‌قانون شمول قانون خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۴ شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به‌ فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۰۳/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۴/۲۵

‌ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون، فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی نیز مشمول مقررات لایحه قانونی خدمت نیروی انسانی درمانی و‌ بهداشتی مصوب ۱۳۵۸/۹/۲۴ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه اجرایی آن و اصلاحات آنها خواهند بود.
وزارت کشاورزی و‌ سازمانهای تابعه در این مورد عهده‌دار کلیه وظایف و اختیاراتی است که وزارت بهداری به شرح قانون مذکور و آیین‌نامه‌های اجرایی آن به عهده داشته و‌ اعمال می‌نماید.

‌تبصره 1 – هیأتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کشاورزی، جهاد سازندگی، بهداری و دفاع تشکیل و نیازهای دامپزشکی وزارتخانه‌های‌ مذکور را تشخیص و حتی‌الامکان تأمین می‌نمایند.

‌تبصره 2 – [اصلاحی ۱۳۷۱/۱۰/۶]
به منظور استفاده کامل از وجود نیروی انسانی دامپزشکان در امر دامپزشکی کشور از تاریخ تصویب این قانون کلیه فارغ‌التحصیلان فوق‌دیپلم‌ و بالاتر رشته دامپزشکی که در داخل و یا خارج از کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و به اعتبار مدرک تحصیلی یا تخصص خود در عداد ارائه‌کنندگان‌ خدمات دامپزشکی قرار می‌گیرند و خدمت آنان مورد احتیاج وزارتخانه‌های کشاورزی – جهاد سازندگی – بهداشت، درمان و آموزش پزشکی -‌ فرهنگ و آموزش عالی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌باشد مکلفند بر حسب تخصص و نیاز وزارتخانه‌های ذیربط و محرومیت نقاط بین 3 تا 5‌ سال خدمت کنند. همچنین سی درصد کلیه فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری دامپزشکی (‌کارشناسی ارشد) و مافوق آن غیر از وزارتخانه‌های فوق‌الذکر‌ می‌توانند خدمت خود را در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی بگذرانند.

‌تبصره 3 – [اصلاحی ۱۳۷۱/۱۰/۶]
ممنوعیت خروج از کشور موضوع ماده 5 لایحه قانونی خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب 1358.9.24 شورای انقلاب در‌ مورد فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی همانند فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی با رعایت سایر مقررات لغو می‌گردد.

‌تبصره 4 – [اصلاحی ۱۳۷۱/۱۰/۶]
خانمهای فارغ‌التحصیل دامپزشک و سایر رشته‌های دامپزشکی از شمول مفاد این قانون مستثنی بوده و می‌توانند با رعایت سایر مقررات‌ جاریه به استخدام دستگاه‌های اجرایی درآیند.

‌تبصره 5 – [الحاقی ۱۳۷۱/۱۰/۶]
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب آن توسط وزارتخانه‌های مربوطه تهیه و به تصویب هیأت وزیران‌ خواهد رسید.

[‌آیین‌نامه اجرایی ماده واحده موضوع قانون شمول قانون خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب 58.9.24 شورای‌ انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی مصوب 64.3.28 مجلس شورای اسلامی، مصوب ۱۳۶۸/۴/۲۱]

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره‌های (2)، (3) و (4) ذیل ماده واحده قانون شمول خدمت نیروی انسانی، درمانی و‌ بهداشتی مصوب 1358.9.24 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی و الحاق یک تبصره به آن، مصوب ۱۳۷۴/۱/۳۰]


قانون مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه سه‌شنبه بیست و هشتم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و چهار مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1364.4.12 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی- اکبر هاشمی