت واریز تنخواه‌گردان و دریافت مجدد آن برای
مسئول امور مالی جهاد سازندگی در تهران ارسال دارند.
‌ماده 12 – کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده در مرکز با امضاء مسئول امور مالی جهاد
سازندگی یا مقام مجاز از طرف وی و مقامات مجاز از طرف وزیر جهاد‌سازندگی به هزینه
قطعی منظور می‌گردد. مسئول امور مالی جهاد سازندگی مکلف است با توجه به هزینه‌های
انجام شده واصله از استانها حسابهای کل دریافت‌و پرداختها و ترازنامه‌های ماهانه و
سالانه جهاد سازندگی را تهیه و تنظیم نمایند.
‌ماده 1 – در مواردی که به عللی محاسبه دقیق و پرداخت تمام بهای کالای تحویل شده و
یا کار انجام شده مقدور نبوده و یا تهیه اسناد و مدارک مربوط به فوریت‌میسر نباشد
جهاد سازندگی مجاز است مبلغ متناسبی با توجه به کار انجام شده یا کالای تحویل شده
به طور علی‌الحساب به ذینفع پرداخت و پس از رسیدگی و‌تعیین شدن قطعی و تهیه اسناد
و مدارک مربوطه به هزینه قطعی منظور نماید.
‌ماده 14 – جهاد سازندگی مجاز است در اجرای قراردادهای منعقده به میزان پیش‌بینی
شده در متن قراردادهای مربوط و در خدمت خرید کار یا کالا از مؤسسات‌و شرکتهای
دولتی و تحت پوشش دولت قبل از تحویل مورد معامله و یا در مورد ضروری وجوه لازم به
عنوان پیش پرداخت بدون اخذ ضمانت‌نامه تأدیه و پس‌از انجام شده تعهد به هزینه قطعی
منظور نماید.
‌ماده 15 – در اجرای بند الف تبصره 41 قانون بودجه سال 1363 کل کشور جهاد سازندگی
مکلف است هر سه ماه یک بار فهرست هزینه‌ها و عملیات جهاد‌سازندگی را همراه با
گزارش توجیهی جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به نخست‌وزیری ارسال دارد.
‌ماده 16 – الف – وزارت جهاد سازندگی در اجرای بند (ب) تبصره (24) قانون بودجه سال
1363 ترتیبی اتخاذ خواهد نمود که کلیه درآمدها جهاد سازندگی به‌استثنای کمکها و
خودیاری مردم به حساب شماره 345 که از طرف خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی
ایران افتتاح شده است واریز گردد.
ب – خزانه مکلف است ضمن واریز درآمدهای متمرکز شده در حساب فوق به حساب درآمدهای
عمومی کشور جمع مبالغ واریز شده به حساب مزبور در هر‌سه ماه یک بار به کمیته تخصیص
اعتبار موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه گزارش نماید تا اعتبار لازم معادل
وجوه واریز شده مزبور از محل اعتبار جهاد‌سازندگی منظور در قسمت ششم قانون بودجه
سال 1363 کل کشور به وزارت مزبور تخصیص داده شود.
‌ماده 17 – الف – اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های استانی که در پیوست شماره (1)
قانون بودجه سال 1363 ذیل جهاد سازندگی استان‌ها منظور شده است و‌همچنین طرح‌هایی
که در اجرای بند (‌الف) تبصره (25) قانون بودجه سال 1363 کلاً به جهاد سازندگی
استان واگذار و بر اساس موافقتنامه‌های اصلاحی متبادله‌بین شورای جهاد سازندگی
استان و سازمان برنامه و بودجه استان نام دستگاه اجرائی به جهاد سازندگی تغییر
می‌یابد با درخواست تخصیص اعتبار توسط‌شورای جهاد سازندگی استان مربوط تخصیص داده
خواهد شد.
ب – طرحهائی که در اجرای بند (ب) تبصره (25) قانون بودجه سال 1363 به وزارت جهاد
سازندگی واگذار و بر اساس موافقت‌نامه‌های اصلاحی متبادله بین‌وزارت جهاد سازندگی
و سازمان برنامه و بودجه نام دستگاه اجرائی به وزارت جهاد سازندگی تغییر می‌یابد،
با درخواست تخصیص اعتبار توسط وزارت جهاد‌سازندگی تخصیص داده خواهد شد.
پ – وجوه مربوط به طرح‌های فوق‌الذکر در حدود اعتبار تخصیص یافته موضوع بندهای
(‌الف) و (ب) این ماده حسب مورد با درخواست مدیر امور مالی‌وزارت جهاد سازندگی یا
مسئول امور مالی جهاد سازندگی استان مربوط که باید قبلاً به وزارت امور اقتصادی و
دارایی معرفی شده باشد از طرف خزانه در مورد‌وزارت جهاد سازندگی به حساب بانکی
وزارت مذکور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در مورد جهاد سازندگی استان به
حساب بانکی جهاد سازندگی‌استان مربوط که در یکی از شعب بانک ملی ایران توسط خزانه
افتتاح شده یا می‌شود واریز خواهد شد.
ت – کلیه وجوهی که از اول سال 1363 بابت طرح‌هایی که مجری آن وزارت جهاد سازندگی
بوده و یا به نام وزارت جهاد سازندگی یا جهاد سازندگی استان تغییر‌نام یافته و از
طرف ذیحساب طرح‌های عمرانی مربوط پرداخت شده است به ترتیب مقرر در بند (ب) این ماده
حسب مورد بر اساس درخواست وجه مدیر امور‌مالی وزارت جهاد سازندگی یا مسئول امور
مالی جهاد سازندگی استان توسط خزانه از حساب ذیحساب مربوط کسر و به حساب وزارت
جهاد سازندگی یا جهاد‌سازندگی استان منظور خواهد شد.
ث – اسناد هزینه‌های انجام شده طرح‌های موضوع تبصره (25) قانون بودجه سال 1363 که
تاکنون به ذیحساب مربوط تحویل داده شده است حسب مورد به‌موجب صورتجلسه متبادله بین
وزارت جهاد سازندگی یا جهاد سازندگی استان و ذیحساب ذیربط از طرف ذیحساب مذکور به
وزارت جهاد سازندگی یا جهاد‌سازندگی استان تحویل خواهد شد.
‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر