1364.10.18 – 82140 – 1364.10.02 – 966
&استخدام – بودجه – صنایع – محاسبات عمومی – معاملات و اموال دولتی
&؟؟
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.10.18 بنا به پیشنهاد شماره 72.6693 وزارت فرهنگ و
آموزش عالی و تأیید شماره 4086 – 21 مورخ 1364.9.18وزارت برنامه و بودجه و شماره
17271.10529.24 مورخ 1364.8.4 وزارت امور اقتصادی و دارایی آییننامه اجرایی نحوه
مصرف اعتبارات ردیفهای113544 و 503078 موضوع بندهای "الف" و " ب" تبصره 30 قانون
بودجه سال 1364 کل کشور مربوط به سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران را به
شرحزیر تصویب نمودند.
[z]"آییننامه اجرایی نحوه مصرف اعتبارات ردیفهای 113544 و 503078 موضوع بندهای
"الف" و "ب" تبصره 30 قانون بودجه سال 1364 کل کشور مربوط بهسازمان پژوهشهای
علمی و صنعتی ایران"
ماده 1
اعتبار جاری ردیف 113544 (وزارت فرهنگ و آموزش عالی – سازمان پژوهشهای علمی و
صنعتی ایران) قانون بودجه سال 1364 برای انجام هزینههایپرسنلی و اداری و
سرمایهای و پرداختهای انتقالی به منظور حمایت از مبتکرین و مخترعین و محققین
مسائل علمی و صنعتی در قالب اهداف و وظایف سازمانبا رعایت قانون بودجه سال 1364
از جمله تبصرههای 30، 31، 34، 38، 60، 63 آن و اساسنامه سازمان و بر اساس
موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه وبودجه و این آییننامه قابل مصرف میباشد.
تبصره
خرید هر گونه ساختمان و زمین از محل اعتبار جاری موضوع این آییننامه مجاز
نمیباشد.
ماده 2
اعتبار عمرانی ردیف 113544 (وزارت فرهنگ و آموزش عالی – سازمان پژوهشهای علمی و
صنعتی ایران) قانون بودجه سال 1364 تابع مقررات عمومیدولت بوده و بر اساس
موافقتنامهای که بین سازمان و وزارت برنامه و بودجه مبادله میشود مصرف خواهد
شد.
آن قسمت از اعتباراتی که به موجب موافقتنامه مذکور جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی
و کارگاهی اختصاص مییابد از شمول قوانین و مقررات عمومیدولت مستثنی بوده و بر
طبق مفاد این آییننامه قابل مصرف میباشد.
ماده 3
اعتبار عمرانی ردیف 503078 قانون بودجه سال 1364 به منظور احداث واحدهای نمونه و
تولید آزمایشی محصولات موضوع بند "ب" تبصره 30 قانونبودجه سال 1364 از مشمول
قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده و با رعایت قانون بودجه
سال 1364 و این آییننامه بر اساسموافقتنامههای متبادله با وزارت برنامه و
بودجه قابل مصرف میباشد.
تبصره
خرید زمین از محل اعتبار موضوع این ماده مجاز نمیباشد.
ماده 4
مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله اعتبارات موضوع این آییننامه به عهده
ریاست شورای سرپرستی سازمان یا مقام مجاز از طرف ایشانمیباشد.
ماده 5
مسئول امور مالی سازمان بنا به پیشنهاد ریاست شورای سرپرستی سازمان و موافقت و
حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی منصوب میشود و مسئولیتدرخواست وجه و تأمین اعتبار و
پرداخت هزینهها و نگهداری حساب مربوط به اعتبارات جاری موضوع ماده 1 این
آییننامه را به عهده دارد.
تبصره
مسئول امور مالی مرکز هر استان بنا به پیشنهاد سرپرست مرکز استان و با حکم ریاست
شورای سرپرستی سازمان منصوب میگردد و عهدهدار مسئولیتهایمندرج در این ماده در
مورد ابواب جمعی خود میباشد.
ماده 6
مسئولیت درخواست وجه، تأمین اعتبار و پرداخت هزینهها و نگهداری حسابهای مربوط به
اعتبارات عمرانی موضوع مواد 2 و 3 این آییننامه به عهده ذیحسابطرحهای عمرانی
سازمان خواهد بود.
ماده 7
وجوه لازم برای انجام هزینههای جاری موضوع ماده 1 این آییننامه در حدود
اعتبارات تخصیص یافته و بر اساس دستور ریاست شورای سرپرست سازمان بادرخواست وجه
مسئول امور مالی سازمان که باید قبلاً به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی شده
باشد توسط خزانه به حسابی که به همین منظور از طرفخزانه در بانک مرکزی جمهوری
اسلامی ایران افتتاح شده و یا میشود واریز میگردد. برداشت از حساب مذکور با
امضای مشترک ریاست شورای سرپرستیسازمان یا مقام مجاز از طرف ایشان و مسئول امور
مالی سازمان مجاز میباشد.
ماده 8
اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت هزینههای جاری موضوع ماده 1 این آییننامه در
استانها در حدود اعتبارات تخصیص یافته هر سه ماه یک بار با امضای مشترکریاست
شورای سرپرستی یا مقام مجاز از طرف ایشان و مسئول امور مالی سازمان به مراکز
سازمان در استانها ابلاغ میشود.
ماده 9
سازمان مکلف است برای پرداخت هزینههای خود در هر استان بنا به تشخیص ریاست شورای
سرپرستی سازمان نزدیکی از شعب بانک ملی ایران به معرفیخزانه حساب بانکی افتتاح
نماید. برداشت از حسابهای موضوع این ماده با امضای مشترک سرپرست و مسئول امور مالی
مرکز استان مجاز میباشد.
ماده 10
برای پرداخت هزینههای جاری واحدهای تابعه سازمان در استانها تنخواهگردان مناسبی
از محل اعتبارات ابلاغی با درخواست مشترک سرپرست و مسئول امورمالی مرکز استان و
تشخیص مسئول امور مالی سازمان به حساب بانکی مربوط واریز میشود مربوط بر آن که
میزان این تنخواهگردان حداکثر از سی درصد اعتبارابلاغی مربوط تجاوز ننماید،
پرداختهای بعدی در حدود اعتبارات ابلاغی در قبال ارائه اسناد هزینههای انجام شده
مجاز میباشد.
ماده 11
وجوه لازم برای انجام هزینههای طرحهای عمرانی موضوع مواد 2 و 3 این آییننامه با
درخواست وجه ذیحساب طرحهای عمرانی سازمان توسط خزانه بهحسابهایی که به همین منظور
از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا میشود واریز
خواهد شد برداشت از حسابهای مذکور باامضای مشترک ریاست شورای سرپرستی سازمان یا
مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب طرحهای عمرانی سازمان مجاز میباشد.
ماده 12
نصاب و نحوه انجام معاملات و میزان پیشپرداخت که از چهل درصد تجاوز نخواهد کرد و
تنخواهگردان و سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و میزانتضمینی که میبایست در
قبال پیشپرداخت و یا حسن انجام کار و همچنین نوع و میزان تضمینی که میبایست در
قبال پیشپرداخت و یا حسن انجام کار اخذگردد برای اعتبارات جاری و عمرانی موضوع
مواد 1 و 3 این آییننامه و نیز آن قسمت از اعتبارات عمرانی ردیف 113544 قانون
بودجه سال 1364 که بهموجب موافقتنامه مربوط جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی و
کارگاهی اختصاص مییابد تابع ضوابط و مراتب مقرر در بندهای "د" و "ه" تبصره 38
قانونبودجه سال 1364 میباشد.
ماده 13
کلیه اسناد هزینههای انجام شده موضوع مواد 1 و 3 و آن قسمت از اعتبارات طرح
عمرانی ردیف 113544 قانون بودجه سال 1364 که به موجب موافقتنامهمذکور جهت خرید
تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی اختصاص مییابد متکی به مدارک و مراتب مقرر در بند
"و". تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 باشد.
ماده 14
مسئولین امور مالی مراکز استان موظفند اسناد هزینههای انجام شده مرکز استان و
شهرستانهای تابعه از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آییننامه را پس از امضایخود و
سرپرست سازمان استان همراه با اصل مدارک و نماینده اسناد مربوط (فهرست خلاصه
هزینههای انجام شده) جهت واریز تنخواهگردان تا پایان ماه بعد بهامور مالی
سازمان ارسال نمایند.
ماده 15
اسناد هزینههای انجام شده موضوع این آییننامه با امضای مشترک ریاست شورای
سرپرستی یا مقام مجاز از طرف ایشان و مسئول امور مالی یا ذیحسابطرحهای عمرانی
سازمان حسب مورد قابل احتساب به هزینه قطعی خواهد بود.
ماده 16
در اجرای بند "ز" تبصره 38 قانون بودجه سال 1364 سازمان مکلف است حساب اعتبارات
موضوع این آییننامه را به طور جداگانه و مستقل از سایر حسابهایخود نگهداری و در
مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان مزبور و وزارت
امور اقتصادی و دارایی ارائه نماید.
ماده 17
کلیه وجوه مصرف نشده اعتبارات موضوع این آییننامه باید حداکثر تا پایان فروردین
ماه سال 1365 به حساب خزانه واریز گردد.
ماده 18
کلیه اموال و تأسیساتی که از محل اعتبارات موضوع این آییننامه خریداری و یا
ایجاد میشود (به استثنای اموالی که طبق اساسنامه سازمان از محل اعتباراتمربوط
به پرداختهای انتقالی موضوع اعتبار جاری ماده 1 این آییننامه به تشخیص و تصویب
شورای سرپرستی به عنوان تمام و یا قسمتی از کمک و حمایت ازمخترعین و مبتکرین و
محققین خریداری و به آنها اهداء میگردد) اموال دولتی محسوب میشود.
تبصره
سازمان مجاز است آن قسمت از تجهیزات و لوازم مورد نیاز اجرای طرح یا فعالیت
تحقیقاتی سازمان را که تهیه و تأمین آنها برای طرف قرارداد مقدور نیست طبقمقررات
و ضوابط مربوط تهیه و موقتاً و به طور امانت در اختیار او قرار دهد. تشخیص نیاز و
کیفیت و مدت بهرهبرداری از این قبیل تجهیزات و لوازم به عهدهریاست شورای سرپرستی
سازمان یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود و طرف قرارداد از لحاظ حفظ و نگهداری
و استفاده صحیح و اعاده به موقع آنها در قبالسازمان مسئول خواهد بود.
ماده 19
در اجرای تبصره 31 قانون بودجه سال 1364 ریاست شورای سرپرستی سازمان مکلف است
فهرست هزینهها و عملیات انجام شده از محل اعتبارات موضوعاین آییننامه را همراه
با گزارش توجیهی هر چهار ماه یک بار جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری
ارسال نماید.
ماده 20
در اجرای بند "ج" تبصره 30 قانون بودجه سال جاری سازمان مکلف است هر شش ماه یک
بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیونهای فرهنگ و آموزش عالیو برنامه و بودجه مجلس
شورای اسلامی تقدیم نماید.
ماده 21
در کلیه مواردی که در این آییننامه کلمه سازمان به کار برده شده منظور "سازمان
پژوهشهای علمی و صنعتی ایران" میباشد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر