‌تکمیل و اصلاح آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها

تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۷/۰۱

شماره 6570 – ۱۳۶۴/۶/۱۹

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۴/۶/۳ بنا به پیشنهاد شماره 8.319 مورخ 1364.3.1 وزارت ارشاد اسلامی و به استناد بند (ی) ماده (‌د) قانون تأسیس‌ وزارت ارشاد اسلامی “‌اطلاعات و جهانگردی” مصوب 1353 آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها موضوع مصوبه‌ شماره ۶۰۵۶۶ مورخ ۱۳۶۱/۱۲/۹ هیأت وزیران را به شرح ذیل تکمیل و اصلاح نمودند:


1 – در تمام مواد و تبصره‌های آیین‌نامه عبارت “‌هیأت نظارت” به “‌شورای بازبینی” تبدیل می‌یابد.


2 – مواد 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 10 و 11 و 12 و 13 و 14 و 15 و 16 و 17 آیین‌نامه به ترتیب به مواد 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 – 11 – 12 – 14 – 15 – 16 -17 – 18 – 19 تغییر می‌یابد.


3 – ماده‌ای به شرح ذیل به عنوان ماده 4 به آیین‌نامه اضافه می‌گردد.
‌ماده 4 – معاونت سینمایی می‌تواند بنا به ضرورت‌های سیاسی و فرهنگی از نمایش فیلمی که دارای پروانه نمایش است جلوگیری نموده و پس از رفع موانع (‌در‌ صورت امکان) مجدداً اجازه نمایش صادر بنماید.


4 – در ماده 6 آیین‌نامه عبارت “‌متشکل از افراد ذیل” در سطر دوم پس از کلمه “‌هیأتی” و قبل از عبارت “‌با توجه” حذف می‌گردد.


5 – تبصره ماده 6 آیین‌نامه به شرح ذیل اصلاح می‌گردد.
‌تبصره ماده 6 – یک نفر از اداره کل نظارت و نمایش بدون داشتن حق رأی سمت دبیری شورا را به عهده داشته و در صورت عدم حضور هر یک از اعضاء شورای‌ مذکور به عنوان علی‌البدل انجام وظیفه می‌نماید.


6 – ماده 7 آیین‌نامه به شرح ذیل اصلاح می‌گردد.
‌ماده 7 – رسمیت جلسات و نحوه رأی‌گیری و اعتبار آن به موجب آیین‌نامه داخلی خواهد بود که توسط شورای بازبینی تهیه و تنظیم و با تصویب وزیر ارشاد‌ اسلامی به مرحله اجرا در می‌آید.


7 – در ماده 8 آیین‌نامه عبارت “‌و بازبینی شورای مربوطه و تأیید آن” پس از کلمه “‌مورد نظر” و قبل از فعل “‌ می‌تواند” اضافه می‌گردد.


8 – در تبصره 2 ماده 10 آیین‌نامه عبارت “‌کسب اطلاع به عبارت “‌کسب مجوز” تغییر می‌یابد.


9 – تبصره 3 به شرح ذیل به ماده 10 آیین‌نامه اضافه می‌گردد.
‌تبصره 3 – فیلمهای ایرانی که در شورای بازبینی مردود شناخته می‌شوند بنا به درخواست مدیر کل نظارت و نمایش و تأیید معاونت امور سینمایی می‌توانند‌ جهت بازبینی مجدد به شورای عالی نظارت ارجاع گردند.


10 – ماده 11 آیین‌نامه به شرح ذیل اصلاح و تبصره 4 آن حذف می‌گردد.
‌ماده 11 – شورای عالی نظارت متشکل از افراد زیر و با حکم وزیر ارشاد اسلامی منصوب می‌گردند:
‌الف – نماینده تام‌الاختیار وزیر ارشاد اسلامی
ب – معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد اسلامی
ج – معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی
‌د – معاونت امور هنری وزارت ارشاد اسلامی
ه – مدیر کل نظارت و نمایش وزارت ارشاد اسلامی که ضمن حق رأی سمت دبیر جلسه را خواهد داشت.


11 – تبصره‌ای به ماده 12 آیین‌نامه به شرح ذیل اضافه می‌گردد.
‌تبصره – چنانچه پس از صدور پروانه نمایش “‌فیلم” به دلیل عدم امکانات فنی و مواد خام (‌با تأیید مدیر کل نظارت و نمایش) نمایش عمومی آن به تعویق افتد‌ مدت مذکور به مدت اعتبار پروانه نمایش افزوده می‌گردد.


12 – ماده‌ای به عنوان ماده 13 با یک تبصره به شرح ذیل به آیین‌نامه افزوده گردیده و ماده 13 آیین‌نامه قبل به ماده 15 آیین‌نامه تغییر می‌یابد.
‌ماده 13 – فیلم‌هایی که جهت بازبینی و صدور پروانه نمایش برای نمایش درآمدن در سینماهای کشور به اداره کل نظارت و نمایش ارائه می‌شود مدت زمان‌ نمایش آنها نباید از 75 دقیقه کمتر باشد.
‌تبصره – در صورتی که نمایش فیلمی توسط شورای بازبینی بلامانع تشخیص داده شود و مدت زمان آن بین 75 لغایت 80 دقیقه باشد نمایش فیلم مذکور باید به‌ همراه یک فیلم کوتاه باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر