هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵.۲.۱۴ بنا به پیشنهاد شماره ۹۰۹ ـ دم مورخ ۱۳۶۵.۲.۱۳ معاون هماهنگی و نظارت بر امور دفاعی نخستوزیر، آییننامه ستاد مرکزی امداد و درمان جنگ را به شرح زیر تصویب نمودند:
۱ ـ مقدمه
با توجه به رهنمودهای پیامبر گونه امام امت در خصوص جنگ و از آنجایی که نیروهای نظامی و دستاندر کار جنگ به تنهایی قادر به تأمین نیازهای امدادی و بهداشت و درمانی جبههها و مراکز درمانی وابسته به آنها نمیباشند لذا به منظور هماهنگ نمودن برنامه کلیه ارگانها و سازمانهای ذیربط جهت ارایه خدمات امدادی و درمانی بهداشتی به رزمندگان اسلام ستاد امداد درمان جنگ با شرح وظایف ذیل تشکیل میگردد تا نیروها و امکانات با سیاست واحد به طور هماهنگ به کار گرفته شوند و از نیروهای دست اندر کار و نیروهای داوطلب و مردمی هماهنگ با سیاست هدایت عملیات نهایت استفاده صورت گیرد.
۲ ـ اهداف
ـ هماهنگی و نظارت بین ارگانهای و نهادهای عملی کننده و تدارک کننده در امر بهداشت و درمان جنگ و فعال نمودن آنها در امر فوق.
ـ هماهنگی در برنامهریزی جهت تأمین نیرو و تجهیزات امدادی، بهداشتی و درمانی مورد نیاز جنگ.
ـ هماهنگی و نظارت و پیگیری امور مجروحین در حین عملیات و ادامه درمان و عوارض زودرس و دیررس ناشی از جنگ.
ـ پیگیری، جمع آوری و تدوین تجربیات امدادی، بهداشتی و در مانی جنگ با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
۳ ـ وظایف
ـ برآورد امکانات امدادی، بهداشتی، و در مانی کشور به تفکیک استانها از طرق ستادهای پشتیبانی و سازمانها و وزارتخانههای مربوط.
ـ هماهنگی در تأمین نیازمندیهای امدادی، بهداشتی و درمانی منطقه جنگی برحسب نوع نیاز وظایف دستگاههای ذیربط و نظارت بر حسن انجام آن.
ـ نظارت بر اجرای آییننامهها و دستورالعملهای ابلاغ شده از سوی نخستوزیر در رابطه با وظایف ستاد.
ـ بررسی و اظهار نظر و پیشنهاد در رابطه با پیشنویس طرحها، لوایح و تصویبنامههای هیأت دولت در رابطه با امداد، بهداشت و درمان جنگ و مجروحین.
ـ بررسی پیشنهادات لازم برای تقویت بنیه دفاعی در محدوده امداد و بهداشت و درمان جنگ.
ـ پیگیری امور امور مجروحین در حین عملیات و حوادث ناشی از جنگ و ادامه درمان و عوارض زودرس و دیررس و نظارت بر حسن اجرای انجام آن.
ـ جمع آوری گزارشات و اطلاعات کارهای انجام شده و جمعبندی و ارزیابی آنها و ارایه گزارس به شورای عالی دفاع و کمیسیون بهداری مجلس و هیأت دولت.
ـ ارایه پیشنهادات به سازمانهای رزمی و دستاندر کار امداد، بهداشت و درمان جنگ در زمینههای علمی، تحقیقاتی و اجرایی.
ـ برنامهریزی و هماهنگی و انجام اقدامات لازم برای جمع آوری و تودوین تجربیات امدادی و بهداشت و درمانی جنگ (تحقیقات طب رزمی).
ـ هماهنگی و نظارت در جهت پشتیبانی امدادی، بهداشت و درمانی در زمینههای پیشبینی نشده (از جمله نهضتها).
۴ ـ تشکیلات
ستاد مرکزی امداد و درمان جنگ متشکل از نمایندگان تامالاختیار مسئولین سازمانها، نهادها و وزارتخانههای زیر میباشند و مسئول ستاد به پیشنهاد معاون هماهنگی و نظارت بر امور دفاعی و با حکم نخستوزیر تعیین میگردد و دبیرخانه ستاد در نخستوزیری بوده و مسئول آن توسط مسئول ستاد منصوب میشود.
1 ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران
2 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
3 ـ جهاد دانشگاهی
4 ـ جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران
5 – وزارت جهاد سازندگی
6 ـ وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
7 ـ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران
8 ـ وزارت فرهنگ و آموزش عالی (تا زمانی که امکانات بهداشتی و درمانی دارد)
9 ـ نخستوزیری (معاون امور دفاعی)
به منظور ارایه بیلان کار و بررسی مشکلات و موانع و تصمیمگیریها جلسه این ستاد به ریاست جناب نخستوزیر با حضور وزرا و مسئولین نهادها و سازمانهای فوقالذکر و نماینده تامالاختیار هر سه ماه یک بار و در مواقع مقتضی جلسات فوقالعاده تشکیل میگردد. ستاد مرکزی امداد و درمان جنگ واحدهایی در استانها ( مناطق پشتیبانی و مناطق جنگی) خواهد داشت که تعیین خطمشی و هماهنگی بین این واحدها و نظارت بر عملکرد آنها طبق آییننامه مربوط با ستاد مرکزی است.
۵ ـ ارتباطات و نحوه عملکرد
ـ ستاد مرکزی امداد و درمان جنگ به عنوان عالیترین مرجع هماهنگی در موارد امداد، بهداشت و درمان جنگ میباشد که امکانات ارگانهای ذیربط را به تفکیک مورد ارزیابی قرار داده و توان هر ارگان و نهاد را در کمک به امداد و بهداشت و درمان جنگ سنجیده و براساس شرح وظایف دستگاه دقیقاً مشخص و معین میکند و براساس اهداف و وظایف تعیین شده در این آییننامه امور هماهنگی و نظارت بر اجرای موارد و تصویبنامهها را پیگیری مینماید.
ـ نیازمندیها از قرارگاه عملیاتی منطقه جنگی به بهداری کل سپاه و بهداری ستاد مشترک ارتش بر حسب مورد اعلام میگردد و از این مراکز به ستا مرکزی امداد و درمان ارایه و ستاد براساس نیازهای اعلام شده برنامهریزی نموده و مسئولیت تأمین نیازها طبق برنامه به وزارتخانهها و ارگانهای ذیربط و ستادهای پشتیبانی اعلام میگردد.
ـ در موقع عملیات نیازهای فوقالعاده مستقیماً از بهداری کل سپاه و بهداری ستاد مشترک به وزارتخانهها و نهادهای ذیربط اعلام و رونوشت به ستاد مرکزی جهت اطلاع و هماهنگی و نظارت و پیگیری لازم ارسال میگردد.
ـ هماهنگی و پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات متخذه در ستاد مرکزی از طریق دبیرخانه ستاد امداد و درمان جنگ انجام میشود و امور اجرایی توسط ارگانهای ذیربط پیگیری میگردد.
ـ کلیه موارد اقدام شده از سوی وزارتخانهها و نهادها و ابلاغیههای آنها به واحدهای استانی به دبیرخانه ستاد مرکزی جهت اطلاع و پیگیری و به ستاد پشتیبانی استان جهت پیگیری و هماهنگی در اجرا نیز رونوشت داده میشود و ستاد پشتیبانی استان با مراجعه به واحدهای استانی با توجه به ابلاغیه وزارتهانه و نهاد مرکزی پیگیری و اقدام مینماید.
۶ ـ اعتبار مالی
اعتبار مورد نیاز ستادهای پشتیبانی امداد و درمان جنگ و هزینههای ستادی ستادهای امداد و درمان مناطق جنگی توسط ستاد امداد و درمان جنگ نخستوزیری مورد ارزیابی و از محل اعتبارات ردیف ۵۰۳۰۰۱ (هزینههای پیشبینی نشده) با تصویب هیأت وزیران از طریق ستاد امداد و درمان جنگ نخستوزیری در اختیار استانداران ذیربط قرار میگیرد تا به روشی که مشخص میگردد هزینه گردد.
ـ اعتبار مورد نیاز ستاد امداد درمان جنگ نخستوزیری از محل ردیف اعتبارات فوقالذکر با تصویب هیأت وزیران در اختیار مسئول ستاد قرار میگیرد.
ـ بدیهی است هزینه مراکز امدادی، بهداشتی و درمانی و اقدامات مربوط در مناطق عملیاتی بر حسب مورد به موجب مقررات مربوط به عهده سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
تبصره ـ آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز در رابطه با این آییننامه با تصویب ستاد امداد و درمان جنگ نخستوزیری و ابلاغ نخستوزیر
برای دستگاههای ذیربط لازمالاجرا است.
میرحسین موسوی – نخستوزیر