‌آیین‌نامه اجرایی قانون تشخیص لزوم اعزام مجروحین انقلاب اسلامی و تداوم آن به خارج از کشور مصوب ۱۳۶۳/۱۰/۴

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۰۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۵/۱۰

۳۱۲۸ – ۱۳۶۴/۴/۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۴/۲/۲ بنا به پیشنهاد شماره 82136.10.7 مورخ 1363.12.4 بنیاد شهید و در اجرای قانون تشخیص لزوم اعزام مجروحین‌ انقلاب اسلامی و تداوم آن به خارج از کشور مصوب ۱۳۶۳/۱۰/۴ مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند.‌

ماده 1 –
‌کمیسیون پزشکی بنیاد شهید انقلاب اسلامی مرکب از یک نفر رییس که پزشک متخصص می‌باشد به علاوه اعضاء پزشکان متخصص زیر است.
‌متخصص اورتوپدی
‌متخصص جراحی مغز و اعصاب
‌متخصص جراحی ترمیمی و پلاستیک
‌متخصص چشم
‌متخصص اورلوژی

‌تبصره
‌در صورتی که کمیسیون پزشکی نیاز به نظر مشورتی متخصصان دیگر نیز داشته باشد می‌تواند از طریق رییس کمیسیون پزشکی پزشک مزبور را به طور میهمان‌ به شورا دعوت یا نظر مشورتی وی را کتباً درخواست نماید.

‌ماده 2
‌پزشک معالج مجروح که در مرکز پزشکی بنیاد شهید انقلاب اسلامی به معالجه و مداوای مجروحین انقلاب اسلامی مبادرت می‌ورزد اگر برای درمان مجروحین‌ عدم امکانات درمانی در داخل کشور را ملاحظه کند نظریه خود را کتباً به مسئول مرکز پزشکی اطلاع می‌دهد و نظریه پزشک معالج از طریق مسئول مرکز‌ پزشکی به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید انقلاب اسلامی منعکس می‌گردد.

‌ماده 3
‌پس از تشخیص و تأیید کمیسیون پزشکی مبنی بر این که درمان مجروح در داخل کشور وجود ندارد ولی در خارج امکان‌پذیر می‌باشد مرکز پزشکی نسبت به‌ اعزام مجروح اقدام خواهد نمود.

‌ماده 4
‌کمیسیون پزشکی بنیاد شهید مسئول پی‌آمد عمل یا معالجات طبی که در خارج از کشور برای مجروحین اعزامی انجام می‌شود نخواهد بود.

‌تبصره
‌در مواردی که اعزام مجروحین به منظور معالجه و مداوا جنبه فوریت دارد کمیسیون پزشکی بنیاد می‌تواند خارج از نوبت یا با ارجاع به متخصص مربوطه در این‌ مورد تصمیم بگیرد.

‌ماده 5
‌نمایندگان دولت جمهوری اسلامی در خارج از کشور موظف هستند در صورت درخواست بنیاد شهید همکاریهای لازم را به عمل آورند.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر