‌آیین‌نامه نحوه مصرف اعتبار ردیف 111507 موضوع بند “ی” تبصره 15 قانون بودجه سال ۱۳۶۴

تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۷/۱۵

1364.06.24 – 60308 – 1364.06.29 – 620
&‌استخدام – بودجه – محاسبات عمومی – معاملات و اموال دولتی
&‌وزارت دفاع
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.6.24 بنا به پیشنهاد شماره .64.202.07.4.151م مورخ
64.5.28 وزارت دفاع و تأییدیه شماره 5501 – 64 – 6046 -1 مورخ 64.6.7 وزارت برنامه
و بودجه و شماره 12999.8991.24 مورخ 64.6.12 وزارت امور اقتصادی و دارایی،
آیین‌نامه نحوه مصرف اعتبار ردیف111507 موضوع بند (ی) تبصره 15 قانون بودجه سال
1364 کل کشور را به شرح زیر تصویب نمودند.
[z]‌آیین‌نامه نحوه مصرف اعتبار ردیف 111507 موضوع بند ی تبصره 15 قانون بودجه سال
1364
‌ماده 1
‌هزینه‌های تحقیقاتی نیروها و سازمانهای تابعه وزارت دفاع از محل اعتبار ردیف
111507 (‌وزارت دفاع – هزینه‌های تحقیقاتی) قانون بودجه سال 1364 با‌رعایت قانون
مزبور از جمله تبصره‌های 31 و 34 و 38 و 60 و 63 آن بر اساس موافقت‌نامه متبادله
با وزارت برنامه و بودجه و ضوابط این آیین‌نامه قابل مصرف‌بوده و از مشمول قانون
محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی است.
‌ماده 2
‌اعتبار موضوع این آیین‌نامه برای اجرای قراردادهای مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی و
خدمات فنی مربوط و خرید تجهیزات و وسایل فنی و اداری مربوط به امور‌تحقیقاتی،
پرداخت حق‌الزحمه محققین و کارشناسان و همچنین انجام تغییرات اساسی در ساختمانهای
موجود به منظور اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و خدمات‌فنی مربوط و خرید تجهیزات و
وسایل فنی و اداری مربوط به امور تحقیقاتی، پرداخت حق‌الزحمه محققین و کارشناسان و
همچنین انجام تغییرات اساسی در‌ساختمانهای موجود به منظور اجرای پروژه‌های
تحقیقاتی و نیز سایر هزینه‌های مربوط قابل مصرف بوده و سهم اعتبارات مورد نیاز
برای تأمین هزینه‌های‌پرسنلی و اداری، سرمایه‌ای و سایر هزینه‌ها از مجموع اعتبار
مصوب با رعایت حدود زیر تعیین می‌شود.
‌الف – حق‌الزحمه و مزایا و سایر هزینه‌های اداری حداکثر تا میزان (25%) کل اعتبار
ب – هزینه‌های سرمایه‌ای (‌احداث آزمایشگاه‌های تحقیقاتی لوازم و وسائل فنی و
تجهیزات مورد نیاز طرح‌های تحقیقاتی و هزینه تغییرات اساسی در ساختمانها‌برای آماده
کردن امور تحقیقاتی حداقل تا میزان (75%) کل اعتبار.
‌تبصره 1
‌افزایش اعتبار هر یک از بندهای مذکور از محل کاهش اعتبار بند دیگر مشروط بر آن که
در جمع اعتبارات موضوع این آیین‌نامه تغییری حاصل نشود حداکثر تا….‌درصد با
موافقت وزیر دفاع و مبادله موافقت‌نامه اصلاحی با وزارت برنامه و بودجه مقدور
خواهد بود.
‌تبصره 2
‌خرید هر گونه ساختمان از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه مجاز نمی‌باشد.
‌ماده 3
‌میزان حق‌الزحمه کارکنان علمی و فنی و کارشناسان تحقیقاتی اعم از بخشهای دولتی و
خصوصی که در رابطه با طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی به همکاری‌دعوت می‌شوند، با
رعایت ضوابط آیین‌نامه حق‌التدریس مورد عمل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور
محاسبه و پرداخت می‌شود.
‌تبصره 1
‌پرداخت حق‌الزحمه موضوع این ماده به محققین و کارشناسان موظف دستگاه اجرایی صرفاً
منوط به همکاری در ساعات غیر خدمت و حداکثر 85 ساعت در‌ماه خواهد بود.
‌تبصره 2
‌حق‌الزحمه هر یک و نیم (1.5) ساعت کار تحقیقاتی معادل حق‌الزحمه منظور شده برابر
یک ساعت تدریس نظری در آیین‌نامه فوق‌الذکر است.
‌ماده 4
‌وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع آیین‌نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته
ردیف 111507 قانون بودجه سال 1364 کل کشور بر اساس درخواست‌وجه از طرف ذیحساب
وزارت دفاع توسط خزانه به حساب مربوط که از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری
اسلامی ایران افتتاح شده و یا می‌شود منتقل‌خواهد شد. برداشت از حساب مذکور با
امضاء مشترک وزیر دفاع یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب وزارت مذکور مجاز
می‌باشد.
‌ماده 5
‌مسئولیت تشخیص و تعهد تسجیل و صدور حواله به عهده وزیر دفاع و یا مقام مجاز از
طرف ایشان می‌باشد.
‌ماده 6
‌تأمین اعتبار به عهده ذیحساب وزارت دفاع است.
‌ماده 7
‌ذیحساب وزارت دفاع می‌تواند حداکثر تا میزان 25% اعتبار تخصیص یافته موضوع این
آیین‌نامه را به صورت تنخواه‌گردان به حسابی که برای گروه تحقیقات و‌گسترش صنایع
دفاعی افتتاح شده و یا می‌شود واریز نماید و پرداختهای بعدی ذیحسابی در قابل ارائه
اسناد هزینه‌های مثبته این آیین‌نامه مجاز خواهد بود.
‌تبصره
‌در صورت نیاز پرداخت هر نوع تنخواه اضافی منوط به پیشنهاد ذیحساب و تصویب وزیر
دفاع و یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود. مشروط بر آن که جمع‌تنخواه‌گردان
پرداختی از 40% اعتبار تخصیص یافته ردیف 111507 قانون بودجه سال 1364 تجاوز
ننماید.
‌ماده 8
‌طرح‌های و فعالیتهای تحقیقاتی موضوع این آیین‌نامه باید به تأیید کمیته و یا شورای
تخصصی متشکل از حداقل 5 نفر از کارشناسان صاحبنظر که توسط رییس‌گروه تحقیقات و
گسترش صنایع دفاع پیشنهاد و با حکم وزیر دفاع و یا مقام مجاز از طرف ایشان به این
سمت منصوب می‌شود، برسد.
‌ماده 9
‌کلیه قراردادهای مربوط به اجرای طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی باید با رعایت مفاد
این آیین‌نامه تهیه و به امضای وزیر دفاع و یا مقام مجاز از طرف ایشان برسد.‌در
قراردادها باید پیش‌بینی‌های لازم جهت پیش‌پرداخت و ارائه صورت وضعیت، گزارش کار و
نحوه پرداختهای بعدی به عمل آید، پرداخت هر گونه وجهی به‌طرف قرارداد فقط در اجرای
قرارداد مجاز می‌باشد.
‌تبصره
‌در صورتی که طرف قرارداد سازمان دولتی باشد اخذ ضمانت‌نامه در قبال اجرای قرارداد
ضرورت ندارد ولی در مواردی که طرف قرارداد از اشخاص حقیقی با‌حقوقی غیر دولتی باشد
دستگاه دارنده اعتبار مکلف است به تشخیص وزیر دفاع و یا مقام مجاز از طرف ایشان با
توجه به موضوع و مبلغ قرارداد و مبلغ قرارداد‌تضمین مناسبی از طرف قرارداد اخذ
نماید.
‌ماده 10
‌قراردادها با سازمانهای دولتی به دو صورت زیر منعقد می‌شود.
‌الف – قرارداد پیمانکاری
ب – قرارداد مباشرت
‌در هر قرارداد پیمانکاری، پرداخت هر گونه وجه پس از رسیدگی به صورت وضعیت و یا
گزارش پیشرفت کار انجام می‌پذیرد و در قرارداد مباشرت طرف قرارداد‌به مباشرت
دستگاه اجرایی مربوط طرحها و یا فعالیتهای تحقیقاتی موضوع قرارداد را با رعایت
مقررات این آیین‌نامه انجام می‌دهد. وزارت دفاع هزینه‌های‌مربوط را در مقابل
دریافت اسناد هزینه‌های انجام شده در اجرای قرارداد می‌پردازد.
‌تبصره 1
‌در صورتی که رعایت مقررات این آیین‌نامه توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد مقدور
نباشد وزارت دفاع می‌تواند انجام تمام و یا قسمتی از قرارداد را موکول به‌رعایت
مقررات مالی دستگاه طرف قرارداد نماید که در این صورت لازم است موضوع صراحتاً در
قرارداد قید شود.
‌در این گونه موارد پرداخت هر گونه وجه از طرف وزارت دفاع موکول به اخذ صورتحساب
از دستگاه طرف قرارداد می‌باشد.
‌تبصره 2
‌اجرای این ماده مانع از تأدیه پیش‌پرداخت پیش‌بینی شده در قرارداد نمی‌باشد.
‌ماده 11
‌مسئولیت پیگیری به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای مفاد قرارداد به عهده گروه
تحقیقات و گسترش صنایع دفاعی می‌باشد.
‌ماده 12
‌حقوقی که در اثر اجرای طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی از محل اعتبارات موضوع این
آیین‌نامه تحصیل شود کلاً متعلق به وزارت دفاع می‌باشد.
‌ماده 13
‌گروه تحقیقات و گسترش صنایع دفاعی مکلف است در مقاطع زمانی پیش‌بینی شده در
قرارداد گزارش پیشرفت کار و نتایج حاصل از انجام طرحها و فعالیتهای‌تحقیقاتی را از
طرف قرارداد اخذ و مورد ارزیابی قرارداده و نسبت به ادامه آنها اتخاذ تصمیم نماید.
‌تبصره 1
‌در صورتی که نظر مرجع مذکور در ماده 8 به هر دلیل بر تعلیق یا لغو یا فسخ قرارداد
طرح یا فعالیت تحقیقاتی قرار گیرد و مراتب به تصویب وزیر دفاع یا مقام‌مجاز از طرف
ایشان برسد، طرف قرارداد از تاریخ ابلاغ مکلف است ظرف مدت تعیین شده توسط مرجع فوق
با وزارت دفاع تسویه حساب نماید و تکلیف‌وجوه و اموال و نتایج و نمونه‌های
تحقیقاتی را معین کند و از انجام هر گونه هزینه در رابطه با اجرای قرارداد نیز
خودداری نماید.
‌تبصره 2
‌هر گاه لغو یا فسخ قرارداد با اشخاص حقوقی و حقیقی بنا به تشخیص مرجع مذکور در
ماده 8 با تصویب وزیر دفاع و یا مقام مجاز از طرف ایشان ناشی از قصور‌و یا تعلل
طرف قرارداد باشد طرف مذکور موظف است از عهده کلیه خسارات مالی مستقیم وارده که با
رعایت مفاد قرارداد تعیین خواهد شد، برآید.
‌تبصره 3
‌در صورت لغو یا فسخ قرارداد در هر مرحله‌ای از پیشرفت طرح یا فعالیت تحقیقاتی اعم
از این که به نتیجه نهایی رسیده یا نرسیده باشد طرف قرارداد مکلف است‌کلیه نتایج
حاصله از تحقیقات موضوع قرارداد را به وزارت دفاع تسلیم نماید.
‌تبصره 4
‌وزارت دفاع مکلف است در موارد مندرج در این ماده و تبصره‌های آن دایر بر حق
تعلیق، فسخ، لغو قرارداد یا پرداخت خسارات را در متن قراردادهایی که
منعقد‌می‌نماید تصریح نماید.
‌ماده 14
‌نحوه استفاده و بهره‌برداری و انتشار نتایج علمی و تحقیقاتی ناشی از اجرای این
آیین‌نامه و نیز حقوق مذکور در ماده 12 تابع مقررات و ضوابط وزارت دفاع‌می‌باشد.
‌ماده 15
‌طرف قرارداد در هیچ یک از مراحل اجرایی طرح یا فعالیت تحقیقاتی یا پس از خاتمه
قرارداد نمی‌تواند بدون کسب اجازه کتبی وزارت دفاع نتایج حاصله را کلاً یا‌جزا در
اختیار غیر قرار دهد و یا این قبیل نتایج را در داخل و یا خارج کشور منتشر نماید.
‌ماده 16
‌وزارت دفاع مجاز است آن قسمت از تجهیزات و لوازم مورد نیاز اجرای طرح و یا فعالیت
تحقیقاتی را که تهیه و تأمین آنها برا طرف قرارداد مقدور نیست طبق‌مقررات و ضوابط
مربوط تهیه و موقتاً و به طور امانت در اختیار او قرار دهد.
‌تشخیص نیاز و کیفیت و مدت بهره‌برداری از این قبیل تجهیزات و لوازم به عهده وزارت
دفاع است.
‌تبصره
‌تجهیزات و لوازم موضوع این ماده جزو اموال دولت محسوب می‌شود و طرف قرارداد از
لحاظ حفظ و نگهداری و استفاده صحیح و اعاده به موقع آنها در قبال‌وزارت دفاع مسئول
خواهد بود.
‌ماده 17
‌کلیه اموال و تأسیسات که از محل اعتبار موضوع این آیین‌نامه خریداری و یا ایجاد
می‌گردد اموال دولتی محسوب می‌گردد.
‌ماده 18
‌نصاب و نحوه انجام معاملات موضوع اعتبار این آیین‌نامه تابع ضوابط مقرر در بند د"
تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 کل کشور است.
‌ماده 19
‌میزان پیش‌پرداخت و تنخواه‌گردان سپرده حسن انجام کار و میزان تضمینی که
می‌بایستی در قابل پیش‌پرداخت و یا حسن انجام کار اخذ گردد تابع ضوابط و‌مراتب بند
"ه" تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 کل کشور خواهد بود.
‌ماده 20
‌کلیه اسناد و هزینه‌های انجام شده از محل اعتبار موضوع این آیین‌نامه با رعایت
ضوابط مقرر در بند و "‌تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 کل کشور پس از تهیه‌و گواهی
از طرف مسئولین مربوطه با امضای مشترک وزیر دفاع و یا مقام مجاز از طرف ایشان و
ذیحساب وزارت مذکور قابل احتساب به هزینه قطعی می‌باشد.
‌ماده 21
‌ادامه عملیات و فعالیتهای نیمه تمام تحقیقاتی و تغییر اساسی در ساختمانها در
رابطه با فعالیتهای تحقیقاتی مشمول مفاد این آیین‌نامه می‌باشد.
‌ماده 22
‌در اجرای بند "‌ز" تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 حساب اعتبار موضوع این
آیین‌نامه بایستی به طور جداگانه و به نحوی نگهداری شود تا در مواقعی که از‌طرف
دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می‌شود به دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و
دارایی قابل ارائه باشد.
‌ماده 23
‌ایجاد هر نوع تعهد عملیاتی و پرسنلی از طریق مصرف اعتبار موضوع این آیین‌نامه
برای سالهای بعد مجاز نخواهد بود.
‌ماده 24
‌در اجرای تبصره 61 قانون بودجه سال 1360 کلیه وجوه مصرف نشده اعتبار موضوع این
آیین‌نامه باید حداکثر تا پایان فروردین ماه سال 1365 به حساب خزانه‌واریز گردد.
‌ماده 25
‌در اجرای تبصره 31 قانون بودجه سال 1364 وزارت دفاع مکلف است فهرست هزینه‌ها و
عملیات انجام شده موضوع این آیین‌نامه را همراه با گزارش توجیهی‌هر 4 ماه یک بار
جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به نخست‌وزیری ارسال نماید.
‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر