هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۴.۱۰.۴ بنا به پیشنهاد شماره ۵۵۱۷۳ – ۰۱ مورخ ۶۴.۹.۱۶ وزارت صنایع سنگین و موافقت وزارت برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ح تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۴ آییننامه اجرایی بند ح تبصره مزبور را با عنایت به بند “ی” تبصره ۳۸ قانون فوق به شرح زیر تصویب نمودند.
فصل اول – شرایط دریافتکنندگان کمک
ماده ۱ – ایرانی و معتقد به نظام جمهوری اسلامی
ماده ۲ – دارا بودن کارخانه و یا کارگاه و در اختیار داشتن عوامل لازم جهت تولید ماشینآلات کشاورزی و قطعات آن از قبیل ابزار و وسائل همچنین نیروی انسانی مورد نیاز.
ماده ۳ – از نظر قانون بتواند طرف قرارداد قرار بگیرد.
تبصره ۱
وضعیت کارگاههایی که فاقد جواز و یا شرایط قانونی بوده اما امکان و سابقه تولید
ماشینآلات و قطعات کشاورزی را داشته باشند از نظر تطابق با مواد ۱، ۲ و ۳ بر اساس
درخواست و ارائه پروژه مورد بررسی وزارت صنایع سنگین قرار خواهد گرفت.
تبصره ۲
آن دسته از متقاضیانی که در زمینه ساخت ادوات و ماشینآلات کشاورزی موافقت اصولی
دریافت نمودهاند به ترتیب اولویت مندرج در ذیل از مزایای تبصره یادشده استفاده مینمایند.
الف – آن دسته از متقاضیانی که نمونهسازی کرده و نمونه آنها مورد تأییدی سازمان
پژوهشهای عملی و صنعتی قرار گرفته و میتوانند به مرحله تولید صنعتی برسند.
ب – آن دسته از متقاضیانی که تولیدات آن در زنجیره تولید جزء اقلام ضروری برای سایر واحدهای تولیدی صنایع کشاورزی میباشد.
د – سایر متقاضیانی که جهت ادوات کشاورزی، موافقت اصولی دریافت نمودهاند.
فصل دوم – موارد اعطا کمک
ماده ۴ – بر اساس درخواست و ارائه پروژه توسط سازندگان ماشینآلات کشاورزی و قطعات آن جهت رسیدن به اهداف زیر.
– ارتقاء درصد ساخت داخلی.
– بالا بودن کیفیت محصولات
– افزایش تولید
– کاهش قیمت تمام شده
پس از بررسی و تصویب وزارت صنایع سنگین، کمکهای لازم در حدود امکانات، در اختیار سازندگان قرار میگیرد.
فصل سوم – نحوه ارائه کمک
ماده ۵
کمکهای قابل ارائه جهت خرید ماشینآلات، تجهیزات، مواد اولیه، دریافت خدمات
کارشناسی و مشاوره صنعتی، هزینههای نمونهسازی و اختراع بنا به ضرورت و به تشخیص
وزارت صنایع سنگین به صورت وام نظارت شده خواهد بود.
تبصره ۱
در صورتی که وامگیرنده کمکهای دریافتی را به نحو مطلوب جهت رسیدن به اهداف تعیین
شده در قرارداد وام به کار گیرد وزارت صنایع سنگین میتواند تمام و یا قسمتی از
کمکهای ارائه شده را به عنوان کمک نقدی بلاعوض محسوب و از کل مبلغ وام کسر نموده و
نسبت به اخذ بقیه وام با رعایت شرایط مقرر در قرارداداقدام نماید.
تبصره ۲
به آن دسته از متقاضیانی که نوع تولید آنان مورد تأیید سازمان پژوهشهای علمی و
صنعتی بوده و اقدام به نمونهسازی یا اختراع نمودهاند و در خط تولید
موردبهرهبرداری قرار دادهاند برای نمونه ساخته شده آن که مستلزم افزایش بیش از
حد قیمت تمام شه را در بر دارد و نتیجتاً نمونه آن بازارفروشی نخواهد داشت
مبلغ مابهالتفاوت قیمت ساخته شده با قیمت مشابه وارداتی آن به صورت بلاعوض پرداخت و بر اساس ماده ۹ این آییننامه به حساب هزینه منظور میشود.
تبصره ۳
پرداخت وام بدون بهره در قبال اخذ وثیقه مورد قبول وزارت صنایع سنگین اعم از رهن دارایی ثابت ضمانتنامه بانکی سفته و غیره خواهد بود.
تبصره ۴
در مواردی که کمکهای ارائه شده به صورت بلاعوض واگذار گردد، تعهدات لازم مبنی بر استمرار بکارگیری صحیح کمکهای واگذاری جهت رسیدن به اهداف مورد نظر اخذ خواهد گردید.
تبصره ۵
کلیه هزینههای لازم مربوط به آزمایشات فنی – صدور ضمانتنامه – خرید سفته و سایر موارد از این قبیل به عهده متقاضیان دریافت وام خواهد بود.
فصل چهارم – اولویتهای وامدهی
ماده ۶ – اولویتهای وامدهی به شرح ذیل خواهد بود.
الف – استراتژیک بودن تولیدات از نظر کشاورزی و صنعت
ب – داشتن تأییدیه تست مرکز مهندسی زراعی کرج
ج – داشتن تأییدیه قیمت تصویبی از سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان.
د – اختراع و ابتکار جدید.
ه – طرف قرارداد بودن با کارخانجات و ارگانهای مصرفکننده مثل جهاد و بنگاه توسعه.
و – محل استقرار واحدهای تولیدی در نقاط محروم
فصل پنجم – نظارت و کنترل کیفیت
ماده ۷ – وزارت صنایع سنگین نظارت خود را بر کمکهای ارائه شده و نحوه اجرای
پروژهها اعمال و در صورت مشاهده هر گونه تخلف از موارد توافق شده بنا بهتشخیص
خود میتواند نسبت به قطع کمک، به اجرا گذاردن وثائق و یا تعقیب قانونی چنین دریافتکنندگان کمک حسب مورد اقدام نماید.
ماده ۸ – کنترل کیفی محصولات ساخته شده توسط وزارت صنایع سنگین به عمل آمده و آزمایش عملی ماشینآلات و قطعات تولیدی با کمک سازمانهایی ازقبیل.
– کارخانه تراکتورسازی تبریز
– اداره کل مهندسی زراعی و زیربنایی
– سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
حسب مورد قابل انجام میباشد. دریافتکنندگان کمک ملزم به رعایت دستورالعملهای فنی وزارت صنایع سنگین جهت بهبود کیفیت محصولات میباشند.
فصل ششم – نحوه پرداخت وام و دریافت وامهای پرداختی
ماده ۹ – اسناد کلیه وامها و کمکهای نقدی موضوع این آییننامه متضمن امضاءگیرنده
وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع پس از امضاء وزیر صنایع
سنگین یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب صنایع سنگین قابل احتساب به هزینه قطعی است.
ماده ۱۰ – کلیه وجوه ناشی از بازپرداخت وامهای موضوع این آییننامه باید به حساب
درآمد عمومی کشور واریز گردد و به هر حال استفاده مجدد از وجوه مذکور به هر عنوان
مجاز نبوده و تخلف از آن در حکم تصرف غیر مجاز در اموال دولتی محسوب میشود.
ماده ۱۱ – اعتبار عمرانی موضوع بند (ح) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۴ با رعایت
مفاد قانون مزبور و این آییننامه بر اساس موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه و
بودجه قابل مصرف بوده و از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی است.
ماده ۱۲ – مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله به عهده وزیر صنایع سنگین یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود.
میرحسین موسوی – نخستوزیر