‌آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته به سازمانهای دولتی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۰۴/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۱۰/۱۷

‌مصوب بیست و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۶۴/۴/۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی

1 – سازمانهای دولتی و وزارتخانه‌ها می‌توانند برای تأمین نیازهای خود به نیروی انسانی (‌و همچنین زائد بر مایحتاج خود برای تأمین نیازهای‌ سازمانهای دیگر) دوره‌های کاردانی دائر نمایند.

2 – وزراتخانه و سازمانهای دولتی می‌توانند دوره کارشناسی (‌لیسانس) فقط در رشته‌های خاص مورد نیاز خود پس از بررسی وزارت فرهنگ و آموزش‌ عالی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس نمایند.

‌تبصره ([الحاقی ۱۳۶۴/۱۲/۲۰]
سازمانهای ارتشی و نظامی و سپاه از مفاد بند فوق در مورد دائر کردن دوره‌های کارشناسی (‌لیسانس) مستثنی بوده و قید “‌فقط در‌ رشته‌های خاص مورد نیاز خود” درباره آنها اعمال نمی‌گردد.

3 – پیشنهاد هر وزارتخانه و سازمان دولتی برای تأسیس دوره کارشناسی باید ابتدا به وزارت فرهنگ و آموزش عالی داده شود و این وزارتخانه مکلف‌ است طرح پیشنهادی را توسط کارشناسان خود (‌در شورای گسترش دانشگاه‌ها و غیره) بررسی کند.

4 – در صورتی که نظر کارشناسان وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد طرح پیشنهادی سازمان دولتی یا وزارتخانه‌ای مثبت بود، این طرح جهت‌ تصویب نهایی باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شود.

‌تبصره – در صورتی که نظر کارشناسی وزارت فرهنگ و آموزش عالی درباره طرح پیشنهادی وزارتخانه یا سازمان دولتی محفوظ است.

5 – کلیه برنامه‌های آموزشی در دانشکده‌ها یا مدارس عالی وزارتخانه‌ها با سازمانهای دولتی باید مطابق برنامه‌های آموزشی مصوب شورای عالی‌ برنامه‌ریزی باشد. در صورتی که برنامه‌های درسی در رشته (‌یا رشته‌های) خاص و منحصر به فردی باشد، برنامه‌های مزبور باید جهت بررسی و تصویب‌ به شورای عالی برنامه‌ریزی ارسال شود.
شورای عالی برنامه‌ریزی مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه به این برنامه‌ها رسیدگی کند، و هر گاه این شورا‌نتواند در ظرف این مدت به برنامه‌ها رسیدگی کند، سازمان دولتی یا وزراتخانه متقاضی می‌تواند برنامه‌های خود را مستقیماً به شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی تقدیم نماید.

6 – گزینش علمی و اخلاقی دانشجویان در این مؤسسات آموزشی باید مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و زیر نظر وزارت فرهنگ و‌ آموزش عالی انجام گیرد.

7 – در گزینش دانشجو برای وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی که دارای کارمندان با تجربه و با سابقه در رشته‌های ذیربط‌اند، طبق آیین‌نامه‌ای که وزارت‌ فرهنگ و آموزش عالی تعیین خواهد کرد سهمیه خاصی برای کارمندان مزبور در نظر گرفته خواهد شد.

8 – گزینش استاد و مربی در این مؤسسات آموزشی باید طبق ضوابط گزینش استاد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گیرد.

9 – کلیه آیین‌نامه‌ها مقررات اصلی آموزشی و دانشجویی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی تعیین می‌نماید لازم‌الاجرا خواهد بود.

10 – مراکز آموزش عالی که در وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی تأسیس می‌گردند تابع مقررات اداری و مالی سازمان متبوع خواهند بود. آیین‌نامه‌های‌ آموزشی که بار مالی نیز دارند (‌نظیر آیین‌نامه حق‌التدریسی) طبق ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی تدوین خواهد گردید و مراکز مزبور مکلفند که‌ آن ضوابط را رعایت کنند.

‌تبصره – به دانشجویانی که در این نوع مراکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند هیچگونه وجهی از صندوق رفاه دانشجویان پرداخت نخواهد شد. پرداخت‌ هر گونه کمک هزینه تحصیلی به عهده وزارت یا سازمان مربوطه خواهد بود.

11 – رییس این مؤسسات به پیشنهاد وزیر یا رییس سازمان و تأیید وزیر فرهنگ و آموزش عالی و با حکم وزیر یا رییس سازمان مربوطه منصوب‌ خواهد شد.