هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۴.۲.۱۵ بنا به پیشنهاد مشترک شماره .۱۲۶ب۱۱۳۶.۲. – ۱ مورخ ۱۳۶۴.۲.۱۱ وزارتخانههای برنامه و بودجه و اموراقتصادی و دارایی و کشور و جهاد سازندگی در اجرای مفاد بند (۲) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ آییننامه نحوه مصرف اعتبار عمرانی ردیف ۵۰۳۰۴۱ مندرج در قسمتهای چهارم و پنجم (استانی و ملی) قانون مذکور را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند.
آییننامه اجرایی بند ۲ تبصره ۹ قانون بودجه سال ۶۴ کل کشور
ماده ۱ – اعتبار موضوع این آییننامه برای بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که در اثر آتش و یا اشتغال دشمن یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده و تأمین خسارات وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هم چنین ایجاد تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای فوقالذکر لازم است و به ترتیب زیر به تصویب میرسد با رعایت مفاد قانون بودجه سال ۱۳۶۴ از جمله تبصرههای (۹) و (۳۴) و (۶۳) و سایر قوانین و مقررات ذیربط در چارچوب ضوابط این آییننامه حسب مورد پس از تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی و ریاست بازسازی و نوسازی استان مربوط به ترتیب مذکور در بندهای (الف) و (ب) این ماده و مبادله موافقتنامه با وزراء برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان قابل مصرف میباشد و منحصراً از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی است.
الف – طرحهای عمرانی ملی موضوع اعتبار عمرانی ردیف ۵۰۳۰۴۱ قسمت چهارم قانون
بودجه سال ۱۳۶۴ به پیشنهاد دستگاه اجرایی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و
اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه به تصویب ستاد مرکز بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید.
ب – طرحهای عمرانی استانی از محل اعتبار عمرانی بازسازی و نوسازی مندرج در قسمت
پنجم قانون بودجه مذکور در ضوابط کلی بازسازی و نوسازی بهپیشنهاد دستگاه اجرایی
محلی با نهاد انقلاب اسلامی استان پس از بررسی اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه
استان به تصویب ستاد بازسازی و نوسازی استانخواهد رسید.
تبصره – وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف
مدت ۲۰ روز از تاریخ دریافت پیشنهادات نظر خود را نسبت به طرحهای دریافتی از
دستگاههای اجرایی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوط اعلام خواهد نمود.
ماده ۲ – اعتبارات موضوع بندهای (ب) و (ج) و (ه) بند (۲) تبصره ۹ قانون بودجه سال
جاری جهت امور کشاورزی و تأمین خسارت وارده به اشخاص و احداث پناهگاه در حد سقف
اعتبار مصوب قانون با تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده در چارچوب
ضوابط و مقررات موضوع اینآییننامه توزیع خواهد شد و ستادهای استان و سایر مراجع
ذیربط مکلف به اجرای تصمیمات فوقالذکر خواهند بود.
ماده ۳ – ده درصد از کل اعتبار موضوع این آییننامه (اعم از ملی و استانی) برای
اجرای طرحهای پیشبینی نشده در نظر گرفته میشود که بنا به پیشنهاد ستاد مرکزی و
تصویب شورای عالی بازسازی مناطق جنگزده جهت طرحهای مذکور به مصرف خواهد رسید.
ماده ۴ – در اجرای بند (ج) بند (۲) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ حداکثر ۵% از
اعتبار موضوع این آییننامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و
نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.
ماده ۵ – ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازمست، مشترکاً توسط وزارت کشور و وزارت
برنامه و بودجه و وزارت جهاد سازندگی و وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ خواهد
شد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازیو نوسازی مناطق جنگزده لازمالاجراست.
ماده ۶ – تعیین، تغییر و جابجایی اعتبارات طرحهای دستگاههای اجرایی ملی پس از بررسی و اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه استان با تصویب ستاد استان میباشد.
ماده ۷ – وجوه لازم برای انجام هزینههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات
تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد (۸) و (۹) این آییننامه با درخواست وجه ذیحساب
مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک
مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکیاز شعب بانک ملی ایران که به
همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد
اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی
به عهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوط که توسط دستگاه ذیربط برای انجام
عملیات مالی موضوع این آییننامه به وزارت امور اقتصادیو دارایی معرفی میشود انجام خواهد شد.
ماده ۸ – ۲۵% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب یا
مسئول امور مالی مربوط حسب مورد به حساب بانکی موضوع ماده (۷) این آییننامه واریز
و پرداختهای بعدی به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید وزارت برنامه و بودجه و تصویب
ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و اعلام وزارت برنامه و بودجه به وزارت
امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
ماده ۹ – ۲۵% اعتبار طرحهای استانی با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای
عمرانی استان ذیربط قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای
اجرایی محلی و سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف هزینههای بازسازی و نوسازی
مربوط برسد. پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام
وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
تبصره – در مورد دستگاههایی اجرایی فاقد ذیحساب ۲۵% موضوع این ماده پس از مبادله
موافقتنامه بین دستگاه مربوط و سازمان برنامه و بودجه استان و اعلام سازمان مذکور
به خزانه با درخواست وجه مسئول امور مالی دستگاه اجرایی در استان به حساب بانکی
موضوع ماده (۷) این آییننامه واریز میشود تا بهمصرف هزینههای بازسازی و نوسازی
مربوط برسد. پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام
وزارت برنامه و بودجه به وزارتامور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
ماده ۱۰ – دستگاه اجرایی اعم از ملی یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه
عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت وجوه مجدد تهیه و
پس از تأیید ذیحسابی یا مسئول امور مالی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از
نظر فیزیکی به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده ۱۱ – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط
به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورت داشته باشد ذیحساب
یا مسئول امور مالی مربوط هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا ۲۵% اعتبار مربوطه
را به عنوان تنخواهگردان به تشخیص دستگاه اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف او به
حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید و پرداختهای بعدی در مقابل
ارائه سند هزینه مجاز خواهد بود. درهر صورت مبلغ اعتباری که در اختیار دستگاه
اجرایی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده میشود بیش از ۲۵% کل اعتبار همان طرح نخواهد بود.
ماده ۱۲ – دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه
اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد حداکثر
به میزان ۲۵% مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و یا
تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقامدستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده ۱۳ – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام
دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت بهعهده ذیحساب
یا مسئول امور مالی حسب مورد میباشد.
ماده ۱۴ – اسناد هزینههای انجام شده با رعایت مقررات این آییننامه پس از تنظیم
و گواهی مسئولین مربوطه با امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز
از طرف ایشان و ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است:
الف – اسناد مربوط به خدمات قراردادی پس از گواهی انجام خدمات توسط مسئولین
مربوطه و امضاء گیرنده وجه و یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
ب – صورت وضعیتهای مربوط به اجرای پیمانها پس از تأیید دستگاه نظارت و یا مراجع ذیربط طبق قرارداد.
پ – اسناد هزینه مربوط به خرید داخلی، کالا با ضمیمه نمودن فاکتور یا صورتجلسه
خرید کالا که به تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از طرف او
رسیده باشد با رعایت مفاد بند (د) تبصره (۲۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ و هم چنین قبض انبار و یا صورت مجلس تحویل کالا
ج – در مورد خریدهای خارجی کالا اعلامیه بانک و صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک، رسید انبار و یا صورت مجلس تحویل کالا، تأیید ستاد مرکزی.
ماده ۱۵ – سایر شرایط مربوط به نحوه انجام و نصاب معاملات موضوع این آییننامه بر
اساس دستورالعملی که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید انجام خواهد شد.
ماده ۱۶ – خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صلاح و صرفه دولت صرفاً برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرایی طرح و رعایت تبصره (۶۳) قانون بودجه سال جاری مجاز میباشد.
ماده ۱۷ – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهمآوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع بند (۲) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده ۱۸ – [الحاقی ۱۳۶۴/۴/۱۶]
به ستادهای بازسازی و نوسازی اجازه داده میشود تعهدات سالهای گذشته عملیات بازسازی و نوسازی را از محل اعتبار سال ۱۳۶۴ پرداخت نمایند.
ماده ۱۹ – [اصلاحی ۱۳۶۴/۴/۱۶]
در اجرای مفاد بند (۲) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کلیه دستگاههای مجری طرحهای بازسازی مناطق جنگزده مکلفند هر سه ماه یک بار گزارش عملیات انجام شده را به وزارت برنامه و بودجه ارسال نمایند و وزارت برنامه و بودجه موظف است گزارشات و اصل را جمعبندی و تلفیق نموده و همراه با عملکرد اعتبارات موضوع این آییننامه و اظهار نظر مستدل به صورت گزارش شش ماهه جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی، برای نخستوزیر ارسال نمایند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر