‌آیین‌نامه اجرایی نحوه مصرف اعتبار ردیف 128000 (‌نهضت سوادآموزی – کمک)

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۰۶/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۰۷/۲۵

61050 – 1364.07.09

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.6.27 بنا به پیشنهاد شماره .2994‌ما مورخ 1364.6.24 وزارت آموزش و پرورش و تأییدیه‌های شماره 6182.60.2694- 1 مورخ 64.6.11 وزارت برنامه و بودجه و شماره 6129.3451.24 مورخ 1364.3.27 وزارت امور اقتصادی و دارایی، آیین‌نامه اجرایی نحوه مصرف‌ اعتبار ردیف 128000 (‌نهضت سوادآموزی – کمک) قانون بودجه سال 1364 موضوع تبصره 29 قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند.

‌ماده 1
‌اعتبار ردیف 128.000 قانون بودجه سال 1364 برای پرداخت هزینه‌های مربوط به نهضت سوادآموزی از جمله فعالیتهای عمرانی با رعایت مفاد قانون بودجه‌ سال 1364 از جمله تبصره‌های (29 و 31 و 34 و 38 و 60 و 63) و مفاد این آیین‌نامه و بر اساس موافقت‌نامه متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف بوده‌ و از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی می‌باشد.

‌ماده 2
‌جدول اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌های مربوطه به نحوی که دربرگیرنده نیازهای واقعی باشد به تفکیک مرکز و استانها توسط قسمت برنامه‌ریزی و‌ آمار نهضت تهیه و پس از اعلام نظر شورای مرکزی و تصویب سرپرست نهضت یا مقام مجاز از طرف ایشان به مراکز نهضت استانها ابلاغ خواهد شد.

‌ماده 3
‌مسئولیت درخواست وجه و پرداخت هزینه‌ها و تنظیم حسابها و حفظ اسناد و مدارک مالی، وجوه نقدینه و اوراق بهادار و نگاهداری حساب اموال نهضت به‌عهده مدیر امور مالی نهضت می‌باشد که با حکم سرپرست نهضت منصوب می‌شود.

‌تبصره
‌مسئولین امور مالی استانها و جانشینان آنها با پیشنهاد سرپرست نهضت استان و تأیید مدیر امور مالی نهضت و با حکم سرپرست نهضت یا مقام مجاز از طرف‌ ایشان و مسئولین امور مالی شهرستانها با پیشنهاد سرپرست نهضت شهرستان و تأیید مسئول امور مالی استان مربوطه و حکم سرپرست نهضت استان یا مقام‌ مجاز از طرف نامبرده تعیین می‌شوند و مسئولیتهای مندرج در این ماده در مورد ابوابجمعی خود را عهده‌دار می‌باشند.

‌ماده 4
‌وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع این آیین‌نامه به تدریج و بر حسب نیاز در حدود اعتبار تخصیص یافته ردیف 128000 قانون بودجه سال 1364 بر‌اساس دستور سرپرست نهضت و یا مقامات مجاز از طرف وی و درخواست وجه از طرف مدیر امور مالی که باید قبلاً به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی‌ شده باشد، توسط خزانه به حساب بانکی نهضت که از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده است واریز خواهد شد.

‌تبصره
‌استفاده از حساب مذکور به امضای مدیر امور مالی و یا جانشین وی به اتفاق سرپرست یا یک نفر دیگر از افراد مجاز به انتخاب وی خواهد بود.

‌ماده 5
‌اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌های موضوع این آیین‌نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته هر سه یا شش ماه یکبار به مراکز نهضت در استانها ابلاغ‌ خواهد شد و مسئول امور مالی نهضت در استان مکلف است سهمیه اعتبار شهرستانهای تابعه خود را به آنان ابلاغ نماید.

‌ماده 6
‌نهضت مکلف است برای پرداخت هزینه‌های خود در استانها و شهرستانها یا نزد یکی از شعب بانک ملی از طریق حسابداری کل بانک ملی حساب بانکی افتتاح‌ نماید.
‌تشخیص افتتاح حساب و معرفی امضاهای مجاز استانها به عهده سرپرست نهضت استان مربوطه و تأیید مدیر امور مالی نهضت می‌باشد برداشت و استفاده از‌ حسابهای بانکی موضوع این ماده در مراکز استانها با امضای مسئول امور مالی استان و یا جانشین وی و سرپرست نهضت در استان یا مقامات مجاز از طرف‌ ایشان و در شهرستانها با امضای مشترک مسئول امور مالی شهرستان و سرپرست نهضت شهرستان یا مقام مجاز از طرف نامبرده صورت می‌گیرد.

‌تبصره
‌در صورتی که در شهرستان محل فعالیت نهضت شعبه بانک ملی وجود نداشته باشد افتتاح حساب در بانک دیگری که از طرف بانک مرکزی نمایندگی داشته‌ باشد مجاز خواهد بود.

‌ماده 7
‌برای پرداخت هزینه‌های دفاتر نهضت در استانها و شهرستانها تنخواه‌گردان متناسب از محل اعتبارات ابلاغی با تشخیص و مسئولیت سرپرست نهضت یا‌ مقامات مجاز از طرف او از طریق مدیر امور مالی نهضت به حساب بانکی واحدهای مزبور واریز می‌شود. مشروط بر آن که میزان این تنخواه‌گردان حداکثر از 50% (‌پنجاه درصد) اعتبار ابلاغی مربوطه تجاوز نکند و پرداختهای بعدی در حدود اعتبارات ابلاغی فقط در قبال اسناد هزینه‌های انجام شده مجاز خواهد بود.

‌ماده 8
‌مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده سرپرست نهضت یا مقامات مجاز از طرف ایشان خواهد بود.

‌ماده 9
‌مسئولین امور مالی نهضت در استانها موظفند اسناد هزینه‌های انجام شده هر ماه مرکز استان و شهرستانهای تابعه را پس از امضای خود و سرپرست واحد‌ مربوطه همراه با اصل مدارک و نماینده اسناد مربوطه (‌فهرست خلاصه هزینه‌های انجام شده) را جهت واریز تنخواه‌گردان و دریافت مجدد آن حداکثر تا پایان ماه‌بعد به امور مالی نهضت در مرکز ارسال دارند تا پس از انجام رسیدگی لازم و تأیید آنها و امضای نماینده اسناد واصله از واحدهای ذیربط توسط سرپرست نهضت‌ یا مقام مجاز از طرف ایشان و مسئول امور مالی نهضت، به هزینه قطعی منظور گردد.

‌تبصره
‌لیست حقوق کادر اداری توسط کارگزینی و لیست کمک هزینه آموزشیاران توسط مسئول واحد آموزش و کارگزینی باید تأیید شود.

‌ماده 10
‌با التفات به ضوابط مقرر در بند (‌د) تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 نصاب معاملات نهضت و اجازه خرید به شرح زیر خواهد بود.
‌الف – اتخاذ تصمیم در مورد معاملات و خدمات حداکثر تا مبلغ یک میلیون (1.000.000) ریال با سرپرست نهضت یا مقام مجهز از طرف ایشان و بیش از آن با‌ پیشنهاد شورای مرکزی و تصویب سرپرست مقدور می‌باشد.
ب – در استانها اتخاذ تصمیم در مورد خرید و خدمات حداکثر تا مبلغ دویست هزار
(200.000) ریال به عهده سرپرست جهت استان و حداکثر تا مبلغ سیصد‌ هزار (300.000)
ریال به عهده شورای استان و در شهرستانها حداکثر تا مبلغ یکصد هزار (100.000) ریال
به عهده سرپرست نهضت شهرستان و تا یکصد و‌ پنجاه هزار (150.000) ریال به عهده شورای
نهضت شهرستان و حداکثر تا مبلغ سیصد هزار (300.00) ریال احتیاج به کسب مجوز از
دفتر مرکزی دارد و نیز‌رعایت مفاد بند (‌د) از تبصره 29 قانون بودجه سال 1364 در تنظیم قرارداد و یا گرفتن فاکتور الزامی است.

‌ماده 11
‌مسئول امور مالی در مرکز استان می‌تواند با تأیید سرپرست نهضت استان حداکثر تا
مبلغ پانصد هزار (500.000) ریال مجموعاً در اختیار حسابدار و مسئول‌ تدارکات جهت
هزینه‌های جزیی قرار دهد و پرداختهای بعدی فقط در قبال ارائه سند امکان‌پذیر
می‌باشد این مبلغ در شهرستانها به تشخیص سرپرست نهضت‌ شهرستان حداکثر دویست هزار (200.000) ریال خواهد بود.

‌تبصره
‌حداکثر تنخواه‌گردان مذکور در این ماده در مراکز استانها پس از موافقت مسئول امور
مالی نهضت تا یک میلیون (1.000.000) ریال و در شهرستانها پس از‌ موافقت مسئول مالی
استان تا چهارصد هزار (400.000) ریال قابل افزایش می‌باشد.

‌ماده 12
‌میزان پیش پرداخت و تنخواه‌گردان و سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و میزان
تضمینی که می‌بایست در قبال پیش‌پرداخت و یا حسن انجام کار اخذ گردد‌ تابع ضوابط و
مراتب مقرر در بند (ه) تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 می‌باشد.

‌ماده 13
‌کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده از محل اعتبار موضوع این آیین‌نامه باید متضمن مدارک و مراتب مقرر در بند (‌و) تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 باشد.

‌ماده 14
‌نحوه تنظیم و نگاهداری حسابهای موضوع این آیین‌نامه با رعایت ذیل بند (‌ز) تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 تابع دستورالعمل امور مالی دفتر مرکزی‌ می‌باشد که استانها و شهرستانها موظف به اجرای آن هستند.

‌ماده 15
‌در اجرای تبصره 31 قانون بودجه سال 1364 کل کشور نهضت موظف است فهرست هزینه‌ها و
عملیات خود را همراه با گزارش توجیهی هر چهار ماه یک بار به‌ وزارت برنامه و بودجه
جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی از طریق نخست‌وزیری ارسال دارد.

‌ماده 16
‌با توجه به بند (ح) تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 کلیه اموال یا تأسیساتی که از محل اعتبار موضوع این آیین‌نامه خریداری و یا ایجاد می‌شود اموال دولتی‌ محسوب می‌گردد به استثناء اموالی که طبق اساسنامه نهضت به منظور تشویق و ترغیب جهت اهداء به اراده خریداری می‌شود.

‌ماده 17
‌سرپرست نهضت سوادآموزی موظف است به منظور حصول اطمینان از صحت و حسن جریان امور مالی از طریق حسابرسی داخلی مستمراً نظارت کامل داشته‌ باشد.

‌ماده 18
‌کلیه وجوه مصرف نشده در حسابهای بانکی نهضت در استانها و شهرستانها باید حداکثر تا 20 فروردین ماه 1365 به حساب نهضت نزد بانک مرکزی واریز شود.‌ وجوه استفاده نشده اعتبار موضوع این آیین‌نامه باید حداکثر تا پایان فروردین ماه 1365 به حساب خزانه واریز گردد.